Keskustan Etelä-Pohjanmaan aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Aki Ylinen alleviivaa, että vaikka Kuusiolinna Terveys Oy:n sopimus irtisanotaan, jokainen ihminen Alavudella, Kuortaneella, Soinissa ja Ähtärissä tulee saamaan jatkossakin sosiaali- ja terveyspalvelunsa. Se on hyvinvointialueen ydintehtävä. Keskustan Etelä-Pohjanmaan aluevaltuustoryhmä tulee seuraamaan ja reagoimaan aktiivisesti, että tämä myös toteutuu.

Etelä-Pohjanmaan aluevaltuusto käsitteli maanantain 30.10. kokouksessa Kuusiolinnan Terveys Oy:n ulkoistussopimuksen irtisanomista. Asia jakoi aluevaltuutettujen mielipiteet ja aluevaltuutetut kantoivat huolensa mahdollisesta sopimuksen irtisanomisen vaikutuksista Kuusiokuntien alueen palveluihin. Keskustan aluevaltuustoryhmässä selkeä enemmistö kannatti aluehallituksen päätösesitystä.

Keskustan aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Aki Ylinen summasi keskustan aluevaltuustoryhmän tuntoja ryhmäpuheenvuorossaan: ”Syyskuun aluevaltuustossa päätimme palauttaa sopimuksen jatkoneuvotteluihin ja vahvistimme virkamiesneuvottelijoita aluevaltuuston ja aluehallituksen puheenjohtajilla. Kaikki kivet onkin käännelty ja korkeista tavoitteista huolimatta meillä on tänään päätettävänä aluehallituksen esitys, joka päättää Kuusiolinna Terveys Oy:n sopimuksen nykymuodossaan 1.1.2026.

Hyvinvointialueen järjestämisvastuulla on koko Etelä-Pohjanmaan alue. Haluamme taata samantasoisina lähipalvelut joka kunnassa. Sopimus Kuusiolinna Terveys Oy:n kanssa Alavuden, Kuortaneen, Soinin ja Ähtärin eli Kuusiolinnan alueella haastavat palveluiden kehittämisen, työntekijöiden liikkuvuuden sekä myös potilaiden liikkuvuuden.

Kuusiolinnan palvelujen muutokset joudutaan neuvottelemaan juristien kesken peilaten hankintalakia ja lainsäädännön sen hetkisiä pykäliä tulkiten. Tietojärjestelmätkään eivät ole yhtenevät, joka on osaltaan haaste. Se näkyy myös eteläpohjalaisille, koska yhteinen hyvaep-digialusta ei toimi Kuusiolinnan puolella. Me valtuutetut emme voi tehdä lainvastaisia päätöksiä, ettemme riko hankintalakia tai muutakaan lakia. Päätöksiä valmistellaan virkavastuulla, mutta me valtuutetut myös päätämme virkavastuulla.

Kuusiolinnan alueen aluevaltuutetut ja asukkaat ovat tuoneet selkeästi ilmi tyytyväisyytensä palveluidensa toimivuuteen. Kuusiolinna on ollut tarkoituksenmukainen ja tarpeisiin vastaava järjestelmä. Tulevaisuuden haasteisiin se ei ole kuitenkaan tarpeeksi notkea juuri hankintalain vaateista johtuen. Pörssiyhtiön tietojen salaamisvaade ei myöskään tue avointa päätöksentekoa. Tämä hankaloittaa myös talousseurantaa.

Keskustan ryhmän kallistuminen päätösesityksen puolelle ei ole ollut helppo prosessi. On pyritty puntaroimaan asiat kaikista näkökulmista kokonaisuus mielessä pitäen. Aluevaltuutettuina teemme kauaskantoisia päätöksiä, eli katse on luotu vuoteen 2030 ja pidemmällekin. Viranhaltijat ovat vakuuttaneet, että Alavuden, Kuortaneen, Soinin ja Ähtärin alueelle pystytään tuottamaan laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut 2026 alkuun mennessä hyvinvointialueen toimesta. Me keskustan aluevaltuustoryhmässä tulemme seuraamaan ja reagoimaan aktiivisesti, että tämä myös toteutuu.”

Lisätietoja antaa:

Keskustan Etelä-Pohjanmaan aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Aki Ylinen, 0400569987

Keskustan Etelä-Pohjanmaan aluevaltuustoryhmän sihteeri Helena Tuuri-Tammela, 0400667304

Sinä aktiivinen ja keskustahenkinen järjestöosaaja, tule meille vt. toiminnanjohtajaksi. Haemme Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirille vt. toiminnanjohtajaa. Työtehtävä on täysiaikainen ja muuttuu toiminnanjohtajan tehtäväksi. Työ alkaa sopimuksen mukaan, kuitenkin viimeistään 1.5.2024.
21.2.2024 / Uutiset
Aluevaltuutetut tutustuivat ikäihmisten palveluihin Jalasjärvellä. Karijoella vilkasta sote-keskustelua kahvikupposen äärellä
Aluevaltuutetut Lasse Anttila, Lasse Hautala, Mervi Kujanpää-Mannila, Esko Lehtimäki, Esa Niemistö, Paula Sihto ja Helena Tuuri-Tammela vierailivat lauantaina 17.2. Jalasjärvellä. Ohjelmassa oli tutustuminen Jalasjärven ikäihmisten palveluihin Palveluportissa ja Kototalolla sekä yleisötilaisuus Jalasjärven ABC:llä. Jalasjärven jälkeen osa ryhmästä jatkoi Karijoelle yleisötilaisuuteen, jossa kuntalaisia vastaanotti aluevaltuutettu Arja Harjunpää.
20.2.2024 / Uutiset
Maanmittauslaitos tekee selvitystä palvelupisteverkostosta. Kahdeksan vuotta sitten esitettiin, että pienemmät palvelupisteet lakkautetaan, mutta silloin maa- ja metsätalousministerinä toiminut Kimmo Tiilikainen (kesk.) päätti, ettei palvelupisteitä lakkauteta. Nyt päätöksen tekee maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah. Pienten palvelupisteiden henkilöstö on ottanut kantaa asiaan ja on todennut, että lakkautuksilla ei saada aikaan säästöjä maanmittauslaitokselle. Maanmittaukseen kuuluu maastossa tehtävät työt sekä kiinteistön sijaintipaikalla pidettävät kokoukset ja katselmukset. Jos palvelut keskitetään muutamiin isoihin kaupunkeihin, tulevat matkakustannukset lisääntymään ja työaikaa kuluu tien päälle. Pienemmissä palvelupisteissä työntekijät ovat erittäin sitoutuneita työhönsä ja se näkyy myös työhyvinvoinnissa ja tuloksellisuudessa. Tärkeää on lisäksi se, että palvelupisteiden ollessa lähellä työkohdetta, myös paikallistuntemus on huomattavasti parempi kuin heillä, jotka asuvat kaukana työkohteista.
15.2.2024 / Uutiset
EtusivuUutisetAluevaltuusto irtisanoi Kuusiolinna Terveys Oy:n palvelusopimuksen – Keskustan aluevaltuustoryhmä tulee seuraamaan myös Kuusiokuntien laadukkaiden lähipalveluiden toteutumista