Jo syksyllä 2018 Kanta-Hämeessä käytiin keskustelua sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen toimimattomuudesta. Taksia tilattaessa saattoi joutua odottamaan puhelimessa jopa puoli tuntia eikä tilauksen tehtyä voinut olla varma, tuleeko taksi edes paikalle. Taksi on tilattava viimeistään kaksi tuntia ennen matkaa. Samat ongelmat jatkuvat. Taksin odotusajat ovat pitkiä eikä varmuutta taksin saapumisesta ole. Keskustan Etelä-Hämeen piiri edellyttää maakunnassa toimenpiteitä, joilla taksin saatavuus pystytään varmistamaan. On kohtuutonta, että haavoittuvimmassa asemassa olevat asiakkaat, jotka tarvitsevat usein kuljetusta juuri invataksilla, eivät saa tarvitsemaansa palvelua asianmukaisesti järjestettynä.
Kanta-Hämeen yhdenmukaiset kuljetuspalvelut osoittautuvat edelleen huonosti toimiviksi. Kuljetuspalvelut on pystyttävä kilpailuttamaan niin, ettei pelkkä kokonaistaloudellisuus ratkaise. Laatu ja saatavuus on huomioitava kilpailutuskiriteereissä. Nyt palvelun tarjoava taho ei monista yhteydenotoista ilmi tulevan palautteen mukaan täytä laadukkaan ja saatavan kuljetuspalvelun kriteereitä. On selvitettävä syyt, miksi tehtyä sopimusta ei noudateta niin, että kuljetuspalvelu toimii, ja korjattava tilanne.
Aiemmin oli mahdollista soittaa suoraan tutulle invataksille, ja kuljettaja saapui paikalle yleensä nopeasti. Muutos tuohon käytäntöön on ollut suuri ja huonompaan suuntaan. Ei voida enää puhua uuden järjestelmän käyttöönottovaikeuksista, koska järjestelmä on ollut käytössä jo useamman vuoden. Tilanne on kohtuuton asiakkaiden pahimmillaan joutuessa turhaan odottamaan tilaamaansa palvelua. Vakavimmillaan se aiheuttaa myös vaaratilanteita.
Hämeenlinna isäntäkuntana on kilpailuttanut palvelun. Palvelu on kilpailutettava uudelleen huomioiden tarvittavat kriteerit.
Keskustan Etelä-Hämeen piiri