Salo – tuhansien mahdollisuuksien kaupunki

Keskusta Salo luo vastuullista toimintaa ja rakentaa yhteistyötä koko Salon parhaaksi. Salo on tuhansien mahdollisuuksien kaupunki. Keskusta Salo on rakentamassa turvallista, kiinnostavaa, kotoisaa ja taloudellisesti kestävää Saloa.

Ota yhteyttä!

Johanna Riski
Kunnallisjärjestön puheenjohtaja
johanna.riski@salo.fi

KeskustaSalon Facebook ››

Keskustan Salon kunnallisjärjestön kevätkokouksen kannanotto

Maatalous on kriisiytynyt ennen näkemättömällä tavalla. Jo valmiiksi vaikea maatalouden kassakriisi voimistui entisestään viime vuoden kuivuuden takia ja tähän kevääseen jyrkästi kasvaneet kustannukset mm lannoitteissa ja polttoaineissa, uhkaavat kaataa nyt monia tiloja.

Venäjän brutaali hyökkäys Ukrainaa kohtaan on aiheuttamassa globaalisti vakavan ruokakriisin, joten Suomen on kiireesti varmistettava riittävän omavaraisuuden ja huoltovarmuuden takaamiseksi suomalaisen ruuantuotannon kriisikestävyys. Yhtään tilaa ei nyt saa päästää konkurssiin.

Iso ongelma maatilojen heikossa kannattavuudessa on ruokaketjun tulojen epäoikeudenmukainen jakautuminen. Kaupan keskusliikkeiden tuloksen kasvaessa maatalouden työtulo on heikentynyt entisestään. Viljelijöiltä on otettu kaikki mitä otettavissa on ollut ja Suomea viedään kohti maailmalaajuista ruokakriisiä tilanteessa missä alkutuotannon tilanne on historian heikoin.

Valtion historian suurin 300 miljoonan euron kriisitukipaketti pyrkii tuomaan tilanteeseen helpotusta, mutta alalta kriittisesti puuttuvaa, pitkän ajan kuluessa kehittynyttä yhden miljardin vajetta se paikkaa vain osaltaan. Ruuan ennustetaan kallistuvan nykyisestä tasostaan yli kymmenen prosenttia ja se osaltaan lisää haasteita niiden suomalaisten taloudelliseen pärjäämiseen, joilla on jo nyt talouden haasteita.

Keskustan Salon kunnallisjärjestö näkee tärkeänä, että kaikki ruokaketjun toimijat yhdessä eli kauppa, elintarviketeollisuus ja maataloustuottajat, ymmärtävät ja tunnustavat vallitsevan kriisitilanteen kuten se on ja tekee osaltaan sen kaiken mitä tilanteen korjaamiseksi ja ruuantuotantomme omavaraisuuden varmistamiseksi nyt viipymättä pitää tehdä. Valtio ei verovaroista voi tilannetta paikata loputtomiin, joten uhkana on, että Suomessakin tulemme näkemään puutetta elintarvikkeista.

Salossa 1.4.2022
Keskustan Salon kunnallisjärjestö

Eduskuntavaaliehdokas Olavi Jantusen kampanja-avaus 3.12.
Eduskuntavaaliehdokas Olavi Jantusen kampanja-avaus la 3.12. klo 10-12 Salon torilla. Tarjolla 200 makkaraa.

Kunnallisjärjestön syyskokous
Syyskokous 7.12. klo 18.00 alkaen Kuusjoella (Kimmon Vihannes). Tervetuloa!

Kunnallisjärjestön johtokunta 2022

Johanna Riski (puheenjohtaja)