Palveluohjauksen monet mahdollisuudet

Palvelunohjaus käsittää paljon erilaisia asioita, niin sosiaali – kuin terveydenhuollossakin. Sanasta jo voi päätellä, että palvelunohjaus on asiakkaan ohjausta ja tiedon antamista eri palveluista ja palvelujen piiriin ohjaamista. Vielä konkreettisemmin voisin sanoa, että se on avun eri muotojen etsimistä henkilölle, joka ei tiedä millaisia palveluja voisi saada ja kuuluisiko hänen niitä saada. Ja tässä esimerkki : Olosuhteet ovat vieneet henkilön X tilanteeseen, jossa on tullut ajankohtaiseksi siirtyminen pois omasta kodistaan, kotona pärjäämättömyyden vuoksi. Syynä oma muistin heikkeneminen ja puolison kunnon äkillinen huonontuminen. Eli pariskunta kokonaisuudessaan siirtyi asumiseen kodin ulkopuolelle. Sinänsä loppu hyvin, kaikki hyvin. Kun tilanteet X;n kohdalla taas  edelleen toivat mukanaan muutoksia, toisen väistyttyä ajasta ikuisuuteen, uusi tilanne, uudet ajatukset mielessä, mitä nyt? Tällaisessakin kohtaa näkisin palvelunohjauksen merkityksen korostuvan ja pitäisin sitä tarpeellisena. Millaista asumista/palveluja henkilö X nyt tarvitsee/haluaa kun jäikin yksin?

Näitä esimerkkejä tulee mieleen monia, jossa palvelunohjausta pitäisi tehdä aika ajoin, eikä vain silloin ”kun kertaluonteisesti jostakin palvelusta päätetään”. Tilanteet muuttuvat. Olisi hyvä olla mahdollisuus saada palvelunohjausta aina, kun joku asiakkaan tunteva ja palveluista vastaava näkee, joko kotihoito tai asumisyksikön hoitajat tai päivätoiminnan vetäjä tai tukipalvelun tuottaja, että tilanne asiakkaalla on muuttunut. Ja tietysti jos omaisia on, he muutokset tunnistavat, mutta hekin tarvitsevat palvelunohjausta omaisensa asiaan. Palvelunohjauksen  moninaisen tarpeen sudenkuoppa on, että kotihoidossa hoitajat vaihtuvat, yksiköstä toiseen siirryttäessä hoitajat vaihtuvat, apuvälineasiat ovat monen mutkan takana, puhumattakaan hoitotarvikkeista joita kotiin tarvitaan. Kuka ottaa kopin? Kuka vastaa, asiakkaan palvelusta kokonaisuutena? Palvelunohjaaja voisi olla pysyvä koordinaattori asiakkaalla, jonka tehtävänä on tavata asiakkaansa (oli hän palvelujen piirissä jo tai tulossa) säännöllisesti ja tuoda tietoa, ottaa omaiset mukaan ja keskustella kasvotusten ja tämän palvelun pitäisi olla maksutonta, kuin oma ”edunvalvoja”. Yhdistyksillä ja kansalaisjärjestöillä on tänä päivänä myös suuri rooli palveluun ohjauksella. Nyt viranhaltijataholla palvelunohjaus kuuluu jokaiselle eri palvelusta päättävälle viranhaltijalle myös erikseen, on omaishoidon palvelunohjausta, kotihoidon palvelun ohjausta jne. Mitä useampi kokki sen sekaisempi soppa ! Terveydenhuollossa omahoitaja systeemi Satakunnassa romutettiin, joka oli virhe.

EtusivuUutisetPalveluohjauksen monet mahdollisuudet