Piirihallituksen kannanotto soten lähipalveluista – Sosiaali- ja terveydenhuollon lähipalvelujen tavoitteena tulee olla asiakkaiden palvelujen saatavuuden varmistaminen, parantaminen ja sujuvoittaminen
Lähipalvelun ydin on saavutettavuus. Keskusta näkee, että palvelujen keskittäminen on haitallista erityisesti heikoimmassa asemassa oleville, joilla sekä fyysinen liikkumiskyky että usein myös taloudellinen tilanne rajoittavat kulkemista. Parhaimmillaan lähipalveluasema, sote-asema, edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä tukee arjen turvallisuutta kiinteässä yhteydessä koulujen, järjestöjen, kulttuuripalvelujen, ryhmätoiminnan jne kanssa.
Hoidon jatkuvuus on osa toimivaa lähipalvelua. Keskusta korostaa, ettei asiakkaan tai potilaan tarvitsisi erikseen etsiä oikeaa palvelua: lähipalveluaseman tulee olla väylä kaikille hyvinvointialueen palveluille. Olennaista on asiakkaan/potilaan esittämän ongelman tai palveluntarpeen ottaminen haltuun heti ensimmäisessä yhteydenotossa. Ongelman ratkaisussa kaikki alueen osaaminen tulee olla käytössä ja tarjolla. Lähipalveluasemalla tulisi olla vähintään sairaanhoitajan vastaanotto, kotisairaanhoitajien tukipiste ja tarvittaessa neuvolatoiminnot. Etävastaanottojen ja muun digitaalisesti saatavan palvelun rakentamisessa on käytettävä hyväksi jo olemassa olevia hyviä käytänteitä. Henkilöstö on tärkeimmässä roolissa lähipalveluaseman palveluvastuun vaatiman työn ja osaamisresurssin määrittelyssä.
Ennaltaehkäisy, arjen pärjäämisen tukeminen ja ongelmien nopea ratkaiseminen on inhimillisesti oikein ja yhteiskunnallisesti järkevää. Lähipalveluasemalla perinteinen sosiaali- ja terveystoiminta voi saumattomasti yhdistyä ryhmä-, yhteisö- ja kulttuuritoimintaan.
Keskusta muistuttaa, että hyvinvointialueen päätöksenteon tueksi tulisi määritellä yhtäläiset kriteerit palveluiden laadun ja kustannusten vertailemiseksi.