Tervetuloa!

Nyt on oikea hetki lähteä mukaan hoitamaan yhteisiä asioita! Kiinnostuksesi kuntavaalien ehdokkuutta kohtaan voit ilmaista täällä.

Kuntavaaleissa pääset parhaiten mukaan kotikuntasi päätöksentekoon. Valtuutettuna, varavaltuutettuna ja lautakunnissa pääset antamaan oman osaamisesi ja kokemuksesi kotikuntasi hyväksi.

Jos nyt vielä tuntuu, että sinulla ei ole kokemusta riittävästi, ei se haittaa. Meidän porukassa opit nopeasti, kuinka kunnallinen päätöksenteko sujuu.

Piiritoimisto

Valtakatu 54,
53100 Lappeenranta
2 kerros, ovisummerissa lukee Keskustajärjestöt

karjala@keskusta.fi

Yleisten kokousten ajankohtia

Kuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä. Ehdokasasettelu jatkuu kunnissa vielä alla olevien kokousten jälkeenkin.

Keskustan Luumäen kuntayhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidetään torstaina 25.2. klo 17.00 Luumäen kunnantalon valtuustosalissa koronarajoitukset huomioiden. Kokoukseen suositellaan osallistuvan etäyhteydellä Teams-ohjelman välityksellä. Kokouspaikalla on jaossa kasvomaskeja. Kaikkien kokoukseen tulevien tulee ennakkoilmoittautua viimeistään keskiviikkona 24.2. klo 18.00 mennessä Ennakkoilmoittautuminen: merja.malkia(a)saunalahti.fi tai 050 3584986. Kokouksen asialistalla on kuntavaalit: Kuntavaalien ehdokkaiden nimeäminen, valtuuksien antaminen kunnallisjärjestön hallitukselle nimetä kuntavaaliehdokkaita yleisen kokouksen jälkeen sekä vaaliasiamiehen ja varavaaliasiamiehen valinta. Tervetuloa!

Keskustan Parikkalan kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidetään perjantaina 26.2. klo 19.00 Parikkalan kunnan Saaren virastolla koronarajoitukset huomioiden. Kokoukseen suositellaan osallistuvan etäyhteydellä Teams-ohjelman välityksellä. Kokouspaikalla on jaossa kasvomaskeja. Kaikkien kokoukseen tulevien tulee ennakkoilmoittautua viimeistään 25.2. Ennakkoilmoittautuminen: paula.neuvonen(a)hotmail.com tai 0504005181. Kokouksen asialistalla on kuntavaalit: Kuntavaalien ehdokkaiden nimeäminen, valtuuksien antaminen kunnallisjärjestön hallitukselle nimetä kuntavaaliehdokkaita yleisen kokouksen jälkeen sekä vaaliasiamiehen ja varavaaliasiamiehen valinta. Tervetuloa!

Keskustan Savitaipaleen kuntayhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidetään perjantaina 26.2.2021 klo 19 etäkokouksena Teamsin välityksellä. Kokouksessa käsitellään kuntavaalien ehdokasasettelua, nimetään kuntavaalien vaaliasiamies sekä hyväksytään kuntavaaliohjelma. Kokoukseen tulee ennakkoilmoittautua 25.2. klo 19.00 mennessä jari.lantta(a)gmail.com tai 0405240540. Tervetuloa!

Keskustan Rautjärven kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidetään tiistaina 2.3. klo 18.00 Teamsin välityksellä. Kokouksessa käsitellään kuntavaalien ehdokasasettelua, nimetään kuntavaalien vaaliasiamies sekä hyväksytään kuntavaaliohjelma. Kaikkien kokoukseen tulevien tulee ennakkoilmoittautua viimeistään 1.3. mennessä. Ennakkoilmoittautuminen: Taina Lonka p. 0400169587. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa sähköpostiosoite. Tervetuloa!

Keskustan Ruokolahden kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidetään keskiviikkona 3.3. klo 18.00 kunnanviraston valtuustosalissa. Kokoukseen voi osallistua etänä Teamsin välityksellä. Kokouksessa käsitellään kuntavaalien ehdokasasettelua, nimetään kuntavaalien vaaliasiamies sekä hyväksytään kuntavaaliohjelma. Kaikkien kokoukseen tulevien tulee ennakkoilmoittautua viimeistään 2.3. mennessä. Ennakkoilmoittautuminen: Mirja Henttonen p. 050 3079494. Tervetuloa!

