Keskusta rakentaa Salon kaupunkia yhdessä

Keskusta luo vastuullista toimintaa ja rakentaa yhteistyötä koko Salon parhaaksi.

Olemme aina olleet toiminnan ihmisiä ja uskomme yhdessä tekemisen voimaan. Tämä kaupunki rakennetaan yhdessä – toimeen tarttumalla saadaan aikaan muutosta.

Salo on kestävän menestyksen koti. Keskusta on rakentamassa Salosta turvallista, kiinnostavaa, kotoisaa ja taloudellisesti kestävää kaupunkia.

Keskusta on ratkaisuja etsivä sivistysliike. Aatteemme ja arvomme näkyvät kodeissa ja työpaikoilla joka päivä. Jokaisella on vapaus valita elämänsä suunta kaikkialla Suomessa. Tärkeintä on hyvä elämä tasapainossa luonnon kanssa.

Vaikuttamista, yhdessäoloa, ystävyyksiä, kulttuuria ja uuden oppimista – lähde mukaan!

Ota yhteyttä!

Johanna Riski
Kunnallisjärjestön puheenjohtaja
johanna.riski@salo.fi

Lähde mukaan vaikuttamaan?

Liity jäseneksi!

Salolaisten sotepalvelut turvattava

Pidämme huolestuttavina Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta kantautuvia suunnitelmia sosiaali-ja terveyspalveluiden palveluverkon voimakkaasta karsimisesta Salon alueella. Salo on pinta-alaltaan maakunnan suurin kaupunki. Kaupunkimme on muodostunut kymmenen kunnan liitoksesta, joten matkaa kaupungin äärilaidasta toiseen on liki sata kilometriä. Varhan suunnitelma tarkastelee vain kuntarajoja, eikä ollenkaan kaupungin laajuutta.

Lainsäädäntö velvoittaa hyvinvointialueita järjestämään sosiaali- ja terveyspalvelut yhdenvertaisesti alueen asukkaille, sekä vahvistamaan peruspalveluita. Nyt esitellyt suunnitelmat eivät tähän vastaa, vaan vievät perustason palvelut kauemmaksi käyttäjistä. Tämä tullee vain kasvattamaan kustannuksia Kela-taksien sekä erikoissairaanhoidon käytön lisääntyessä entisestään. Kokonaistaloudellista säästöä palveluiden näin voimakkaalla karsinnalla ei tule eikä tavoitellut säästötoimenpiteet pidemmän päälle toteudu.

Mielestämme Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tulee tarkentaa omat laskelmansa, sekä arvioida esityksen vaikutukset palveluiden saatavuuteen niin ikäihmisten, lasten kuin työikäistenkin osalta.

Uusien toimintatapojen, kuten etävastaanottojen, liikkuvien palveluiden sekä digisovelluksen kehittäminen on kannatettavaa niille, joille ne soveltuvat. Fyysisiä palvelupisteitä ei kuitenkaan pidä ajaa alas ennen kuin nuo korvaavat palvelut on saatu toimimaan. Ketään ei tule jättää tyhjän päälle, vaan palveluiden saatavuus on turvattava jokaiselle postinumeroon katsomatta, maaseutualueet ja saaristo huomioiden.

Salossa 11.4.2024
Keskustan Salon kunnallisjärjestö ry.

Tapahtumat

Kunnallisjärjestön sääntömääräinen vuosikokous on torstaina 11.4.24 klo 17.30 Joutnantie 73, Teijo Talot, Perniö.
Tutustuminen yhtiön toimintaan.
Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat.

Kahvitarjoilu!

Kimppakyyti mahdollisuus Salon kaupungintalolta 16.45. Jos tarvitset kyytiä ota yhteys Eija 0407456091, miell. viestillä

Kunnallisjärjestön johtokunta 2024

Johanna Riski (puheenjohtaja)