
Keskustan aluevaltuustoryhmän mielestä on tärkeää, että palvelustrategian tavoitteet tukevat keskisuomalaisten hyvinvointia ja palveluiden oikea-aikaisuutta. Strategiassa esitetty ihmislähtöinen ja ennakoiva toimintamalli on kannatettava ja huomioi kaikki ikäryhmät. Tämä toimintamalli edellyttää myös asukkaiden osallistumista palvelujen kehittämiseen.
Lisäksi yhteistyö muiden toimijoiden, erityisesti kuntien ja kolmannen sektorin kanssa on välttämätöntä, jotta jokainen hyvinvointialueen asukas saa riittävästi tukea kykyynsä huolehtia hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan.
Palvelustrategiassa on nostettu esiin hyviä näkökulmia muun muassa digitaalisten palveluiden kehittämisestä, asunnottomuuden ehkäisystä sekä panostuksista perustason päihde- ja mielenterveyspalveluihin, jotta erityistason palvelujen tarvetta voidaan vähentää.
Nämä linjaukset tukevat ennaltaehkäisevää ja kustannustehokasta palvelujärjestelmää, mutta senkin toteuttaminen edellyttää riittäviä resursseja sekä yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin kanssa. Strategian tavoitteita tulisikin konkretisoida tarkemmin myös näiden yhteistyötahojen näkökulmasta.
Kustannustehokkuus, hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kokemusten vahvistaminen, terveyserojen kaventuminen sekä palveluiden yhdenvertaisuus, saatavuus ja saavutettavuus ovat hienoja tavoitteita koko hyvinvointialueelle.
Tällä hetkellä kuitenkin korostuu enemmän se, mistä luovutaan kuin se, mitä tilalle on tulossa.
Muutamassa avoterveydenhuollon yksikössä hyväksi havaittu ammatinharjoittajalääkäritoiminta pitää ottaa käyttöön koko hyvinvointialueella, samoin kuin omalääkäritoiminta.
Meidän täytyy lisäksi pitää mielessä, että kustannustehokkaammiksi väitetyt teknologiset ratkaisut vain täydentävät kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia. Osaajien saatavuus ja osaaminen ovat tärkeitä jatkossakin.
Ryhmäpuheenvuoro 4.11.2025 aluevaltuusto
Merja Lahtinen
Aluevaltuutettu
Hyvinvoinnin- ja terveyden lautakunnan puheenjohtaja


