Henna Helmi Heinonen – Minun tarinani

Henna Helmi Heinonen on ehdolla Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtajaksi.

Henna Helmi Heinonen – Minun tarinani

Synnyin ja kasvoin Helsingissä. Teini-iässä huomasin, miten vaikeaa suurkaupungin löyhissä yhteisöissä oli puuttua ikätoverieni pahoinvointiin. Nuorista ja yhteisöstä tuli minulle sydämen asia.

Omat lapseni halusin kasvattaa pienemmällä paikkakunnalla. Psykologiksi valmistuttuani muutimme puolisoni juurille Etelä- Pohjanmaalle.

Perheeseemme syntyi kolme tytärtä ja kaksi poikaa. Suurin haaveeni täyttyi, kun saan olla heidän äitinsä.

Saavutin myös lapsuuden unelmani, kun tein pitkään työtä kirjailijayrittäjänä.

Välillä elämä antoi paljon surua. Äitini ja isäni menehtyivät jo työikäisinä syöpäsairauksiin. Pari vuotta sitten menetin myös pikkuveljeni.

Elämä on kasvattanut minusta rohkean, arkea ymmärtävän päättäjän.

Olen kuunteleva, idearikas, sitkeä ja rohkea. Ja valmis vastuuseen.

Tulevaisuus on nyt!
Fakta: vain keskustalaisen linjan varaan voi rakentaa hyvinvoivan Suomen. Kaupungit tarvitsevat maaseutua, maaseudut kaupunkia. 2020-luvun arki suorastaan huutaa keskustalaisia arvoja – ahkeruutta, kohtuutta ja läheisrakkautta.

Toinen fakta: Keskustan jäsenten määrä laskee, tekevien käsiparien määrä laskee ja jäsenten keski-ikä nousee. Muutokset tähän eivät tapahdu itsestään, vaan ne tehdään rohkeilla valinnoilla.

Puolueen tulevaisuus rakennetaan nyt. Tarvitaan uusia ja vanhoja keinoja, uutta ja vanhaa näkemystä. Kykyä kuunnella, kykyä nähdä kokonaisuus ja rohkeutta päättää.

Millainen olisi minun piirini?

Maakuntien kuntakierrokset

Puheenjohtajan täytyy tietää, mitä kentällä tapahtuu. Tulen kuulemaan evästykset jokaiseen alueen kuntaan.

Tiedonkulku kuntoon

Toimiva tiedonkulku järjestön eri tasojen välillä säästää hommia kaikilta. Sovitaan tiedotusvastuista. Panostetaan selkeään, napakkaan viestintään.

Keskusta on kohtaamisia

Keskustan arvoihin kuuluu ihmisten kohtaaminen. Missä ihmiset vuonna 2024 kohdataan? Siellä meidän pitää olla! Hyvät mallit jakoon kunnasta toiseen.

Järjestörakenteen tarkastelu

Jatkossa yhä useammassa kunnassa on luultavasti viisasta siirtyä yhteen kuntayhdistykseen, jotta tekijöitä riittäisi. Mietitään yhdessä, minne se sopii ja missä edelleen paikallisyhdistysrakenne kantaa.

Henna Helmi Heinonen

• 42-vuotias psykologi (PsM), kirjailija, yrittäjä Seinäjoelta.
  • Viiden 9-18 -vuotiaan lapsen äiti, naimisissa.
  • Keskustan puoluevaltuuston jäsen 2022-24. Puolueen tehtävissä kokemusta myös piirihallituksesta, kunnallisjärjestöstä, paikallisyhdistyksestä ja monista työryhmistä piirin ja puolueen tasolla. Ehdolla eduskuntavaaleissa 2023.
  • Puheenjohtajana toimin: Taito EP, Pohjanmaan taidetoimikunta, Pohjanmaan kirjailijat, MLL Seinäjoki

Sinä aktiivinen ja keskustahenkinen järjestöosaaja, tule meille vt. toiminnanjohtajaksi. Haemme Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirille vt. toiminnanjohtajaa. Työtehtävä on täysiaikainen ja muuttuu toiminnanjohtajan tehtäväksi. Työ alkaa sopimuksen mukaan, kuitenkin viimeistään 1.5.2024.
21.2.2024 / Uutiset
Aluevaltuutetut tutustuivat ikäihmisten palveluihin Jalasjärvellä. Karijoella vilkasta sote-keskustelua kahvikupposen äärellä
Aluevaltuutetut Lasse Anttila, Lasse Hautala, Mervi Kujanpää-Mannila, Esko Lehtimäki, Esa Niemistö, Paula Sihto ja Helena Tuuri-Tammela vierailivat lauantaina 17.2. Jalasjärvellä. Ohjelmassa oli tutustuminen Jalasjärven ikäihmisten palveluihin Palveluportissa ja Kototalolla sekä yleisötilaisuus Jalasjärven ABC:llä. Jalasjärven jälkeen osa ryhmästä jatkoi Karijoelle yleisötilaisuuteen, jossa kuntalaisia vastaanotti aluevaltuutettu Arja Harjunpää.
20.2.2024 / Uutiset
Maanmittauslaitos tekee selvitystä palvelupisteverkostosta. Kahdeksan vuotta sitten esitettiin, että pienemmät palvelupisteet lakkautetaan, mutta silloin maa- ja metsätalousministerinä toiminut Kimmo Tiilikainen (kesk.) päätti, ettei palvelupisteitä lakkauteta. Nyt päätöksen tekee maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah. Pienten palvelupisteiden henkilöstö on ottanut kantaa asiaan ja on todennut, että lakkautuksilla ei saada aikaan säästöjä maanmittauslaitokselle. Maanmittaukseen kuuluu maastossa tehtävät työt sekä kiinteistön sijaintipaikalla pidettävät kokoukset ja katselmukset. Jos palvelut keskitetään muutamiin isoihin kaupunkeihin, tulevat matkakustannukset lisääntymään ja työaikaa kuluu tien päälle. Pienemmissä palvelupisteissä työntekijät ovat erittäin sitoutuneita työhönsä ja se näkyy myös työhyvinvoinnissa ja tuloksellisuudessa. Tärkeää on lisäksi se, että palvelupisteiden ollessa lähellä työkohdetta, myös paikallistuntemus on huomattavasti parempi kuin heillä, jotka asuvat kaukana työkohteista.
15.2.2024 / Uutiset
EtusivuUutisetHenna Helmi Heinonen – Minun tarinani