Keskustan Taipalsaaren kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidetään keskiviikkona 3.3. klo 18.00 kunnantalon valtuustosalissa. Kokoukseen voi osallistua etänä Teamsin välityksellä. Kokouksessa käsitellään kuntavaalien ehdokasasettelua ja nimetään kuntavaalien vaaliasiamies. Kaikkien kokoukseen tulevien tulee ennakkoilmoittautua viimeistään 2.3. mennessä. Ennakkoilmoittautuminen: Kimmo Kylämies kimmo.kylamies(a)elisanet.fi tai 040 5029029. Tervetuloa!

Keskustan Lemin kuntayhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidetään torstaina 4.3. klo 18.00 Lemin Vanhassa Pappilassa. Kokoukseen voi osallistua etänä Teamsin välityksellä. Kokouksessa käsitellään kuntavaalien ehdokasasettelua, nimetään kuntavaalien vaaliasiamies sekä hyväksytään kuntavaaliohjelma. Kaikkien kokoukseen tulevien tulee ennakkoilmoittautua viimeistään 3.3. mennessä. Ennakkoilmoittautuminen: Ritva Laurikainen 040 5384582. Tervetuloa!

Keskustan Imatran kunnallisjärjestön vuosikokous pidetään sunnuntaina 7.3.2021 klo 12.00 Imatralla Kulttuuritalo Virran Taiteilijalämpiössä koronarajoitukset huomioiden. (Kokoukseen voi osallistua myös etäyhteydellä Teams-ohjelman välityksellä). Kokouspaikalla on jaossa kasvomaskeja. Kaikkien kokoukseen tulevien tulee ennakkoilmoittautua viimeistään 3.3.2021 mennessä. Ennakkoilmoittautuminen: kari.terho(a)pp2.inet.fi tai 0503609655. Kokouksen asialistalla on kuntavaalit: Kuntavaaliehdokkaiden nimeäminen, valtuuksien antaminen kunnallisjärjestön hallitukselle nimetä kuntavaaliehdokkaita yleisen kokouksen jälkeen, vaaliohjelman käsittely sekä vaaliasiamiehen ja varavaaliasiamiehen valinta. Tervetuloa!

Jo pidetyt kokoukset

Keskustan Lappeenrannan kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidettiin tiistaina 9.2. klo 19 etäkokouksena Teamsin välityksellä. Kokouksessa käsiteltiin kuntavaalien ehdokasasettelua, nimettiin kuntavaalien vaaliasiamies sekä hyväksyttiin kuntavaaliohjelma. Kokous on kaikille avoin. Kokoukseen tuli ennakkoilmoittautua 7.2. klo 19 mennessä.

Vuoden 2020 syyskokousten ajankohtia

Keskustan Taavetin paikallisyhdistyksen yhdistetty vuosi- ja syyskokous pidettiin keskiviikkona 29.7.2020 klo 17.30 Lahtelan rautakaupan kokoustilassa. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi kuntavaaleja. Hallitus kokoontui klo 17.00.

Keskustan Kannaksen paikallisyhdistyksen yhdistetty vuosi- ja syyskokous pidettiin Puoti ja Kuppila Piika&Rengillä keskiviikkona 19.8. klo 18.30. Syys- ja vuosikokouksen asioiden lisäksi kokouksessa käsiteltiin kuntavaaleja ja valitaan puoluekokousedustajat.

Keskustan Rautjärven kunnallisjärjestön yhdistetty vuosi- ja syyskokous pidettiin tiistaina 8.9.2020 klo 18.00 Rautjärven kunnan leirimajalla. Syys- ja vuosikokouksen asioiden lisäksi kokouksessa käsiteltiin kuntavaaleja.

Keskustan Uimin paikallisyhdistyksen syyskokous pidettiin lauantaina 3.10.2020 klo 11.30 Soile ja Oili Kiiskillä (Kiiskintie 83). Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi kuntavaaleja. Hallitus kokoontui klo 11.00.

