Sote lähipalvelut hyvinvointialue etelä-karjala särkisalmi saari koitsanlahti tyrjä kinnarniemi akonpohja melkoniemi kangaskylä

Kansalaisadressi Etelä-Karjalan sote-lähipalvelujen turvaamiseksi

Tällä kansalaisadressilla halutaan turvata sosiaali- ja terveydenhuollon lähipalvelut Etelä-Karjalassa. Jokaisessa maakunnan kunnassa tulee olla kiinteä soteasema, josta ihmiset saavat vähintään lääkäri- ja hammaslääkäripalveluita.

Tämän adressin puolesta puhuu useampi laki. Perustuslaki määrittää rajaehtoja yhdenvertaisuudelle, liikkumisvapaudelle ja oikeudelle sosiaaliturvaan. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä määrittää palvelujen saatavuudesta ja saavutettavuudesta. Myös Vanhustenpalvelulaki korostaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.

Perusterveydenhuollon alemmuustilan korjaus vaatii resurssointia ja myös kehitysotetta perusterveydenhuoltoon. Mikäli perusterveydenhuolto ei toimi tai se ei ole saavutettavissa lähipalveluna, ihmiset eivät hakeudu hoitoon ajoissa. Pahimmillaan perusterveydenhuollosta leikkaaminen ja palvelujen keskittäminen tulee taloudellisesti kalliimmaksi, kun päivystys ja erikoissairaanhoito kuormittuvat entisestään.

Tämä kansalaisadressi tullaan luovuttamaan Etelä-Karjalan hyvinvointialuejohtajalle aluevaltuuston kokouksen yhteydessä loppuvuodesta 2023.

Vesa Örmark, Rautjärvi

Kati Rekola, Lemi

Parikkalan Keskustan vaaliohjelma vuosille 2021-2025

Lähipalvelujen puolesta

Itsenäinen Parikkalan kunta takaa sen, että voimme kehittää aluettamme omista tarpeistamme käsin. Meillä on hyvät peruspalvelut kunnassamme. Se, että lääkäriin ja muihin terveys- ja sosiaalitoimen lähipalveluihin pääsee nopeasti paikkakunnalla, on tärkeää.

Mielestämme Parikkalan hyvinvointikeskuksen asemaa Eksoten pohjoisen alueen tärkeänä ja kehitettävänä yksikkönä tulee puolustaa vahvasti. Parikkalan Keskusta ei hyväksy terveyspalvelujen keskittämistä kaupunkeihin.

Ikääntyvälle väestöllemme on turvattava omalla paikkakunnalla asumisen ja hoivan palvelut. Käskynkän peruskorjaus tulee aloittaa viipymättä, perusteellisen ja puolueettoman arvion perusteella. Eksoten tulee sitoutua pitkäjänteisesti vuokraamaan remontoidut tilat kunnalta, samoin Etelä-Karjalan hyvinvointialueen, mikäli sote-uudistus etenee suunnitellusti.

Parikkalan kunnan isoimpia investointeja ja päätöksiä on uuden puukoulun rakentaminen Kirjolaan. Tämä on merkittävä satsaus lapsiin ja nuoriin kunnassamme. Parikkalan kunnan teknisten-, siivous-, ja ruokapalveluiden tulee olla jatkossakin kunnan tuottamia palveluita. Emme kannata niiden palveluiden yhtiöittämistä.

Keskusta elinvoimaa turvaamassa

Valtakunnan hallituksen päätös Parikkalan rajanylityspaikan avautumiseksi on meille erittäin tärkeää alueellisen elinvoimaisuuden kannalta. Tämä mahdollisuus on hyödynnettävä viisaasti ja tehokkaasti.

Meillä tulee olla vahva oma elinkeinotoimi ja teemme hyvää yhteistyötä alueellisesti. Tämä edellyttää elinkeinojohtajan ja elinvoimalautakunnan vahvaa työtä ja osaamista. Paikkakunnalle on aktiivisesti houkuteltava uusia yrityksiä ja nykyisten yrittäjien kehittämistarpeet pitää kartoittaa.

Kaavoitus on tukemassa helppoutta muuttaa vapaa-ajan asunto pysyväksi asunnoksi. Simpelejärven kaavan uudistustyö on tärkeää. Monipaikkaisuus asumisen muotona yleistyy ja mahdollisuus muuttaa joustavasti vapaa-ajan asunto pysyväksi asunnoksi tuo verotulotkin kuntaan. Tietoliikenne verkot tulee olla tukemassa tätä kehitystä. Ihmisten halua muuttaa maalle asumaan ja etätyön uudet mahdollisuudet on nähtävä meilläkin mahdollisuutena saada väestökehitys positiiviseksi.

Erilaisten elinvoimaisuutta kehittävien hankkeiden ja hankerahoitusten aktiivisempi hyödyntäminen nousee jatkossa entistä tärkeämmäksi kehitystä eteenpäin sysääväksi voimaksi alueellamme. Kunnan kannattaa olla jatkossakin mukana vesistönsuojeluhankkeissa, joita alueellamme aktiiviset toimijat käynnistävät.

Parikkalan vahvaa maa- ja metsätaloutta tulee edistää jatkossakin.

Luonnonkaunis Parikkala

Parikkalan kunnan markkinointia on kehitettävä. Lähimatkailun nousu ja mahdollisuudet tulee meilläkin huomioida. Ihmiset haluavat retkeillä, maastopyöräillä, hiihtää ja saada luontoelämyksiä Laatokan-karjalaisessa upeassa ympäristössämme.

Liikuntapaikat ja alueet on hoidettava sekä kuntalaisille on järjestettävä edullista ryhmäliikuntaa kuten tähänkin asti. Maksuton ryhmäliikunta ja alennettu Parikkalan ja Saaren kuntosalin ja Saaren uima-altaan käyttö ikäväestölle tulee turvata jatkossakin.

Monipuoliset majoituskohteet, sauna-avantouinti mahdollisuus, nuotiolla viihtyminen, kalastus ja hiljaisuus ovat yksinkertaiset matkailuvalttimme. Paikalliseen historiaan perustuvaa nähtävyyksien verkostoa olisi hyvä koota yhteen matkailun edistämiseksi.

EtusivuParikkala