Vilua ja nälkää

Todennäköinen skenaario vuoden päästä on, että peruskorko on yli 5 %, inflaatio yli 10 %, työttömyys 15 % ja Helsingin Pörssin OMX 8000 pistettä.

Jotain voitaisiin tämän estämiseksi tehdä. SKAL:on ehdotus polttoaineveron alentamiseksi, biopolttoaineen sekoitusvelvollisuuden poistamiseksi ja ammattidieselin käyttöönotosta pitäisi panna käytäntöön.

Turve pitää luokitella uusiutuvaksi luonnonvaraksi, ja uusia turpeennostopuistoja pitää luvittaa. Energian, sähkön- ja lämmöntuotanto, pitää saada kotimaiseksi. Jonkinlaisia häiriöitä on kuitenkin odotettavissa.

Toimenpiteet vähävaraisen kansanosan auttamiseksi pitää aloittaa. Jokaisella suomalaisella pitää olla veroton 1000 euron kuukausitulo. Tämä edellyttää asumis-, opinto- ja kodinhoidon tuen poistamista. Perustulo tai kansalaispalkka edellyttää opiskelua, lasten kotihoitoa tai osallistumista kolmannen sektorin toimintaan (kansalaisjärjestöt, urheiluseurat, museot, teatterit, ym.). Luultavasti vuokrataso tämän seurauksena laskee koko maassa, ja tyhjät vuokrahuoneistot saavat asujaimistonsa.

Eri elämän tilanteista, perhekoosta, sairauksista ym. johtuen ruokaseteleiden jakoon olisi syytä varautua.

Eläkkeet nostetaan 12000 € vuositasolle lisäeläkkeillä.

Mikäli inflaatio pääsee vauhtiin, seuraa lama, jonka vaikutuksia on vaikea arvioida. Joka tapauksessa ostovoima heikkenee, ja hyvinvointi laskee. Lakot lisääntyvät, tuotanto putoaa, ja valtio syöksyy velkakierteeseen.

Totuuden myöntäminen on viisauden alku.

Heinussa Aprillipäivänä 2022

Heikki Koskela