Keskustan Nevalan- ja Ravattilan paikallisyhdistyksen yhdistetty vuosi- ja syyskokous pidettiin keskiviikkona 14.10. klo 18.30 Ravattilan talolla. Sääntömääräisten kokousasioiden lisäksi kokouksessa käsiteltiin kuntavaaleja.

Keskustan Kasukkalan paikallisyhdistyksen yhdistetty vuosi- ja syyskokous pidettiin torstaina 15.10. klo 18.00 Heikki Kaipialla. Sääntömääräisten kokousasioiden lisäksi kokouksessa käsiteltiin kuntavaaleja. Kahvitarjoilu.

Keskustan Lemin kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 15.10.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli ensimmäinen purkukokous ja yhdistyksen purkukokouksia tullaan pitämään kaksi. Kahvitarjoilu.

Keskustan Huttulan paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 15.10.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli ensimmäinen purkukokous ja yhdistyksen purkukokouksia tullaan pitämään kaksi. Kahvitarjoilu.

Keskustan Jokivarren paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 15.10.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli ensimmäinen purkukokous ja yhdistyksen purkukokouksia tullaan pitämään kaksi. Kahvitarjoilu.

Keskustan Kotajärven paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 15.10.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli ensimmäinen purkukokous ja yhdistyksen purkukokouksia tullaan pitämään kaksi. Kahvitarjoilu.

Keskustan Ruomin-kirkonseudun paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 15.10.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli ensimmäinen purkukokous ja yhdistyksen purkukokouksia tullaan pitämään kaksi. Kahvitarjoilu.

Keskustan Immalan paikallisyhdistyksen syyskokous pidettiin Salo-Peltolan Seurojentalolla maanantaina 19.10.2020 klo 18.00. Esillä sääntöjen määräämät asiat ja kuntavaalit.

Keskustan Imatran kunnallisjärjestön syyskokous pidettiin Salo-Peltolan Seurojentalolla maanantaina 19.10.2020 Immalan paikallisyhdistyksen kokouksen jälkeen. Esillä sääntöjen määräämät asiat ja kuntavaalit.

Keskustan Anolan paikallisyhdistyksen yhdistetty vuosi- ja syyskokous pidettiin tiistaina 20.10. klo 17.00 Raila Hulkkosella, Tasalantie 8. Sääntömääräisten kokousasioiden lisäksi kokouksessa käsitellään kuntavaaleja. Kahvitarjoilu.

Keskustan Kannuskosken paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 20.10. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Luumäen Heikkilän paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 20.10. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Luumäen kirkonseudun paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 20.10. klo 17.30. Asialistalla kokouksessa oli päättää yhdistyksen metsäpirtin, ulkorakennuksen ja sähköliittymän luovutuksesta.

Keskustan Luumäen kirkonseudun paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 20.10. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Luumäen pohjoisen paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 20.10. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Suoanttilan paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 20.10. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Savitaipaleen kuntayhdistyksen syyskokous pidettiin maanantaina 26.10. klo 18.00 Savitaipaleen Yritystalolla. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämien asioiden lisäksi kuntavaaleja. Hallitus kokoontui ennen yleistä kokousta klo 17.00.

Lemin Keskustanaisten yhdistetty vuosi- ja syyskokous pidettiin torstaina 29.10. klo 18.00 Kouvon baarin kabinetissa. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämien asioiden lisäksi kuntavaaleja. Kahvitarjoilu.

Keskustan Kannuskosken paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 3.11. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Luumäen Heikkilän paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 3.11. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Luumäen kirkonseudun paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 3.11. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Luumäen pohjoisen paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 3.11. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Suoanttilan paikallisyhdistyksen paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 3.11. klo 18.00. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Luumäen kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 3.11. klo 18.30. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Taavetin paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 3.11. klo 19.00. Kokouksessa käsiteltiin uuden Luumäen Keskustan kuntayhdistyksen perustamista, yhdistyksen sääntö- ja nimenmuutosta.

