Infra – Vaara-Karjalan elinvoimatekijä
Vaara- Karjalassa sijaitsee merkittävissä määrin puunjalostusteollisuutta, jolle merkittävä tekijä toimivuuden kannalta on toimiva tieliikenneverkosto. Miksi tieverkoston kunnossapito on unohdettu Vaara-Karjalan alueella. Tänä vuonna ei yhtään merkittävää päällystettävää tienpätkää koko alueella.
Alueella toimivat puunjalostuslaitokset Stora Enso Enocell, Pankakoski Mill Oy, BinderHolz Nordic Oy (Lieksa ja Nurmes, Green Fuel Nordic Oy, Anaika Lieksa Timber Ltd Oy, Lieksan Saha Oy, Scanpole Oy Höljäkän kyllästämö.
Tieyhteyksien lisäksi toinen merkittävä elinvoima puolella Joensuu – Kontiomäen rataosuuden sähköistäminen. Sähköistetty ratayhteys parantaisi alueen yritysten kilpailukykyä ja lisäisi vientiä.
Maantien välillä kantatie 73 risteys – Vuonislahti. Vuonislahdessa sijaitsee Lieksan kaupungin keskeisiä matkailukohteita sekä asuntoautojen ja –vaunujen leirintäalue. Kesämatkailijoiden lisäksi Kolin alueella olevat matkailijat käyttävät maantietä talvella ajaessaan jäätietä pitkin Lieksaan. Tien kunnostusta ei ole 60 km nopeusrajoitusmerkit ja varokaa kuoppia.
Maantien 5260 vaatii kunnostamista kantatie 73 Viekin risteys – Mätäsvaara. Tie on tärkeä yhdystie kylien elinvoiman ja palveluiden saatavuuden kannalta. Mätäsvaara on vanha kaivoskylä, jossa on matkailun kehittämisen kannalta tärkeä kiinteistökanta, Alvar Aallon talojen reservaatti keskellä korpea.
Runon ja rajan tie on Suomen vanhin matkailutie, joka kulkee 1080 km rajan lähellä Virolahdelta Sallaan. Se kulkee osin kantateitä, mutta seurailee pääosin alempaan hoitoluokkaan kuuluvia seututeitä. Tiehen yhtyy tie Inarin rajanylityspaikalle, joka on tärkeä alueen puunjalostusteollisuuden kannalta
Ilomantsin ja Lieksan alueella tie on erittäin tärkeä alueen elinvoimalle mm. matkailun, virkistyksen, monipuolisen kaivostoiminnan ja metsätalouden kautta. Myös pelastustoimen tehtävät ja palontorjunta vaativat hyviä yhteyksiä. Ilomantsin ja Lieksan välillä tie on tärkeydestään huolimatta huonossa kunnossa ja tiehallinto on harkinnut sen muuttamista asfaltoidusta tiestä soratieksi. Perusteluna tiehallinto kertoo, että tien vähäisen käytön. Syy vähäiseen käyttöön on kylläkin tien huonossa kunnossa, lähes ajokelvoton henkilöautolla ja vaikea myös raskaalle liikenteelle, päällystevauriot huomattavat.
Via Karelia yhdistää itärajan erilaiset kulttuuripiirit, ainutlaatuiset luonnonalueet sekä Suomen nykyisen olemassaolon kannalta merkittävät sotahistorialliset kohteet. Matkailuelinkeino on kasvussa ja Suomi 100 on tuonut Itä-Suomen luonto- ja kulttuurimatkailun uudella tavalla esille kansainvälisesti.
jalainen kulttuuri on ollut olennainen maamme kehittymisessä. Kalevala ja runonlaulu, ruokakulttuuri sekä vaaramaisemat ovat muovanneet maamme kulttuurihistoriaa ja sielunmaisemaa mm. karelianismin kautta. Lukuisat sotahistorian kohteet muistuttavat maamme yhtenäisyydestä ja alueen asutuksen sekä sen puolustamisen merkityksestä.
Pohjois-Karjalan Maakuntakaavan 2040 tavoitteissa sanotaan, että karjalaisella kulttuurilla, kalevalaisuudella, tapahtumilla ja ortodoksisuudella on tunnistettu oleva kasvava merkitys maakunnan vetovoimatekijänä.
Lieksan Keskusta
Jukka Pöppönen
puheenjohtaja
[email protected]