Tervetuloa

Täältä löydät Uudenkaupungin Keskustan nettisivut!

Uudessakaupungissa  toimii Kalanti- Uusikaupunki Keskustan paikallisyhdistys . Ota rohkeasti yhteyttä ja tule mukaan vaikuttamaan yhteisiin asioihin!

Uudenkaupungin Keskustan ehdokkaat

Löydä oma ehdokkaasi

Tutustu ehdokkaisiin>

Vaaliteemamme

Pääkirjoitus vaalilehdessä

Se kotimainen.
Keskusta on se kotimainen. Puolueista ainoa laatuaan. Me emme ole tuontitavaraa. Me ammennamme voimamme suomalaisista kodeista sekä uskomme suomalaiseen maahan ja metsään. Keskusta korostaa, että luottamusta tarvitaan ennen kaikkea ihmisten välille. Toisten kuunteleminen, arvostaminen ja kunnioitus, turvallisen elämänpiirin rakentaminen ja nykyistä tuntuvasti vahvemman yhteisöllisyyden kasvattaminen ovat asioita, joilla Uudestakaupungista voidaan rakentaa meidän kaikkien oma kotikaupunki, se paras paikka meille jokaiselle. Eli lyhyesti positiivisin ajatuksin yhdessä, uskoen myönteiseen kehitykseen kaupungissamme.

Koulutus, kehitys, kaavoitus ja hyvinvointi

Nuo edellä mainitut asiat ovat ainakin sote uudistuksen jälkeenkin kunnallisten päättäjien ratkaistavat asiat. Mitään edellä mainituista kohteista ei voida erottaa omaksi asiakseen vaan jokainen tukeen toista ja vaatii toisen avukseen. Samoin niitä ei voi laittaa tärkeysjärjestykseen.

Koulutuksessa tapahtuu valtakunnallisiakin muutoksia lain kautta, joilla myös paikallisia vaikutuksia. Uudessakaupungissa on muutoksista huolimatta taattava monipuolinen koulutustarjonta esiopetuksesta toisen asteen koulutukseen saakka. Mielestämme monipuolinen kouluverkko tarjoaa jatkossa ne joustavat mahdollisuudet, joka tulee korostumaan erityisopetustarpeen kasvun myötä. Siksi jokaisen entisen kuntakeskuksen koulun säilyminen ja myös toisen pienemmän yhtenäiskoulun toiminnan jatkaminen tulee taata. Saumaton yhteistyö niin ammatillisen- kuin lukiokoulutuksen välillä olisi ainoa tie taata kummankin säilyminen jatkossakin Ukissa. Parhaiten se onnistuisi yhteisellä paikallisella koulutuksen järjestäjällä.

Entisten kuntakeskusten toimintaedellytysten takaaminen ja kehityksen lisääminen edellyttää, koulujen lisäksi, työtä asuntojen ja yritysten saamiseksi paikkakunnille.
Kaavoituksen pitäisi selkeästi tukea tuota tehtävää. Nykyisin se on äärettömän hidasta eikä tue tuota pyrkimystä. Samoin Uudenkaupungin pitäisi hyödyntää etätyön kasvun ja ihmisten halun muuttaa väljemmille asuinpaikoille. Siinä entiset kuntakeskukset olisivat oiva markkinointi kohde.

Kehitystyö vaatii aina tekijöitä ja toimijoita. Työpaikkojen ja yritykset edellytysten turvaaminen sekä monipuolistaminen on tae kehitykselle.

Jokainen ymmärtää sen, että jos asukkaat voi hyvin, silloin syntyy yhteistyötä ja kehitystä lähes automaattisesti. Siksi ns vauvasta vaariin ulottuva ennalta ehkäisevä ja kaikenlaiseen hyvinvointiin panostava työ maksaa lyhyessä ajassa itsensä takaisin. Nuorten ja lasten harrastusmahdollisuudet sekä aktiivisten eläkeläisten tarpeisiin on pystyttävä jollakin tasolla vastaamaan myös keskikaupungin ulkopuolella. Ikääntyvien ihmisten määrä tulee jatkossa kasvamaan, siksi on taattava hoidon ja palvelujen monipuolinen valikoima mahdollisimman lähellä sitä ihmisen omaa kotia. Erityisesti tässä korostuu omaishoidon jatkuva kehittäminen ja sen ongelmien ratkaisu.

Ehdokkaamme esittelevät omia ja meidän vaaliteemojamme tarkemmin lehden muilla sivuilla.
Näissä vaaleissa en itse enää asettunut ehdolle. Syitä on monia, mutta yksi syy on se, että tulevat suuret ratkaisut ja päätökset tulevat kohdistumaan nuoriin, lapsiin ja lapsiperheisiin. Päättäjissä pitää olla mukana riittävä edustus tästä asukaskunnasta. Meillä keskustalla on ehdokkaina hienoja ja päteviä henkilöitä tuohon ryhmään, joten ei huolta, kunhan te äänestäjät huomaatte tämän. Ehdokashankinnan aikana moni ehdokkaaksi kysytty kyseenalaisti oman osaamisensa. Tuo on aivan turhaa. Omalta osaltani voin sanoa hankkineeni sen kokemuksen kautta, päätöksen tekoon osallistumalla. Lisäksi siinä on tietenkin auttanut tuo vanha ns maalaisjärki. Joka on todella lähtöisin Kalannin maaperästä ja metsistä, sillä edelleen asustelen syntymätilallani Kalannin pohjoiskulmalla. Siellä maata ja metsää hoitaen ei tule vapaa-ajan ongelmia ja fyysinen kuntokin säilyy kohtuullisena. Kiitokset kaikille mielenkiintoisille ja hienoille ihmisille, joihin vuosien saatossa olen saanut tutustua.

Menestystä uusille päättäjille ja tehkää työtä yhdessä sekä yhteistyöllä tämän meidän hienon kotikaupunkimme hyväksi.

Olli Laivo
Keskustan Kalanti-Uusikaupunki paikallisyhdistys

Keskusta Uudessakaupungissa

Lämpimästi toivotamme teidät mukaan tekemään Uudestakaupungista  entistäkin paremman paikan asua ja yrittää!

Olemme tavattavissa vaalienkin välillä, voitte ottaa yhteyttä luottamushenkilöihimme.

Olli Laivo

paikallisyhdistyksen puheenjohtaja

Miika Puukki

paikallisyhdistyksen varapuheenjohtaja

Heidi Jaakkola

paikallisyhdistyksen sihteeri

Mika Sjöblom

valtuustoryhmän puheenjohtaja

Varsinais-Suomen Keskusta: Vain kotimaista ruokaa kunnissa
Varsinais-Suomen Keskusta vaatii kuntien käyttävän kotimaisia raaka-aineita aina kun se on mahdollista. Lisäksi sesongin mukaista lähiruokaa tulisi tarjota mahdollisimman paljon. Varsinais-Suomessa on erinomaiset edellytykset panostaa lähiruokaan – maakuntahan tunnetaan Suomen ruoka-aittana.
26.4.2021 / Uutiset
Varsinais-Suomen Keskustan uusiksi varapuheenjohtajiksi Pekka Kuusisto Laitilasta ja Julia Koskinen Turusta
Piirin syyskokous 5.12. valitsi yksimielisesti puheenjohtaja Satu Simeliuksen jatkamaan tehtävässään. Uusiksi varapuheenjohtajiksi valittiin vaalin jälkeen Pekka Kuusisto Laitilasta ja Julia Koskinen Turusta.
7.12.2020 / Uutiset

EtusivuUusikaupunki