Keskustan Lappeenrannan kunnallisjärjestön syyskokous pidettiin Keskustan piiritoimistolla torstaina 5.11.2020 klo 18.00. Esillä sääntöjen määräämät asiat ja kuntavaalit. Kokoukseen voi osallistua etäyhteydellä Zoom-ohjelman välityksellä. Kokouspaikalla oli jaossa kasvomaskeja. Kaikkien kokoukseen tulevien tuli ennakkoilmoittautua viimeistään 3.11. Ennakkoilmoittautumiset: Anna-Maija Sipiläiselle anna-maija.sipilainen(a)hotmail.com tai 0400209103.

Keskustan Huttulan py:n ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 5.11.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli kahdesta purkukokouksesta jälkimmäinen.

Keskustan Jokivarren py:n ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 5.11.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli kahdesta purkukokouksesta jälkimmäinen.

Keskustan Kotajärven py:n ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 5.11.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli kahdesta purkukokouksesta jälkimmäinen.

Keskustan Ruomin-kirkonseudun py:n ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 5.11.2020 klo 18.00 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli kahdesta purkukokouksesta jälkimmäinen.

Keskustan Lemin kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidettiin 5.11.2020 klo 18.30 Vanhassa Pappilassa. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen. Kyseessä oli kahdesta purkukokouksesta jälkimmäinen.

Keskustan Uimin paikallisyhdistyksen ylimääräinen yleinen kokous pidettiin torstaina 5.11.2020 klo 19.15 Vanhassa Pappilassa. Kokouksessa käsiteltiin sääntömuutosta, yhdistyksen nimenmuutosta ja uuden Keskustan kuntayhdistyksen perustamista Lemille. Keskustan Uimin paikallisyhdistyksen hallitus kokoontui ennen yleistä kokousta klo 19.00. Kahvitarjoilu klo 17.45.

Keskustan Karjalan piirin syyskokous pidettiin perjantaina 6.11. klo 18.00 Luumäen kunnantalon valtuustosalissa. Kahvit klo 17.30. Sääntömääräisten syyskokousasioiden lisäksi kokouksessa käsitellään kuntavaaleja. Poliittisen katsauksen kokoukselle antaa Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen sekä kansanedustaja Ari Torniainen. Kokoukseen voi osallistua etäyhteydellä Zoom-ohjelman välityksellä. Kokouspaikalla oli jaossa kasvomaskeja. Kaikkien kokoukseen tulevien tuli ennakkoilmoittautua viimeistään 5.11. Ennakkoilmoittautuminen: matti.kuittinen(a)keskusta.fi tai 040 4160147.

Keskustan Ruokolahden kunnallisjärjestön syyskokous pidettiin keskiviikkona 11.11. klo 18.00 kunnanviraston valtuustosalissa. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämien asioiden lisäksi kuntavaaleja.

Keskustanaisten Karjalan piirin syyskokous pidettiin torstaina 12.11.2020 klo 18.00 Keskustan Karjalan piirin piiritoimistolla. Sääntömääräisten syyskokousasioiden lisäksi kokouksessa käsiteltiin kuntavaaleja. Poliittisen katsauksen kokoukselle antaa eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen. Kokoukseen voi osallistua etäyhteydellä Zoom-ohjelman välityksellä. Kokouspaikalla on jaossa kasvomaskeja. Kaikkien kokoukseen tulevien tulee ennakkoilmoittautua viimeistään 11.11. Ennakkoilmoittautuminen: matti.kuittinen(a)keskusta.fi tai 040 4160147.

Keskustan Luumäen kunnallisjärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidettiin kunnantalolla tiistaina 17.11. klo 18.30. Asialistalla kokouksessa oli yhdistyksen purkaminen ja uuden kuntayhdistyksen perustaminen.

Keskustan Luumäen kuntayhdistyksen syyskokous pidettiin tiistaina 17.11. klo 19.00. Asialistalla oli sääntömääräisten asioiden lisäksi kuntavaalit.

Kanta-Lappeenrannan Keskustanaisten syyskokous pidettiin Keskustan piiritoimistolla keskiviikkona 25.11. klo 18.00. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi kuntavaaleja. Johtokuntakunta kokoontuu klo 17.00.

