Ikäneuvola on alueellisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin viisas investointi

Aika muuttuu ja ihmisen tarpeet iän mukana. Olemme eläneet poikkeusoloja korona-ajan varjossa. Eristyksissä olo heikentää elämänlaatua ja toimintakykyä.

Kun julkinen apu ja matalan kynnyksen palvelut ovat olleet tauolla (päiväkeskukset, järjestöjen, yhdistysten ja seurakuntien palvelut sekä voima- ja tasapaino harjoittelun ryhmät) niin fyysinen, psyykkinen kuin sosiaalinenkin toimintakyky ovat koetuksella. Liikkumattomuus heikentää lihasvoimaa ja yksinäisyys taasen lamauttaa heikentäen muistitoimintoja. Todellinen ja kasvava huoli on vanhojen yksin asuvien ihmisten ryhmästä, jotka jäävät virkeämpien hyvin pärjäävien ja kotihoidon palvelujen piirissä olevien välimaastoon.

Raahen kaupungissa polkaistiin käyntiin ikäneuvolapalvelu jo vuonna 2004. Tarkastuksissa on löydetty monia piileviä sairauksia. Käyntien ansiosta lääkärit pääsevät ennakoiden kiinni sairauksiin jo ennen kuin ne aiheuttavat vakavia oireita. Moni eläkkeellä oleva on löytänyt uuden vaihteen elämäänsä. Turun kaupunki on käynnistänyt vuoden 2020 alusta kaksi vuotta kestävän ikäneuvolankokeilun, johon kutsutaan kaikki 75 vuotta täyttäneet itsenäisesti kotona asuvat. Turku aloitti kokeilun isoista kaupungeista ensimmäisenä. Jo ennen vastaanottokäyntiä asiakkaalta otetaan laboratorionäytteet. Neuvolakäynti on asiakkaalle maksuton.

Neuvolakäynti koostuu haastattelusta, terveystarkastuksesta ja toimintakykymittauksesta sekä tarvittaessa hoito- ja palveluohjauksesta. Käynnin yhteydessä asiakas saa tietoa muun muassa siitä, millainen merkitys ravitsemuksella, liikunnalla ja sosiaalisella kanssakäymisellä on onnistuneen vanhenemisen tukena.

Uskon lujasti, että tällä palvelulla saadaan hillittyä kalliin ja raskaan hoidon kustannuksia sekä lisättyä vireyttä vuosiin. Toimintakyvyn lasku hiipii kuin hämärä pirttiin, joten tarvitaan peili havahtua toimintakykyä edistävistä mahdollisuuksista.

On ihmisarvoista, kun voi vielä itse tehdä valintoja ja päätöksiä. Siinä tilanteessa, kun parasta ennen päivä on jo mennyt, niin toiset päättävät puolestasi. Toivon, että tämä kehittämisen arvoinen idea saa nyt myötätuulta keskustalaisten siipiensä alle, kun alueellisesti toimivaa palveluverkkoa aletaan rakentaa.  Hämäläisten laulun sanoin: ”jos toimeen tartutaan”. Pitkään palveluiden kehittämistä tehneenä lupaan omalta osaltani kantaa korteni kekoon.

Pirkko Mattila
Lammi

May be an image of one or more people

Keskusta tekee töitä, jotta Kanta-Hämeen maakuntaa kehitetään tasapuolisesti kaikki-alla. Hyvinvointialueellamme jokainen seutukunta ja kunta on otettava huomioon.
19.1.2022 / Blogi
Huolehdimme paikallisista palveluista. Jokaisessa kunnassa tulee olla sosiaali- ja terveysasema. Palvelupisteiden tarjoamat palvelut voivat olla erilaisia riippuen alueen ihmisten tarpeista. Ensihoidon ja pelastustoimen yhteistyön on oltava saumatonta ja sujuvaa. Hoitovasteaikoihin ei saa tulla heikennystä. Pelastustoimesta huolehditaan ja sopimuspalokuntien asemaa vahvistetaan. Yhtään paloasemaa ei pidä lakkauttaa.
18.1.2022 / Blogi
19.12.2021 / Kirjat
EtusivuBlogiIkäneuvola on alueellisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin viisas investointi