Keskustan Kymenlaakson piirin syyskokous pidettiin torstaina 14.11. Kuusankoskella Pato Areenalla. Kokouksessa puhunut puheenjohtaja Antti Kaikkonen alusti keskustelua avaten mm. Keskustan tekemää sotevälikysymystä sekä peräänkuuluttamalla hallitukselta nopeita kasvua edistäviä toimia. Kasvutoimia ei ainoastaan peräänkuulutettu vaan niitä myös tarjottiin ottamalla esimerkkejä Keskustan esittämistä kasvutoimista.
Kokous nimesi myös ensimmäiset ehdokkaat huhtikuun 2025 aluevaaleihin. Ehdokkaiksi nimettiin
Riitta Klemola, Kotka
Jussi Kukkurainen, Kouvola
Tommi Miettinen, Hamina
Markku Pakkanen, Kouvola
Seija Piispa-Jespars, Pyhtää
Sami Porkka, Kouvola
Anja Roikonen, Kotka
Jouni Sjöblom, Kouvola
Kyösti Skippari, Kouvola
Riitta Tenkanen-Salmela, Miehikkälä
Riikka Turunen, Pyhtää
Laila Uljas, Kouvola
Liisa Varjola, Kouvola
Mia Ylä-Outinen, Kouvola
Reijo Yrjölä, Pyhtää
Kokous valitsi myös piirihallituksen vuodelle 2025. Piirin puheenjohtajisto säilyi entisellään; puheenjohtajana jatkaa Liisa Varjola Kouvolasta ja varapuheenjohtajina Vappu Kuokka Virolahdelta sekä Janne Wall Kouvolasta. Piirihallituksen muiksi jäseniksi nimettiin Jaakko Koskinen Haminasta, Sanna Saikkonen Kotkasta, Lasse Siukkola ja Laila Uljas Kouvolasta, Asko Laapas Miehikkälästä, Taina Seitola Pyhtäältä, Jussi Kukkurainen Kaakon Keskustanuorista sekä joulukuussa nimettävä Kymenlaakson Keskustanaisten edustaja.
Kokous otti kantaa ajankohtaisiin kymenlaaksolaisiin liikenneasioihin: hallitusta kehotettiin harkitsemaan uudelleen väylämaksujen puolittamisen päättämistä sekä toivottiin että VT15 remontille löytyy rahoitus koko Kouvola-Kotka välille:
Maan hallituksen budjettikeskustelut ovat edenneet kymenlaaksolaisittain huolestuttavissa merkeissä. Yhtä aikaa kun Suomen talous sakkaa ja olemme jääneet itärajan sulkeutumisen vuoksi yhä enemmän pussin perälle ja saareksi Euroopassa, oma hallituksemme heikentää koko Suomen kilpailukykyä tietoisesti. Hallitusohjelmassa on selvästi linjattu, että vientiteollisuuden kilpailukyvystä huolehtiminen on ensisijainen tavoite.
Väylämaksujen puolittamisen lopetus vuoden vaihteessa ei tätä tavoitetta tue, vaan pikemminkin asettaa Suomen hyvin eriarvoiseen asemaan mm. Baltian reittien kanssa, joissa satamakustannukset ovat tämän jälkeen puolet edullisempia. Kymenlaaksolaisten pitäisi olla huolissaan väylämaksujen korotuksesta, koska viime kädessä kyseessä on laaksokuntamme työpaikat. Kymenlaakson elinvoima ja hyvinvointi syntyy työpaikoista ja hiipuu työpaikkojen kadotessa. On kestämätön ajatus, että maan hallitus on omilla toimillaan sammuttamassa valoja Kymenlaaksosta.
Liikenteen osalta meille luvataan myös parempia uutisia, kun maakunnalle tärkeän VT15:n saneeraaminen näyttäisi vihdoinkin nytkähtävän eteenpäin. Tässä kohtaa on kuitenkin ehkä syytä tarkastella lähemmin, mitä asiasta varsinaisesti on päätetty. Remontille ei olla vielä myöntämässä muuta rahoitusta kuin vuodelle 2025 kirjattu yhden miljoonan suunnitteluraha.
Otsikoissa ollut 122 miljoonaa euroa tien saneeraamiseen on hallituksen investointiohjelmasta hankkeelle myönnettyä valtuutta, jonka toteutuminen vaatii valtion omaisuuden myyntiä. Kuten olemme esim. Kouvolan Sanomista 4.10.2024 saaneet lukea, ei tämä summa tule riittämään kuin puoleen Kotka-Kouvola-välin saneeraamisesta. Ei liene väärin olettaa, että samanlaista kustannusten nousua on tapahtunut muissakin suunnitelluissa hankkeissa. Samalla voi käydä myös niin, että myynnistä saatavat tuotot jäävät tavoiteltua pienemmiksi. Mieleen nouseekin kysymys, miten tällöin väliin jäävä erotus täytetään. Karsitaanko osa hankkeista, vai toteutetaanko ne siihen asti mihin rahoitus riittää?
Keskustan Kymenlaakson piirin syyskokous toteaa, että edunvalvontaa näissä asioissa on jatkettava ja siten pidettävä huolta maakunnan elinvoimasta.