Keskustan Lemin kuntayhdistyksen syyskokous pidettiin torstaina 26.11. klo 18.00. Vanhassa pappilassa.  Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi kuntavaaleja. Kahvitarjoilu.

Keskustan Lappeenrannan paikallisyhdistyksen syyskokous pidettiin maanantaina 30.11. klo 18.00. Keskustan piiritoimistolla (Valtakatu 54, toinen kerros).  Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi kuntavaaleja. Kahvitarjoilu.

Keskustan Taipalsaaren kunnallisjärjestön syyskokous pidettiin torstaina 3.12. klo 18.00 kunnantalon valtuustosalissa. Kahvit klo 17.30. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämien asioiden lisäksi kuntavaaleja.

Keskustan Partalan paikallisyhdistyksen syyskokous  pidettiin tiistaina 8.12.2020 klo 18.00 alkaen Pentti Pullilla (Partalantie 203). Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi kuntavaaleja.

Keskustan Rehulan paikallisyhdistyksen yhdistetty vuosi- ja syyskokous pidettiin tiistaina 8.12. klo 18.00 Harjulassa. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi sääntömuutosta ja kuntavaaleja. Kahvitarjoilu.

Keskustan Vehkataipaleen Paikallisyhdistyksen syyskokous pidettiin tiistaina 8.12.2020 klo 19.00 Kaija ja Vilho Nissisellä (Päihänniementie 261). Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi  kuntavaaleja.

Keskustan Parikkalan kunnallisjärjestön syyskokous pidetään keskiviikkona 30.12. klo 19.00 Saaren vanhalla kunnantalolla. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämien asioiden lisäksi kuntavaaleja. Kahvitarjoilu. Tervetuloa!

Uutisarkisto

9.11.2020 Keskustan Karjalan piiri: Parikkalan rajaa, Saimaata, kaksoiskuntalaisuutta ja biovoimaa

Keskustan Karjalan piiri on tyytyväinen hallituksen lisätalousarviossa esitettyyn Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelumäärärahaan. Parikkalan rajanylityspaikka avataan vuonna 2024 ja tuohon tulee valmistautua. Itä-Suomessa rajan läheisyydessä luontevin kauppakumppani on perinteisesti ollut Venäjä. Parikkalan rajanylityspaikka tulee edistämään Parikkalan ja Savonlinnan alueen elinvoimaa. Yhteys on tärkeä myös Keski- ja Länsi-Suomelle.

Korona luo suuria haasteita juuri nyt matkailuelinkeinolle.  Keskustan Karjalan piiri uusii vetoomuksen ministeri Lintilälle: Keskustan Karjalan piiri esittää, että elinkeinoministeri Mika Lintilä kokoaa Saimaan vesistöalueen maakunnat (Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon) yhteen kehittämään Saimaan matkailun mahdollisuuksia ja yhteistyötä Itä-Suomen matkailun osalta.

Koronan vaikutukset maailman matkailuun ovat mittavat ja kauaskantoiset, matkailun trendit tulevat muuttumaan. Turvallisuus, kaunis järviluonto, rauhallisuus, karjalainen kulttuuri ja palvelut tulevat olemaan Saimaan matkailun valtteja erityisesti tulevaisuudessa.

Työ- ja elinkeinoministeriö on luonteva kumppani kokoamaan itäsuomalaisia maakuntia nykyistä tiiviimpään matkailumarkkinoinnin yhteistyöhön, sillä Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnat ovat maan heikoimmasta päästä työllisyysasteessa. Yhtäältä Itä-Suomen maakuntien muuta maata heikompi työllisyysaste ja toisaalta maailman mittakaavassa aivan poikkeuksellinen vesistöalue antavat yhdessä suorastaan velvoitteen toimia asiassa.

Yksi korona-ajan esille nostama teema on kaksoiskuntalaisuus ja monipaikkaisuus etätyön yleistyessä.  Muuttoliikekeskustelussa usein esiintynyt vastakkainasettelu maaseudun ja kaupunkien välillä on syytä unohtaa. Sangen moni suomalainen mieltää itsensä monipaikkaiseksi,  on tehtävä myös lainsäädännöllinen pohja muutokselle.

