Keskustan esittämät toimenpiteet ovat suora apu kalliisiin sähkölaskuihin

Venäjän aiheuttaman hyökkäyssodan vuoksi Euroopan energiamarkkinat ovat sekaisin. Kustannukset ovat nousseet niin sähkön kuin polttoaineiden osalta. Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri on tyytyväinen Keskustan linjauksista tehtyihin hallituksen esityksiin, joissa moni suomalainen saa helpotusta arkeensa. Sähkön arvonlisäveroa alentaminen, lapsiperheille maksettava ylimääräisen lapsilisä sekä pienituloisille suunnattavat sosiaalietuudet varmistavat, että jokainen suomalainen pärjää tulevan talven yli.

Arvonlisäveron lasku, sähkötuki ja verotuksessa tehtävä sähkövähennys ovat konkreettisia ja nopeita toimia, joilla saadaan alennettua kotitalouksien sähkönlaskun hintaa. Lapsilisä on suora kädenojennus kaikille lapsiperheille.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri muistuttaa, että nykyisessä tilanteessa on tehtävä kaikki mahdollinen kotimaisen energian kannattavaksi tuottamiseksi. Kotimaassa tuotettava uusiutuva energia on keino irtaantua ulkomailta tuotavasta kalliista ja fossiilisesta polttoaineesta. Suomalainen biokaasu, puu, turve, vesivoima, tuuli ja aurinko ovat vastauksia kotimaisen energiaomavaraisuuden vahvistamiseksi. Suomi tarvitsee myös lisää ydinvoimaa. Fennovoiman venäläistoimittajan keskeyttämän Hanhikiven ydinvoimalan tilalle on etsittävä aktiivisesti ratkaisuja uusien länsimaisten toimijoiden kanssa.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri

Lisätiedot:

Mikko Savola

puheenjohtaja, kansanedustaja

mikko.savola@eduskunta.fi, 040 5758498

Sari Palmu

varapuheenjohtaja

sari.palmu@japo.fi, 040 054 1763

Sihto: Vapautus asiakasmaksuista on pikkulotille suuri taloudellinen helpotus
On hienoa, että tulevaisuudessa ei peritä enää asiakasmaksuja Lotta Svärd -järjestön pikkulotta-toimintaan osallistuneilta kunniakansalaisiltamme. Tänä päivänä pikkulotat tarvitsevat paljon hoivaa ja hoitoa ja monilla heillä on pieni eläke, kirjoittaa aluevaltuutettu, kansanedustajaehdokas ja Etelä-Pohjanmaan Lottaperinne ry:n hallituksen puheenjohtaja Paula Sihto.
6.12.2022 / Blogi
Kivisaari: Kehitysvammaisten oikeus työelämään
Pasi Kivisaari kirjoittaa blogitekstissään kehitysvammaisten oikeudesta työelämään. Vietämme kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa 1.12. – 7.12.
5.12.2022 / Blogi
Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola kiittää eduskuntaryhmänsä jämäkkää toimintaa luonnonsuojelulain eduskuntakäsittelyssä. Metsäalan asiantuntijat toivat lain valiokuntakäsittelyn aikana näkemyksiä, joiden mukaan asetus uhanalaista luontotyypeistä ja niiden huomioimisesta päätöksenteossa olisi voinut vaikuttaa puumarkkinoiden kautta omaisuuden suojaan. Riskinä oli tilanne, jossa puu ei menisi kaupaksi, mutta maanomistaja ei ole oikeutettu asianmukaiseen korvaukseen. Vaarana olisi ollut jopa kahden miljoonan talousmetsähehtaarin sosialisointi.
2.12.2022 / Uutiset
EtusivuUutisetKeskustan esittämät toimenpiteet ovat suora apu kalliisiin sähkölaskuihin