Maailman poliittinen tilanne on muuttunut radikaalisti Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa -22. Ollaan pitkällä kolmatta sotavuotta eikä Hki-Turku tunninjunaa ole silti haudattu mikä on käsittämätöntä. Suomi on tällä hetkellä käytännössä saari.
Jos Itämerellä tulisi eskalaatio ja sitä myöten Tanskansalmet kiinni hätä olisi suuri. Kaasuputkia on jo räjähdellyt Itämerellä. 2.5v aikana on tapahtunut paljon. Varsinkin sotilasgeopoliittisesti sekä Suomi että Ruotsi ovat nyt NATO.n jäseniä. Norja kuuluu jo perustajajäseniin. Isoja sotaharjoituksia on ollut, ja tulee olemaan. Mukana raskasta kalustoa kuten 60 tonnin Leopard 2 taistelupanssarivaunuja. Raskas sotakalusto kulkee raiteilla siinä missä rahti ja ihmisetkin. Rata tulee jo Kolariin. Siitä lyhin reitti olisi Svappavaarasta Kirunaan josta on jo ratayhteys Narvikiin Jäämerelle.
Hallituksen päätös Kolarin radan sähköistämisestä on pantava toimeen. Tunninjunaan Suomella ei ole varaa jos ei äkkirikastumista tapahdu edes muiden Pohjoismaiden tasolle. Lapissa julkisen liikenteen määrä on hyvin vähäinen ja esim. kotikylässäni on varauduttava kuntakeskusasioinnissa yöreissuun jos käyttää pelkästään julkisia liikennevälineitä. Vain noin kolmannes suomalaisista asuu alueella missä ovat Suomen tasolla parhaat julkiset liikenneyhteydet ja mahdollisuus tulla toimeen ilman omaa autoa. Miten on järjellä selitettävissä että alle kahden tunnin matka pitäisi päästä puoli tuntia nopeammin vaikka maksaisi miljardeja. Vanha kunnon maalaisjärki on täysin hukassa.
Lapin teille on saatava vinjettimaksu ulkomaisille rekoille. Norjanrekat rallaavat vt-21.llä ilmaiseksi josta tiestölle aiheutuvien korjauskulujen hinta lasketaan miljoonissa. Rekoissa on isot tankit eivät Suomessa välttämättä edes tankkaa roskat vain jäävät pitkin levähdyspaikkoja. Kolarin radan ja vt21 kunnostaminen ovat mitä parhainta turvallisuuspolitiikkaa, joka edesauttaa myös muiden elinkeinojen kehittymistä.
Olavi Maansaari