Aulis Veteläinen: Koulutukseen panostettava

Suomalaisten nuorten osaaminen on heikentynyt Pisa-tutkimuksissa jo pitkälle toista vuosikymmentä. Nyt trendinomainen lasku on jyrkentynyt suoranaiseksi romahdukseksi, kuvaa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ joulukuussa julkaistuja Pisa-tuloksia.

Mielestäni nyt ei ole oikea hetki mennä paniikkiin, vaan panostaa pitkäjänteisesti koulutukseen ja korjata akuutit ongelmat. Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelmassa on luvattu panostuksia perusopetukseen. Luvatut toimet pitää toteuttaa, mutta tässä uudessa tilanteessa tarvitaan aivan uuden tasoisia lisäpanostuksia. Koulutuksen tarvitaan lisäpanostuksia ja koulutuksen ”halpuuttamisen” on loputtava, toteaa pj. Katariina Murto tiedotteessaan.

OAJ:n koulutuspolitiikan päällikön Jaakko Salon mukaan pandemia-ajan jäljet näkyvät vuoden 2022 keväällä tehdyn Pisa-tutkimuksen tuloksissa. Suomen Pisa-tulokset ovat näivettyneet pitkään, ja tämänkertaista tulosten romahtamista vauhditti lisäksi koronapandemia. Suomessa opettajat ovat jo pandemian alkuvuosista lähtien varoittaneet syntyneestä oppimisvajeesta, Salo sanoi tiedotteessaan.

Oppimiserot ovat kasvaneet sekä koulujen sisällä että koulujen välillä. Alueellisesti etenkin Itä-Suomen tilanne on huolestuttava.

Suomen Keskustan kannattamana koulutuksen yhdenvertaisuus ja tasa-arvo eivät toteudu Suomessa enää entiseen tapaansa. Koulutuksen korkeasta laadusta on pidettävä kiinni koko maassa. Asuinpaikka tai kotitausta eivät saa rajata lapsen oikeutta oppimiseen eikä tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Mielestäni nyt ei ole oikea hetki heikentää kuntien koulutukseen käytettävissä olevia resursseja tai tehdä mitään muitakaan koulutusta heikentäviä toimia lyhytnäköisten säästöjen toivossa. Tuloksissa korostuu opettajan antaman tuen merkitys oppimisessa. Koulujen ryhmäkokojen on oltava kohtuullisia, jotta opettajilla on mahdollisuus onnistua. Tämä vaikuttaa myös työrauhaan, joka mahdollistaa kaikkien oppimisen.

Nyt julkaistujen Pisa-tulosten mukaan Suomessa matematiikan osaaminen Pisa-tutkimuksissa on pudonnut voimakkaammin kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi lukutaito oli osaamistuloksia mittaavassa Pisa-tutkimuksessa historiallisen heikolla tasolla.

Mm. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi kertoo tiedotteessa olevansa äärimmäisen huolestunut uusimmista Pisa-tuloksista.

Tiedotteen mukaan syiksi tuloksien laskuun on esitetty muun muassa kännyköiden tuloa, lukemisen vähentymistä vapaa-ajalla ja suomea tai ruotsia äidinkielenään puhumattomien oppilaiden määrän kasvua.

Nämä ilmiöt eivät kuitenkaan hänen mukaan merkittävästi poikkea niistä maista, jotka ovat onnistuneet parantamaan Pisa-tuloksiaan.

Opettajana ja opinto-ohjaajana esitän ratkaisuna muun muassa tuntimäärien lisäämistä perustaitojen opetuksessa koulupäivää pidentämällä. Lisäksi aiemmin huipputuloksia tuottaneet opetusmetodit on hänen mukaansa palautettava.

 

Aulis Veteläinen
opinto-ohjaaja, Keskustan Etelä-Hämeen piirihallituksen jäsen
Hämeenlinna

 

EtusivuBlogiAulis Veteläinen: Koulutukseen panostettava