Tervetuloa Keskustan Kiuruveden kunnallisjärjestön sivuille!

Täältä löydät ajankohtaisen tiedon toiminnastamme ja esimerkiksi sen, missä luottamuselimissä me toimimme.

Ota rohkeasti yhteyttä ja tule mukaan toimintaamme!

Tässä ehdokkaamme kevään 2021 kuntavaaleissa:

Jauhiainen Osmo
Tikkanen Emmi
Tikkanen Jari
Toivanen Sisko

Voit vaikuttaa puolueen linjauksiin kommentoimalla ja antamalla palautetta Keskustan ohjelmiin ja politiikkaan. Löydät ne täältä.

Kiuruvedellä keskustalaisia paikallisyhdistyksiä kokoavana yhdistyksenä toimii Keskustan Kiuruveden kunnallisjärjestö.

Ota yhteyttä keskeisiin toimijoihin halutessasi lisätietoja toiminnastamme ja sinua lähimmästä paikallisosastosta. Valtuutetut ja ehdokkaat vastaavat myös mielellään sinua askaruttaviin kysymyksiin.

Ehdokkaittemme esittelyt löydät Keskustan kuntavaalisivustolta https://keskusta.fi/kuntavaalit-2021/

Tutustu alla syksyllä 2021 hyväksyttyyn kuntavaaliohjelmamme, jota päivitetään yhdessä ehdokkaiden kanssa.

Kiuruveden Keskusta – osaamista kotiseudun puolesta!

Elinkeinopolitiikka on Kiuruveden veto- ja pitovoimaisuuden moottori. Elinvoima on niin asukkaiden, kiuruvetisten yritysten kuin Kiuruveden kaupungin elinvoimaisuutta. Haluamme huolehtia kiuruvetisten viihtyvyydestä, jaksamisesta ja terveydestä ennaltaehkäisevästi sekä pitää koko kaupungin elinvoimaisena. Kulttuuri- ja liikuntapalvelut, 2. asteen koulutus ja kansalaisopisto ovat tärkeä osa elinvoimaisuutta. Asukkaita kannustetaan aktiiviseen kuntalaisuuteen.

Kiuruvedellä on omat menestymisen mahdollisuudet ja vahvuudet: maa- ja metsätalous, monipuoliset palvelut, luonnonvarat, matkailu ja vapaa-ajan asuminen. Monipaikkaisuudessa on Kiuruveden mahdollisuus. Etätyöskentelyä ja -opiskelua on tuettava avaamalla yhteisöllisiä tiloja esimerkiksi kaupungintalolle ja valokuiturakentamista on edistettävä edelleen niin kylillä kuin taajamassakin. Myös tiestön on oltava kunnossa.

Kiuruveden Keskusta haluaa tukea lähipalveluiden säilyttämistä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden tulee olla laadukkaita ja ne pitää olla kaikkien saatavilla kohtuullisella etäisyydellä kotoa. Kiuruveden ikäihmiset ovat voimavara ja rikkaus. Turvallinen ja inhimillinen vanhuus kuuluu jokaiselle – asuipa sitten kotona, palvelukodissa tai laitoshoidossa. Kaupungin on tarjottava ns. välimallin asumismahdollisuuksia, joihin asukas voi tarvittaessa hankkia arjen apua niin julkiselta kuin yksityiseltä palveluntarjoajalta.

Maatalous- ja maaseutuyrittäjyydellä on erityinen merkitys Kiuruveden menestymiselle myös tulevaisuudessa. Kiuruveden tulee olla hyvä paikka monenlaiselle yritystoiminnalle ja kaupungin on rohkaistava yrityksiä myös laajentamiseen. Yritykset ovat ensisijaisen tärkeä elinvoimatekijä. Kunnallista hankintaosaamista on lisättävä. Hinnan lisäksi tarjouspyyntöihin tulisi liittää mukaan esimerkiksi laatu, paikallisuus ja ympäristö sekä työllistävät vaikutukset Kiuruvedellä ja Ylä-Savossa. Kunnan hankinnat tulee pilkkoa pienimmiksi kokonaisuuksiksi; se tarjoaa alueen yrittäjille paremman mahdollisuuden tarjota palvelujaan. Palvelusetelit turvaavat ja monipuolistavat palveluita ja ylläpitävät yrittäjyyttä.

Kiuruvetisillä tulee olla mahdollisuus hyvään ja turvalliseen koulutukseen sekä monipuoliseen kuntoiluun ja kulttuuriin. Varhaiskasvatus huomioi perheiden erilaiset tilanteet: kun perheet voivat hyvin, kaupunki voi hyvin. Kaupungin tilojen tulee olla terveellisiä ja turvallisia. Kiuruvetisellä lapsella tulee olla valtakunnallisesti tasavertaiset mahdollisuudet menestyä koulussa ja saada jatko-opintokelpoisuus. Tavoitteenamme on ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä. Kiuruvesi on lapsiystävällinen kunta. HARKKA-kerhojen jatkuminen hankkeen jälkeen on turvattava.

Kunnossa oleva talous on Kiuruveden palveluiden kivijalka. Pidämme huolta, että Kiuruveden talous, ympäristö, kunnan kiinteistöt ja palvelut jäävät tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin ne nyt ovat.

Tapahtumat

Parhaiten tiedot menneistä ja tulevista tapahtumista löydät sosiaalisesta mediasta Instagramista ja meidän Facebook-sivuilta

Ajankohtaista

Haluatko osallistua meidän kuntavaalikampanjointiin? Ota yhteyttä meidän kunnallisjärjestön puheenjohtajaan Tapani Pennaseen 040 0278415

Kunnallisjärjestön johtokunta 2020

Valtuutettuen yhteystiedot
löydät kaupungin nettisivuilta.

Paikallisyhdistykset

Täältä löydät aktiivisten paikallisyhdistysten yhteystiedot. Ole rohkeasti yhteydessä lähimpään paikallisyhdistykseen.

Kiuruveden Keskustaseura

Riitta Kärkkäinen