Järjestelmät ja hyvinvointi

Mikä rooli toimivilla tietoteknisilla järjestelmillä on sujuvien ja laadukkaiden hyvinvointialueiden palveluiden tarjonnassa? Tätä on pohtinut kirjoituksessaan aluevaaliehdokkaamme Anja Roikonen:

Hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­la on huo­leh­dit­ta­va­naan la­ki­sää­teis­ten teh­tä­vien kir­jo. Lain­sää­dän­tö, stra­te­gi­at, toi­min­ta­suun­ni­tel­ma ja ta­lou­sar­vio ym. vah­vas­ti ”raa­mit­ta­vat” työ­tä. Kym­so­tes­sa­han on teh­ty jo pal­jon val­mis­te­lu­työ­tä ja sii­tä on hyvä jat­kaa.

Po­ti­laan/asi­ak­kaan kan­nal­ta on tär­keä, et­tä hän pää­see yh­del­lä yh­tey­de­no­tol­la pal­ve­lu­jen pii­riin ja saa tar­vit­se­man­sa, oi­kea-ai­kai­sen hoi­don/pal­ve­lun.

Hen­ki­lö­kun­ta on kes­kei­nen voi­ma­va­ra. Yhä enem­män hen­ki­lö­kun­nal­ta edel­ly­te­tään tie­to­tek­nis­tä osaa­mis­ta ja atk-poh­jais­ten lait­tei­den käyt­töä. Hy­vin­voi­va hen­ki­lö­kun­ta tar­vit­see jat­ku­vaa pe­reh­dy­tys­tä ja kou­lu­tus­ta, jot­ta työ on su­ju­vaa. Etä- ja di­giyh­tey­det edel­lyt­tä­vät lait­tei­den toi­mi­vuut­ta ja help­po­käyt­töi­syyt­tä esi­mer­kik­si etä­vas­taa­not­to­jen to­teut­ta­mi­ses­sa.

Ny­kyi­sin hen­ki­lö­kun­nal­ta me­nee pal­jon työ­ai­kaa hoi­don/pal­ve­lun kir­jaa­mi­seen, mikä on la­ki­sää­teis­tä. Voi­si­ko ol­la esi­mer­kik­si yk­si val­ta­kun­nal­li­nen kir­jau­soh­jel­ma, mikä huo­mi­oi­si tie­tur­van ja po­ti­laan/asi­ak­kaan lu­vat omien tie­to­jen­sa käyt­töön ym.? Oh­jel­mal­ta toi­voi­si myös käyt­tä­jäys­tä­väl­li­syyt­tä ja help­po­käyt­töi­syy­yt­tä. Oli­si­ko jo ai­ka, et­tä oh­jel­ma luo­kit­te­li­si tie­dot, siir­tä­si ne omil­le pai­koil­leen ja osin jopa ana­ly­soi­si ne? Riit­täi­si, et­tä hen­ki­lö­kun­ta vain kir­joit­taa so­vit­tuun koh­taan ja oh­jel­ma te­kee lo­put. Ta­lou­del­li­suus­kaan ei ole pa­hit­teek­si.

Voi­si­ko apu­na käyt­tää kan­ta.fi:hin tai ve­ro­hal­lin­non oh­jel­mien pe­ri­aat­tei­ta? Niis­sä­hän myös kä­si­tel­lään ar­ka­luon­tei­sia, hen­ki­lö­tie­to­ja ym.

Ke­hit­tä­mi­seh­do­tuk­se­na vie­lä, et­tä voi­si­ko sote-kes­kuk­siin aja­tel­la ai­na­kin jär­jes­tö­jen esit­te­lyä tai jär­jes­tö­jen omaa pal­ve­lu­pis­tet­tä, min­ne asi­a­kas/po­ti­las voi­si ha­lu­tes­saan ot­taa yh­tey­den.

EtusivuUutisetJärjestelmät ja hyvinvointi