Keskustan Karjalan piiri esittää ministeri Jari Lepälle, että hallitus osoittaisi rahoitusta uusien biovoimalaitosten rakentamiseen. Valtiovallan voimakkaampaa roolia tarvitaan juuri nyt, kun talouden tulevaisuusinvestoinnit ovat muuten jäissä. Nyt on syytä siemenrahoittaa hankkeita, jotka ovat taloudellisesti järkeviä, ekologisesti kannattavia sekä Suomeen työtä luovia. Ei ole järkeä maksaa maakaasusta, kivihiilestä ja öljystä, kun voimme korvata tuon energian suurelta osin kotimaisella ja ekologisesti kestävämmällä bioenergialla luoden samalla työtä ja toimeentuloa Suomeen.

Keskustan Karjalan piiri ry

9.11.2020: Jouni Kemppi jatkaa Keskustan Karjalan piirin johdossa

Keskustan Karjalan piiri valitsi syyskokouksessaan piirihallituksen vuodelle 2021. Piirin puheenjohtajana jatkaa lappeenrantalainen Jouni Kemppi.

-Tulevan vuoden keskeinen teema on kuntavaaleihin valmistautuminen ja maakunnan edunvalvonta valtion suuntaan. Toivon aktiivisten keskustalaisten osallistuvan tulevien kuntavaalien ehdokashankintaan sekä tukemaan uusien ehdokkaiden toimintaan vaaleihin valmistautumisessa, kiteyttää Jouni Kemppi.

Piirin varapuheenjohtajiksi valittiin Eveliina Lohko Lappeenrannasta ja Antti Rämä Luumäeltä. Eveliina Lohko on ollut kuluneen vuoden piirihallituksen jäsen, mutta aloittaa uutena varapuheenjohtajana. Antti Rämä piirin jatkaa varapuheenjohtajana.

-Kiitollisena saamastani luottamuksesta otan tämän uuden tehtävän ilolla vastaan. Meillä on Karjalan piirissä tosi upeeta porukkaa ja mahtava yhdessä tekemisen meininki. Nyt keskitytään kuntavaaleihin. Tavoitteena on täydet ehdokaslistat ja monta innokasta kuntapäättäjää sekä uusia että vanhoja.

Uutena henkilönä Keskustan Karjalan piirihallituksen vuodelle 2021 valittiin lappeenrantalainen Satu Nousiainen varallaan Pilvi Hyttinen. Nousiainen edustaa uudessa piirihallituksessa Keskustanaisia.

Vanhoina jäseninä uudessa piirihallituksessa jatkavat Imatralta Kari Terho varallaan Helena Roiha, Lappeenrannasta Mirva Hyvärinen, Jukka Lohko ja Jari Karhu varoinaan Timo Lampi, Anna-Maija Sipiläinen ja Riitta Munnukka, Lemiltä Tarja Husu-Tuuliainen varallaan Petteri Holopainen, Luumäeltä Merja Mälkiä varallaan Asmo Karhu, Parikkalasta Sami Saukkonen varallaan Minna Kettunen, Rautjärveltä Teemu Europaeus varallaan Taina Lonka, Ruokolahdelta Anni Lifländer varallaan Mika Luukkonen, Savitaipaleelta Pekka Ässämäki varallaan Airi Nikkilä ja Taipalsaarelta Leea Ohtamaa varallaan Kimmo Kylämies. Kaakon Keskustanuoret päättää omasta edustajastaan piirihallitukseen myöhemmin.

Keskustan puoluehallitukseen esitetään Karjalan piirin edustajaksi kaudeksi 2021-2022 Jouni Kemppiä. Kempin henkilökohtaiseksi varajäseneksi esitetään Anni Lifländeriä. Keskustan puoluevaltuuston kauden 2020-2022 ensimmäinen kokous pidetään marraskuun lopussa. Uudella kaudella Keskustan Karjalan piirin edustajana toimii vanhana jäsenenä Kristiina Helminen Ruokolahdelta. Uusina jäseninä puoluevaltuustossa aloittavat Jari Karhu Lappeenrannasta ja Antti Rämä Luumäeltä. Puoluevaltuuston varajäseninä toimivat kaudella 2020-2022 Lassi Oikkonen ja Mirva Hyvärinen Lappeenrannasta sekä Pekka Ässämäki Savitaipaleelta.

