Hannes Viiri 90 vuotta

Keskustan Lapin piirin kunniapuheenjohtaja Hannes Viiri täyttää tänään 90 vuotta. Onnittelemme edelleen hyvissä voimissa liikkuvaa merkkipäivän viettäjää! ?
Hannes Viiri syntyi 3.12.1932 Rovaniemellä. Työuransa hän teki pääosin opettajana sekä koulutustarkastajana Kemijärvellä, Ranualla ja Rovaniemellä. Hän toimi kunnanvaltuutettuna Ranualla 1969–76 ja kaupunginvaltuutettuna Rovaniemellä 1981–2005. Hän oli kerran ehdolla myös valitsijamiesvaaleissa ja kerran eduskuntavaaleissa.
Nuoruudessaan Hannes Viiri toimi MNL:n Lapin piirin piirisihteerinä 1954–57. Vuoden 1956 presidentinvaaleissa hän oli Lapin piirin vaalipäällikkö Urho Kekkosen vaalikampanjassa. Myöhemmin hän toimi myös Keskustanuorten Lapin piirin puheenjohtajana 1965–69. Keskustan Lapin piirin puheenjohtajaksi Viiri valittiin Yrjö Alaruikan jälkeen, ja hän toimi puheenjohtajana yhteensä 22 vuoden ajan, vuodet 1971–92. Hän on piirimme pitkäaikaisin puheenjohtaja. Neljä kertaa hänet valittiin äänestyksen jälkeen, muulloin yksimielisesti. Piirin puheenjohtajana hänellä oli laajat yhteistyösuhteet valtakunnan johtoa myöten, hän kuului mm. Johannes Virolaisen lähipiiriin. Hanneksen puheenjohtajakaudelle mahtui mm. Rovaniemen puoluekokous kesällä 1982, josta Hannes kantoi keskeisen vastuun.
Jäätyään pois aktiivipolitiikasta Hannes on vaikuttanut edelleen taustalla, kannustaen nuorempia polvia Keskusta-toiminnan pariin. Hänet tunnetaan myös vahvasti aatteellisena värikkäänä puhujana sekä ahkerana lehtikirjoittajana. Hannes ja hänen edesmennyt Rauha-vaimonsa olivat vuosikymmenten ajan aktiivisia osanottajia piiri- ja puoluekokouksissa.
Piirin kunniapuheenjohtajaksi hänet nimettiin 22.5.2021. Viiri on piirimme kolmas kunniapuheenjohtaja, aikaisempia kunniapuheenjohtajia ovat olleet kunnallisneuvos Matti Oskari Lahtela (vuosina 1957–61) ja talousneuvos Yrjö Alaruikka (vuosina 1970–80). Vuoden 2016 puoluekokouksessa hänet nimettiin puolueen kunniajäseneksi.
EtusivuUutisetHannes Viiri 90 vuotta