Tällä hetkellä Suomen teitä hoitavat kansainväliset suuryritykset, jotka kaappaavat urakat pienempien maakunnallisten toimijoiden edestä, vaikka heillä ei olisi itsellään edes kykyä urakoita suorittaa. Monesti suuret toimijat toimivat vain kulurakennetta lisäävänä välikätenä ja hallinnoitsijana. On syytä siirtyä suurista urakkakokonaisuuksista avoimempaan ja paikalliseen suuntaan. Tämä pitäisi huolen siitä, että paikallinen osaaminen kasvaa ja raha ei karkaa maailmalle vaan se menee aidosti Suomen teihin ja suomalaiseen työhön.
Urakoiden koot tulee mitoittaa siten, että useampi, paikallinen ja kotimainen toimija pääsee mukaan kilpailuun. Suorittava paikallinen taho on usein pelattu ulos urakasta, vaikka hän viimekädessä monesti työn päätyy suorittamaan.
Maakunnan teiden käyttäjät ansaitsevat huolenpitoa ja avoimuutta. Suomalaiset turvallista matkaa ja suomalaiset yrittäjät reilua kohtelua.
Suomen tieverkostoa uhkaa myös nykyisen hallituksen yksityistieverkkoa koskevat leikkaukset. On kohtuutonta, että Suomen teiden varsilta asujilta on otettu kertarysäyksellä lähes 40 miljoonaa. Tämä on myös huoltovarmuus- ja turvallisuuskysymys sekä tulevaisuuden luontovarojen hyödyntämisen kannalta kriittinen huononnus. Ennen kaikkea se on kysymys suomalaisten yhdenvertaisuudesta ja vapaudesta asua sekä liikkua turvallisesti.


