Kehittyvällä teknologialla kotimaisuusaste kasvuun
Polttoaineen verotuksen kiristäminen ilman toimivaa kompensaatiota johtaa alueelliseen eriarvoistumiseen. En näe todennäköisenä sitä, että Suomen autokanta siirtyisi sähköön 9 vuodessa, kuten hallituksen tavoite käsittääkseni on. Sähköautojen akkuihin käytettäviä mineraaleja pyritään kaivamaan Suomen maaperästä, mutta hintalappu noille kaivauksille on aivan liian suuri. Vaakakupin toisessa laidassa painaa kaivosteollisuus, mineraalikaivaukset ja kaivoskiima ovat saaneet suhteettomat mittasuhteet ympäri Suomen. Toisessa vaakakupissa painaa luontoarvot, lastemme perintö eli Suomen ainutlaatuinen luonto, jonka voi pilata vain kerran. Sen pilaamisen hintalappu onkin sitten mittaamaton.
Liikenteen biopolttoaineita voidaan tuottaa monista eri biomassoista eri teknologioilla ja konsepteilla. Niin sanottuja ensimmäisen sukupolven liikenteen biopolttoaineita valmistetaan jo nyt maailmanlaajuisesti sokeri- ja tärkkelyspitoisista kasveista (bioetanoli) sekä öljypitoisista kasveista ja bioraaka-aineista (biodiesel).
Kiinnostus biopolttoaineiden käyttöön on kasvamassa, etenkin sen vuoksi, että niiden avulla voidaan vähentää liikenteen kasvihuonepäästöjä. Kehittyvän teknologian avulla voidaan parantaa liikennepolttoaineiden kotimaisuusastetta ja saada tuontiöljyn ostamisen sijaan tuloja kotimaiselle metsä- ja energiateollisuudelle.
Liikenteen päästöjä voidaan myös hillitä etätöiden mahdollistamisella maaseudulta, mökiltä ja syrjäkyliltä käsin, kun saatavissa on kohtuuhintaiset tietoliikenneyhteydet. Valokuitu ei mielestäni ole paras vaihtoehto, vaan 5G yhteyksien kattavaa parantamista tulee tukea valtion toimesta. Toimivista tietoliikenneyhteyksistä hyötyvät myös terveydenhuolto ja muut alat monipuolisesti.
Anna Vauhkonen
Keskustan Pohjois-Karjalan piirin vpj
Kunnanvaltuutettu Heinävesi