Keskustan Etelä-Hämeen piirin vuosikokous vaatii maan hallitukselta kiireellisiä vaikuttamistoimenpiteitä Euroopan komissioon ja parlamenttiin, jotta EU:n ilmastopakettiin esitetyt kiristykset eivät toteudu. Eräät suomalaiset europarlamentaarikot ovat nimittäin esittäneet hiilinielujen globaalin tavoitetason merkittävää korottamista. Tästä aiheutuisi Suomen metsätaloudelle merkittävät vahingolliset seuraukset: talousmetsien hakkuumäärää jouduttaisiin pudottamaan roimasti ja Suomen metsistä jouduttaisiin suojelemaan jopa yli 30 %.

Vaikutukset maamme kansantalouteen olisivat järisyttävät puhumattakaan huoltovarmuudestamme. Metsätalouteen ja metsiin kohdistuvat uudet käyttörajoitukset hidastaisivat myös Venäjältä tuotavan energian korvaamista kotimaisella lähienergialla.

Ilmastonmuutoksessa metsät ovat ratkaisijan roolissa paitsi hiilinieluina myös Suomen kansantalouden tuotoissa. Hyvin hoidettu metsäpolitiikka ja -talous tukevat Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista samalla, kun metsätalouden tuotot muodostavat vankan perustan hyvinvointiyhteiskuntamme rahoitukselle. Olemme riippuvaisia luonnosta niin ympäristöllisistä kuin taloudellisistakin syistä ja näiden tulee olla tasapainossa. Niin myös täällä Kanta-Hämeessä.

Riihimäellä 29.4.2022

Keskustan Etelä-Hämeen piirin vuosikokous

4.5.2022 / Kirjat
Venäjän hyökkäysota on muuttanut turvallisuusympäristöämme. Lisäksi elämme sota-ajan hintoja, joiden osalta on rehellistä sanoa, ettei kaikkea voida kompensoida. Tämä hallitus ei ole helppoa päivää nähnytkään
4.5.2022 / Blogi
Piirin vuosikokous Riihimäellä 29.4.2022 teki puoluekokousta varten myös henkilövalintoja.
4.5.2022 / Blogi
EtusivuBlogiSuomen metsätalouden tulevaisuus ja metsien hyötykäyttö turvattava ilmastotoimissa