Keskustan Satakunnan piiri

Keskustalainen Satakunta on vahvan ruoantuotannon, teollisuuden ja energiantuotannon sekä kehittyvien kaupunkien, viihtyisien maaseutukuntien ja kylien maakunta. Erityispiirteemme muodostuvat meren läheisyydestä, pitkästä historiasta, laajoista peltoaukeista etelässä sekä pohjoisen jylhästä karuudesta.

Satakunnan Keskusta haluaa turvata satakuntalaisille tasapuolisen ja oikeudenmukaisen tulevaisuuteen positiivisesti katsovan maakunnan, jossa ihmisten on hyvä elää.

Mukaan Keskustan toimintaan?
Yhdessäoloa, vaikuttamista, verkostoja, kulttuuria, oppimista – tätä kaikkea on poliittinen järjestötoiminta.
Tervetuloa mukaan!

Piiritoimisto

Itäpuisto 9,
28100 Pori

Avoinna sopimuksen mukaan.

satakunta@keskusta.fi

Satakunnan Keskusta Facebookissa

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Ryhtiä Eurooppaan! 🍀

Euroopan parlamentin vaaleissa ratkaistaan millaisilla arvoilla, aatteilla ja ihanteilla eurooppalaisten asioita hoidetaan seuraavat viisi vuotta.

Keskustan tavoite on lisää vapautta kotona, lisää voimaa maailmalla.

Äänestä osaava ja turvallinen keskustalainen puolustamaan Suomea. Tutustu ehdokkaisiimme kommenteista löytyvästä linkistä! 🇫🇮🍀🇪🇺

2 CommentsComment on Facebook

Ainoastaan vaalipäivään saakka

Kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viime vuosi on ollut, sanoo Eeva Kalli ryhmäpuheenvuorossaan tänään eduskunnassa.

Eeva Kalli Keskusta

Eeva Kalli KeskustaTänään eduskunnassa keskustelussa Keskustan välikysymys hallituksen näivettävästä talouspolitiikasta.

Alla ryhmäpuheeni aiheesta. Pääviestimme on, että vaihtoehtoja on. Keskusta rakentaa reilua kasvua tavallisille ihmisille.

RYHMÄPUHEENVUORO 15.5.2024

Arvoisa puhemies,

”Keskusta on valmis yhteistyöhön, jos päätökset ovat mielestämme oikeita. Sellaisia, jotka luovat turvaa, työtä ja kasvua, tasa-arvoa ja toivoa.”

Näin kuvasin Keskustan oppositiopolitiikan toimintalinjaa vuosi sitten, viime keväänä. Kerroin Keskustan valmiudesta tukea hallitusta asioissa, jotka ovat mielestämme tarpeellisia, mutta esittävän tarvittaessa vaihtoehdon politiikalle, joka vie Suomea väärään suuntaan.

Näin me Keskustassa olemme toimineet. Antaneet tukemme silloin, kun se on ollut perusteltua. Ja esittäneet vaihtoehtoa silloin, kun sitä on tarvittu. Ja nyt, arvoisa puhemies, vaihtoehtoa totisesti tarvitaan.

Hallitus on epäonnistunut tärkeimmässä tehtävässään - suomalaisten luottamuksen ja tulevaisuudenuskon palauttamisessa.

Ihmisten ja yritysten luottamus omaan talouteen ja tulevaisuuteen on poikkeuksellisen alhaalla. Kasvussa ovat olleet vain konkurssit, työttömyys ja velka.

Syyt epäonnistumisen taustalla liittyvät niin politiikan arvovalintoihin kuin hallituksen tapaan toimia. Vallalla on kova politiikka ja kovat otteet. Toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana.

Arvoisa puhemies,

Haluan kertoa suomalaisille, että asioiden ei tarvitse olla eikä mennä näin. Aina on vaihtoehtoja.

Keskusta on hallituksen kanssa samaa mieltä siitä, että maamme talouden suunta on käännettävä. Kiihtyvä velkaantuminen ja raskaat alijäämät on saatava hallintaan ja taitettua. Tavoitteesta ei siis ole erimielisyyttä.

Ongelma on siinä, että osa hallituksen valitsemista keinoista ja tapa toimia, eivät tuota toivottua tulosta, vaan eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät siten luottamusta entisestään.

Kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut.

Me voimme saada suomalaisille töitä, talouden kasvuun ja Suomen nousuun. Me voimme pelastaa lähipalvelut: perhekeskukset, terveysasemat, hoivakodit ja paloasemat.

Me voimme välttää Suomen konkurssin ja laittaa talouden oikeudenmukaisesti kuntoon.

Tämä edellyttää, että säästää pitää. Myös joitakin veroja pitää korottaa. Ei velka kuitenkaan yksin leikkaamalla ja verottamalla hoidu, saati Suomi nouse.

Siihen tarvitsemme ennen kaikkea talouden kasvua ja työpaikkoja koko maahan. Meidän pitää viedä Suomi reilun kasvun tielle. Se on Keskustan vaihtoehto.

Esitämme useita ratkaisuja talouden saamiseksi kasvuun. Tavoitteemme on vähintään tuplata kasvu ennustettuun nähden.

Me toteuttaisimme esimerkiksi investointien verohyvityksen ulottaen sen myös pienille ja keskisuurille yrityksille. Verottaisimme yrityksen sisään jätettäviä voittoja vähemmän kuin ulos jaettavia.

Nostaisimme arvonlisäverotuksen alarajaa 30 000 euroon. Pitäisimme kotitalousvähennyksen ennallaan. Nopeuttaisimme tuntuvasti investointien luvituksia.