Keskustan Karjalan piiri ry.

14.2.2020: Keskustan Karjalan piiri esittää voimien kokoamista Saimaan matkailun edistämiseksi

Keskustan Karjalan piiri esittää, että sunnuntaina maakuntaan vierailulle tuleva elinkeinoministeri Mika Lintilä kokoaa Saimaan vesistöalueen maakunnat (Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo) yhteen pohtimaan Saimaan matkailun mahdollisuuksia ja yhteistyön tiivistämisen edellytyksiä Itä-Suomen matkailun kehittämisen osalta.

Lappi on nykyään maailmalla laajalti tunnettu matkailubrändi. Voisiko Itä-Suomen matkailussa saavuttaa nykyistä parempia tuloksia? Voisiko yhtenä osaratkaisuna toimia maakuntien tiiviimpi yhteistyö matkailussa ja eritoten Saimaan matkailumarkkinoinnissa maailmalla? Saimaan vesistöalueella ei tarvita seminaareja tai kokouskampaviinereitä lisää, mutta Saimaan vesistöalueen tunnettavuutta ja näkyvyyttä olisi syytä parantaa mm. Keski-Euroopassa ja Kaakkois-Aasiassa. Onko Itä-Suomessa yhteistä halua, visiota ja rohkeutta lähteä luomaan yhdessä Saimaasta Lapin kaltaista matkailubrändiä?

Työ- ja elinkeinoministeriö on luonteva kumppani patistamaan itäsuomalaisia maakuntia nykyistä tiiviimpään matkailumarkkinoinnin yhteistyöhön, sillä Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnat ovat maan heikoimmasta päästä työllisyysasteen valossa. Yhtäältä Itä-Suomen maakuntien muuta maata heikompi työllisyysaste ja toisaalta maailman mittakaavassa aivan poikkeuksellinen vesistöalue antavat yhdessä suorastaan velvoitteen toimia asiassa. Vielä vähemmän perusteita yhteiselle kivien kääntämättä jättämiselle on, jos aloite yhteiseen pöytään istumisesta tulee ministeriön suunnalta.

-Kutilan kanava on yksi hyvä esimerkki Saimaan alueen kehittämiseksi. Kutilan kanavahanke palvelisi sekä matkailua että vesistön tilaa ympäristöllisesti parantavasti. Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen on toinen hyvä konkreettinen kehitysaskel ja Parikkalan raja-aseman avaaminen kansainväliselle liikenteelle vuonna 2024 on kolmas. Saimaan vesistöalueen maakuntien tulee tiivistää yhteistyötä matkailun markkinoinnissa ja sen sisällön tuotteistamisessa, toteaa Etelä-Karjalan maakuntavaltuuston puheenjohtaja Ari Torniainen.

-Elinkeinoministeri Lintilä on yleisesti päämäärätietoisen, aikaansaavan ja jämäkän miehen maineessa. Lintilä on luonteva henkilö kutsumaan kyseiset tahot koolle. Yhteisiin tavoitteisiin päästään yhteistyöllä. Jos riittävää yhteistyötä ei ole ja yhteisiä tavoitteita ei ole asetettu, yhteisiin tavoitteisiin on mahdoton päästä, kiteyttää Keskustan Karjalan piirin puheenjohtaja Jouni Kemppi.

Keskustan Karjalan piiri ry

23.11.2019 Keskustan puoluekokous järjestetään vuonna 2022 Lappeenrannassa

Keskustan puoluehallitus kokoontui 22.11. Kalajoella. Yhtenä päätösasiana puoluehallituksella oli Keskustan vuoden 2022 puoluekokouspaikasta päättäminen. Kokouspaikkakunnaksi hakivat Lappeenranta ja Oulu. Kokous päätti äänestyksen jälkeen, että Keskustan puoluekokous järjestetään vuonna 2022 Lappeenrannassa.

Keskustan puoluekokous on yksi maailman suurimmista puoluekokouksista. Keskustan puoluekokous näkyy matkailumäärissä ja on hyvä piristys aluetalouteen.

