Suomen maantieverkon kunto

Viime vuoden aikana Kanta-Hämeessä päällystettiin vain 360 kilometriä, joka oli todella vähän. Tämä johtui varmaankin kustannusten nousemisesta ja rahoituksen vähentymisestä. Maanrakentamisen kustannukset ovat nousseet vuodesta 2020 vuoteen 2023 mennessä 30 %.

Väyläviraston sivuilta löytyy Suomen kartta, josta pääsee katsomaan tieverkon päällysteiden kuntoa väylä kohtaisesti. Päätiet näyttävät pääsääntöisesti olevan hyvällä tai kohtalaisella tasolla, kun tarkastellaan alemman verkon kuntoa, niin se on huomattavasti huonommassa kunnossa.

Etelän suunnalla Suomen talvet ovat vaihtelevia. Lämpötilat varsinkin keväisin vaihtelevat nollan molemmilla puolilla. Asfaltin reikiintymiseen vaikuttaa vahvasti veden sulaminen ja sen jäätyminen. Pienikin reikä tiessä voi nopeasti kasvaa isoksi, koska vesi syövyttää tietä. Lisäksi raskaanliikenteen kuormat ovat vuosien varrella kasvaneet ja kaikki alemman tieverkon väylät ei ole suunniteltu niin isoille kuormille.

Valtion tieverkon ylläpidosta ja kehittämisestä huolehtii Väylävirasto yhdessä alueellisten ELY-keskusten kanssa. Valtion maanteitä on yhteensä noin 78 000 km. Maanteiden korjausvelka vuoden 2023 lopussa on arvioitu olevan jo 2,55 miljardia euroa. Viime vuoden aikana maanteitä päällystettiin vain noin 1500 km, joka oli 2000-luvun alhaisin päällystys määrä. Maanteiden vuosittainen päällystystarve olisi noin 3500–4000 km vuodessa, jotta korjausvelka ei kasvaisi. Korjausvelan purkuun on varattu tälle vuodelle 250 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Perusväylänpidon vuotuinen rahoitustaso on keskimäärin 1,4 miljardia euroa vuodessa.

Keskustan Etelä-Hämeen piiri muistuttaa, että myös alemman tieverkon kuntoa tulee parantaa, ei pelkästään asfaltoimalla, vaan myös rakenteellisesti.

Etelä-Hämeen piirihallitus 14.3.2024

EtusivuBlogiSuomen maantieverkon kunto