Ottaisimme käyttöön koko maan kattavat seutukuntakohtaiset kasvusopimukset korvaamaan vain kaikkein isoimpien kaupunkien kanssa tehtävät MAL-sopimukset.

Tekisimme itäisestä Suomesta erityistalousalueen kymmeneksi vuodeksi.

Toteuttaisimme myös 20 prosentin tuloveronalennuksen alimman eläkeiän yli ansiotyössä jatkaville.

Arvoisa puhemies,

Kun työttömänä on lähes 300 000 ihmistä ja talous on hyytynyt – ja mikä pahinta, kun luottamus yhteiskunnassa on raunioina ja sopimisen kyky romutettu, ei hallituksella pitäisi olla varaa ylimielisyyteen.

Isänmaa tarvitsee parempaa. Tavallisten ihmisten pärjääminen ja luottamuksen palauttaminen pitää asettaa kaiken muun edelle.

Hallitus näyttää valinneen toisin.

Siksi kannatan edustaja Lohen tekemää epäluottamuslause-esitystä.
... Näytä lisääSee Less

Keskusta ajaa maaseudun asiaa Brysselissä parhaiten, kertoo MT:n kysely.
🍀🍀🍀

Keskusta ajaa maaseudun asiaa Brysselissä parhaiten, kertoo MT:n kysely.
🍀🍀🍀Maaseudun tulevaisuuden kyselyssä suomalaiset arvioivat keskustan olevan vahvin suomalaisen maaseudun puolustaja.

Suomi on sijaintinsa, ilmastonsa, luonnonvarojensa ja pitkien etäisyyksiensä vuoksi erityislaatuinen jäsenvaltio. Suomen erityispiirteitä ei tule sivuutttaa EU-päätöksenteossa.

Me puolustamme maakuntien Suomea myös europarlamentissa. Anna äänesi ryhdikkäämmälle Euroopalle ja suomalaisten edulle eurovaaleissa 9.6. 🇫🇮🍀🇪🇺

Kaikki ehdokkaat löydät kommenttikentän linkistä! 🗳️

... Näytä lisääSee Less

Katrin ja Eevan kierros jatkui Porista Euraan.
Keskustelut jatkuivat makkaragrillin äärellä.

Katri Kulmuni Eeva KalliImage attachmentImage attachment+1Image attachment

Katrin ja Eevan kierros jatkui Porista Euraan.
Keskustelut jatkuivat makkaragrillin äärellä.

Katri Kulmuni Eeva Kalli

Lataa lisää

Instagramista

Keskusta vaatii: Täyttäkää lupaukset viljelijöille.

Keskustan kansanedustaja, maanviljelijä Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään lupauksensa suomalaisille maanviljelijöille tulevan EU-kauden politiikassa.

Keskustalaiset ihmettelivät myös, miksi kokoomuksen MEP-ehdokkaat ovat puhuneet maataloustukien leikkaamisesta. Ja miksi hallitus leikkaa ruoantuotannosta lupaustensa vastaisesti? Taaskaan ei selvinnyt, mikä on hallituksen linja maatalouspolitiikassa.

#keskusta @eerikkiviljanen @suomenkeskusta

Keskusta vaatii: Täyttäkää lupaukset viljelijöille.

#keskusta @eerikkiviljanen @suomenkeskusta

Keskustan tavoite on lisää vapautta kotona, lisää voimaa maailmalla.

Äänestä osaava ja turvallinen keskustalainen puolustamaan Suomea. Tutustu ehdokkaisiimme biosta löytyvästä linkistä! 🇫🇮🍀🇪🇺

...

Tule mukaan Leineperin Kevätmarkkinoille huomenna, sunnuntaina 5.5. klo 9-15!

Keskustellaan ajankohtaisista politiikan käänteistä ja EU-vaaleista.

Tarjolla myös simaa ja keksejä.
Nähdään Leineperissä! 🍀🇪🇺

#Keskusta #Leineperi #Kevätmarkkinat #EUvaalit @satakunnan_keskusta @suomenkeskusta @porinkeskusta @ulvilankeskusta

Tule mukaan Leineperin Kevätmarkkinoille huomenna, sunnuntaina 5.5. klo 9-15!

Keskustellaan ajankohtaisista politiikan käänteistä ja EU-vaaleista.

Tarjolla myös simaa ja keksejä.
Nähdään Leineperissä! 🍀🇪🇺

Hauskaa Vappua kaikille! 🍀🍀🍀

#keskusta #vihreävappu #vappu @suomenkeskusta @satakunnan_kenut

Hauskaa Vappua kaikille! 🍀🍀🍀

#keskusta #vihreävappu #vappu @suomenkeskusta @satakunnan_kenut
...

Hallitus kurittaa koulutusleikkauksilla sekä nuoria että varttuneita
Satakunnan Keskusta ei hyväksy leikkauksia koulutukseen. Näillä leikkauksilla katkaistaan vain kipeästi tarvittavat kasvun versot, jotka elvyttäisivät valtion taloutta. Kokoomuksen ja perussuomalaisten toimet tulevat kalliiksi tuleville sukupolville. Ne ampuvat raskaasti Satakuntaa ja Suomea omaan jalkaan.
6.5.2024 / Uutiset
Tahtovatko aluevaltuutetut käyttää äänestäjien heille antamaa valtaa?
Keskustan aluevaltuustoryhmässä ihmetellään, miksi erityisesti SDP:n ja Kokoomuksen ryhmässä tuntuu olevan halua siirtää äänestäjiltä saamansa päätösvallan eteenpäin aluehallitukselle ja yksittäisille viranhaltijoille.
9.4.2024 / Uutiset
KUKA VÄLITTÄÄ?