-Meillä Etelä-Karjalassa kokous on ollut viimeksi vuonna 1986, joten oli jo aikakin saada kokous meille. Tätä päätöstä edelsi hakuprosessi, minkä aikana kokosimme tietoja ja yhteistyötahoja valmiiksi. Kaikki sujui varsin mallikkaaksi ja kiitän yhteistyötahoja jo tässä vaiheessa. Kokouksen onnistuminen tulee edellyttämään paljon yhteistyötä, talkootunteja ja talkoolaisia, kiteyttää Keskustan Karjalan piirin puheenjohtaja Jouni Kemppi.

Keskustan Karjalan piiri ry.

22.11.2019 Keskustanaiset kampanjoivat Valoa, ei väkivaltaa -teemalla Kisapuistossa 23.11.

Keskustanaisten Karjalan piiri kampanjoivat lauantain 23.11. SaiPa-Ilves -jääkiekkopelissä Valoa, ei väkivaltaa -teemalla. Valoa, ei väkivaltaa -kampanjalla puolustetaan naisten ihmisoikeuksia, ruumiillista koskemattomuutta ja oikeutta väkivallattomaan elämään. Valtakunnallinen kampanja toteutetaan YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen päivän, 25.11., läheisyydessä. Lappeenrannassa Keskustanaisten perinteeksi on muodostunut Kisapuisto ja SaiPan kotipeli.

Vuoden 2019 Valoa, ei väkivaltaa -kampanjan teemana on Jokaisella on oikeus tukeen. Teemalla halutaan viestiä sitä, että jokaisella väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneilla on oikeus tukeen ja apuun, oli sitten asunnoton, päihteidenkäyttäjä tai esimerkiksi nuori. Keskustanaiset jakavat valoa pimeyteen tuovia heijastimia pelin päätyttyä 680 ensimmäiselle.

Keskustanaisten Karjalan piiri ry.

21.11.2019: Jouni Kemppi jatkaa Keskustan Karjalan piirin johdossa

Keskustan Karjalan piiri valitsi syyskokouksessaan piirihallituksen vuodelle 2020. Piirin puheenjohtajana jatkaa lappeenrantalainen Jouni Kemppi.

– Keskustalle tärkeä teema on lapset ja lapsiperheiden arki. Syntyvyys on koko Suomen ja Etelä-Karjalan keskeinen tulevaisuushaaste. Meidän tulee miettiä miten voimme auttaa lapsiperheitä paremmin heidän arjessaan. Piirissä käymme valmistautumaan kuntavaaleihin ja keskitymme järjestöllisiin asioihin. Minuun voi ottaa yhteyttä, mikäli kuntavaalit kiinnostavat, miettii tulevaa Jouni Kemppi.

Varapuheenjohtajina valittiin jatkamaan Pilvi Hyttinen Lappeenrannasta ja  Antti Rämä Luumäeltä. Uusina henkilöinä Keskustan Karjalan piirihallituksen valittiin Juho Heikka Keskustanuorten edustajana (varallaan Laura Helminen, Keskustanuoret) Mirva Hyvärinen Lappeenrannasta (Jarmo Pulli, Lappeenranta), Jari Karhu Lappeenrannasta (Satu Nousiainen, Lappeenranta), Leea Ohtamaa Taipalsaarelta (Kimmo Kylämies, Taipalsaari), Kari Terho Imatralta (Helena Roiha, Imatra) ja Pekka Ässämäki Savitapaleelta (Mirka Kotila, Savitaipale)

Vanhoina jäseninä uudessa piirihallituksessa jatkavat Teemu Europaeus Rautjärveltä (Taina Lonka, Rautjärvi), Tarja Husu-Tuuliainen Lemiltä (Jarkko Ovaskainen, Lemi) Anni Lifländer Ruokolahdelta (Mika Luukkonen, Ruokolahti), Eveliina Lohko Keskustanaisten edustajana (Anna-Maija Sipiläinen, Keskustanaiset), Jukka Lohko Lappeenrannasta (Riitta Munnukka, Lappeenranta), Merja Mälkiä Luumäeltä (Asmo Karhu, Luumäki) ja Sami Saukkonen Parikkalasta (Minna Kettunen, Parikkala)