Tiukassa taloustilanteessa valtion on keskityttävä väylien rahoituksessa olennaiseen. Keski-Suomen Keskustan mielestä on välttämätöntä, että valtakunnan pääväylät, tiet ja radat ovat hyvässä kunnossa ja hyvin hoidettuja koko Suomessa.
Tunnin juna on alueellinen ratahanke. Sille myönnettäköön rahoitusta samassa suhteessa kuin muidenkin alueellisten väylähankkeiden kehittämiseen. Tunnin juna on siltarumpupolitikointia huipussaan, jossa väylähankerahat suunnataan pääosan ministerien kotikulmille. Ei ole oikein, että muut väylät rapistuvat ja muuttuvat entisestään huonokuntoisimmiksi ja vaarallisemmiksi tunnin junan kustannuksella.
Yksi oivallinen kehittämishanke on nelostien parantaminen, sillä pääväylät ovat myös maakuntien ja alueiden suonia. Liikenteestä suurin osa on silti sisäistä liikennettä, joka kulkee seutu- ja yhdysteillä, joilla julkista liikennettä ei ole. Autoilu on välttämätöntä. Näiden teiden kunto ja luokitus eivät vastaa tämän päivän liikennemääriä ja takaa niillä liikkuvien turvallisuutta. Maakuntien sisäisen saavutettavuuden liikennehankkeet on tystin unohdettu, vaikka osa niistä palvelee myös valtakunnallisia tarpeita.
Myös yksityisteillä ajetaan mittavat määrät raaka-aineita ja valmiita tuotteita. Teiden varsilla asutaan ympärivuotisesti ja niitä tarvitsevat maakunnassamme myös kymmenet tuhannet kesäasukkaat ja muut lomailijat. Kalliit polttoaineet lisäävät kustannuksia, mutta niin tekevät myös yksityisteiden korjaukset ja talvikunnossapito. On oikeudenmukaista ja välttämätöntä, että yksityisteiden kunnossapitoa tuetaan vähintäänkin nykyisillä kunnossapitoavustuksilla. Taajamissa ja isojen teiden varrella käyttäjien ei tarvitse kustantaa väylien rakentamista ja ylläpitoa.
Lisätiedot
Tahvo Anttila, puhelin 0500 746 571
Jouko Leskinen, puhelin 040 8370 700