Sähköbussit eivät edistä kiertotaloutta
Joensuun kaupungin joukkoliikennejaosto kilpailutti Pohjois-Karjalan hankintatoimella joukkoliikenteessä käytettävät bussit eli linja-autot käyttövoimaan perustuvalla painotuksella. Lopputuloksena kilpailutukselle oli, että kaupungin joukkoliikennettä ajetaan tulevina vuosina sähköbusseilla ja EuroVI-luokan dieselbusseilla.
Kilpailutuksen lopputulos on pettymys ja perustuu kaavamaiseen ajatukseen sähkön päästöttömyydestä, mitä se ei ole.
Hankinta ei tue uusiutuvan energian tuotantoa eikä alueellisen, hajautetun energian tuotannon edistämistä. Lisäksi se on kaukana kestävästä kiertotaloudesta eikä tue maakunnan elinvoimaa. Tulee muistaa, että biokaasutus on myös ravinteiden kierrätystä ja osa maataloutta, siis meidän kaikkien ruoantuotantoa.Akkumineraalien kaivuu on jotain aivan muuta.
Kaasukäyttöisillä busseilla olisi mahdollistettu liikennekaasuntankkauspisteen avaaminen Joensuuhun ja luotu pohja yksityiseen kaasuautoiluun. Tämä olisi vahvistanut paikallisen biokaasutuotannon kehittymiseksi tarvitsemaa kysyntää.
Suomalainen energiapolitiikka on nykyisen ilmastopolitiikan turbulenssissa ja toimenpiteet kovin tempoilevia ja kokonaistaloudellisesti huonoja. Tämän ovat saaneet kokea muun muassa turvetuottajat, eikä Joensuun sähköbussipäätös juuri jää huonommaksi tässä kategoriassa. Energiantuotanto on jo huoltovarmuudenkin takia syytä hajauttaa lisäten uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä. Tarvitaan kaikkia kotimaisia energialähteitä, mukaan lukien biokaasu ja turve.
Hallitusohjelmassa on kohdistettu biokaasutuotantoon 10 miljoonaa euroa ja lisää on tulossa elvytyspaketin kautta. Ympäristöministeriön Kestävä Elvytys -loppuraportissa myöstodetaan, että ”yhdyskunnissa ja lähellä tuotetun puhtaan energian rooli kasvaa”.
Biokaasulla saataisiin puhdasta, paikallista energiaa, huoltovarmuutta, elinvoimaa maaseudulle ja aluetaloudellista hyötyä. Nyt kuitenkin ostetaan palvelut Tampereelta ja ladataan sähköä töpselistä. Akut tehdään jossain.
Edellytämme, että jatkossa vielä käyttöön jäävät dieselautot korvataan kaasubusseilla, koska kaikki tosiasiat puhuvatbiokaasun puolesta.
Asko Miettinen
kaupunginvaltuutettu (kesk.)
Joensuu
Jaakko Karvonen
Joensuun Keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtaja