Maailman houkuttelevin työelämä 2030

Keskustan työelämälinjaus: Paikallinen sopiminen kuntoon ja pitkäaikaistyöttömille portaat työelämään

Keskusta julkaisi 25.8. uuden työelämälinjauksensa. Se painottaa toimeliaisuutta ja työnteon esteiden purkamista, turvallista työelämää sekä uutta työelämäkulttuuria. Keskusta korostaa työelämää koskevissa uudistuksissaan työntekijöiden, työnantajien ja poliittisten päättäjien välistä luottamusta ja vuoropuhelua.
Yksi linjauksen konkreettisista esityksistä on vaatimus paikallisen sopimisen kuntoon laittamisesta.

Lainsäädännöstä tulee poistaa paikallisen sopimisen esteitä. Ensivaiheessa tämä tarkoittaisi sitä, että järjestäytymättömien, alle 30 työntekijää työllistävien yleissitovaa työehtosopimusta noudattavien yritysten paikallista sopimista koskevat esteet poistetaan, linjaa Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi.

Paikallisen sopimisen laajentamisen yhteydessä lakiin kirjattaisiin työntekijöiden edustus yritysten hallinnossa ja päätöksenteossa yli 100 henkilön yrityksissä. Tämä voi tapahtua esimerkiksi hallitus- tai johtoryhmätasolla.

Pitkäaikaistyöttömien tilanteen helpottamiseksi Keskusta haluaa luoda Työelämän portaat -mallin. Malli varmistaisi pitkään töistä pois olleelle kannattavan siirtymisen työelämään ja työnantajalle pienemmän riskin työllistää.

Mallissa ajatus on se, että ensimmäisten työssäolokuukausien aikana sosiaalitukia ei leikata ja vastaavasti työantajalle palkkakustannukset ovat työ- ja virkaehtosopimusten vähimmäispalkkoja pienemmät. Tavoite on se, että pitkäaikaistyötön olisi pysyvässä työsuhteessa 12 kuukauden jälkeen siten, että sosiaalietuuksia ei enää tarvita, selventää Keskustan työelämätyöryhmän puheenjohtaja Ville-Veikko Rantamaula.

Keskustan työelämälinjaus on kokonaisuudessaan luettavissa täältä: Keskustan politiikkalinjaukset

EtusivuUutisetMaailman houkuttelevin työelämä 2030