Maanmittauslaitos tekee selvitystä palvelupisteverkostosta. Kahdeksan vuotta sitten esitettiin, että pienemmät palvelupisteet lakkautetaan, mutta silloin maa- ja metsätalousministerinä toiminut Kimmo Tiilikainen (kesk.) päätti, ettei palvelupisteitä lakkauteta. Nyt päätöksen tekee maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah. Pienten palvelupisteiden henkilöstö on ottanut kantaa asiaan ja on todennut, että lakkautuksilla ei saada aikaan säästöjä maanmittauslaitokselle. Maanmittaukseen kuuluu maastossa tehtävät työt sekä kiinteistön sijaintipaikalla pidettävät kokoukset ja katselmukset. Jos palvelut keskitetään muutamiin isoihin kaupunkeihin, tulevat matkakustannukset lisääntymään ja työaikaa kuluu tien päälle. Pienemmissä palvelupisteissä työntekijät ovat erittäin sitoutuneita työhönsä ja se näkyy myös työhyvinvoinnissa ja tuloksellisuudessa. Tärkeää on lisäksi se, että palvelupisteiden ollessa lähellä työkohdetta, myös paikallistuntemus on huomattavasti parempi kuin heillä, jotka asuvat kaukana työkohteista.

Vuokrakustannukset ovat pienemmillä paikkakunnilla huomattavasti edullisemmat kuin isoissa kaupungeissa, joten senkään takia keskittäminen suuriin kaupunkeihin ei tuo säästöjä. Yhteiskunnan kannalta toimintoja ei ole järkevää siirtää suuriin kaupunkeihin, koska se kiihdyttää entisestään maassamuuttoa. Jos säästöjä toimitilakustannuksissa oikeasti halutaan saada, tulisi tarkastella suurten kaupunkien keskustoissa sijaitsevien kalliiden toimitilojen siirtämistä halvemmille alueille. Maamme hallitus on sen sijaan keskittämässä palvelut virasto kerrallaan isoihin kaupunkeihin.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri vetoaa maamme hallitukseen ja eduskuntaan, että ne eivät toteuta Maanmittauslaitoksen palvelupisteverkoston karsimista. Kokonaistaloudellisuus, vastuullisuus, päästöjen hillitseminen, henkilöstön työhyvinvointi ja palveluiden saatavuus koko Suomessa on huomioitava palveluiden järjestämisessä.

Tiedustelut:

Sari Palmu, puheenjohtaja

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri

Tervetuloa Farmari-messuille keskustan osastolle!
Tervetuloa Keskustan osastolle A140 Farmari-maatalousnäyttelyyn Seinäjoki Areenalle 4.-6.7.2024! Keskustan aktiiveja ja päättäjiä tavattavissa koko viikonlopun ajan. Tule antamaan palautetta Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueesta aluevaltuutetuille ja pyöräytä samalla onnenpyörää. Perjantaina ja lauantaina mukana myös Pohjanmaan aluevaltuustoryhmän jäseniä.
26.6.2024 / Uutiset
Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin vuosikokous 18.5.2024: Hallituksen keskittämis- ja kurjistamispolitiikka näivettää Suomen
20.5.2024 / Uutiset
Maaseudun Tulevaisuus uutisoi viimeviikolla, että Atrian valmistama kotimainen tuotemerkin porsaan fileepalat oli vaihtunut kaupan private label tanskalaiseen lihaan. Suomalaisen lihan vaihtuminen tanskalaiseen on vain yritys murentaa suomalaista elintarvikeketjua ja vain sen takia, että kauppa tekee siten maksimaalisen voittomarginaalin. Ellei riittävän halvalla suomalaista saada, otetaan tuonti kortti esille.
29.4.2024 / Uutiset
EtusivuUutisetKeskustan Etelä-Pohjanmaan piirihallitus ei hyväksy maanmittauslaitosverkoston karsimista