Hallituksen on kannettava vastuunsa sekä omistajana että aluekehittäjänä Vakka-Suomessa

Varsinais-Suomen Keskusta on erittäin huolissaan Uudenkaupungin ja koko Vakka-Suomen työllisyystilanteen äkillisestä heikkenemisestä. Valmet Automotiven tuotannon supistuminen ja käynnissä olevat, yli tuhatta työntekijää koskevat muutosneuvottelut ovat isku, joka uhkaa koko seutukunnan elinvoimaa. Tämä ei ole ainoastaan Uudenkaupungin, vaan koko Varsinais-Suomen ja Suomen teollisuuden asia.

Tuore aiesopimus Patrian kanssa panssaroitujen ajoneuvojen valmistamisesta on tervetullut ja tärkeä signaali. Se osoittaa, että tehtaalla on maailmanluokan osaamista ja kykyä mukautua uusiin tuotantosuuntiin. On kuitenkin selvää, ettei tämä avaus yksin riitä korvaamaan henkilöautotuotannon supistumisen jättämää valtavaa lovea.

Valmet Automotiven tilanne on poikkeuksellinen, sillä valtio on ollut yhtiön enemmistöomistaja syyskuusta lähtien. Tämä asettaa Suomen hallitukselle suoran vastuun ja myös mahdollisuuden toimia. Passiivisen seurannan sijaan Varsinais-Suomen Keskusta vaatii hallitukselta aktiivista omistajaohjausta.

Hallituksen on käytettävä täysimääräisesti valtaansa ja varmistettava, että yhtiön johto saa kaiken tuen neuvotteluissa uusien henkilöautovalmistajien kanssa. Samalla valtion on tuettava Patria-yhteistyön sinetöimistä, sillä se on strateginen avaus, joka yhdistää siviiliteollisuuden ja Suomen huoltovarmuuden. Valtio on avainasemassa omistajana molemmissa yhtiöissä, ja tämän synergian hyödyntäminen on kansallisen edun mukaista.

Riippumatta uusista avauksista, Vakka-Suomea kohtaa väistämättä äkillinen rakennemuutos. Siksi hallituksella on myös toinen, yhtä tärkeä rooli aluekehittäjänä. Nyt ei riitä pelkkä myötätunto, vaan tarvitaan kohdennettuja tekoja.

Alueella on osaamista ja potentiaalia, mutta sen hyödyntäminen vaatii ripeitä toimia. Vakka-Suomen alue on nimettävä vakavan rakennemuutoksen kohteeksi ja siirrettävä väliaikaisesti, esimerkiksi vuoden 2027 loppuun, erityisen investointituen I-alueeksi. Kuten Ely-keskuskin toteaa, yritysten investointien suora tukeminen on toimiva keino äkillisessä tilanteessa.

Tuki kohdistuisi todellisiin tarpeisiin. Esimerkiksi Kalantiin suunnitellaan uutta kompressorivalmistusta, joka toisi kymmeniä uusia teollisuuden työpaikkoja. Uudenkaupungin kalasatama taas tarvitsee kiireellisiä investointeja täyttääkseen uudet EU-säädökset, mikä turvaisi nykyisen toiminnan ja kymmenien tuhansien tonnien kalavirrat alueella. Nämä investoinnit tarvitsevat valtion tukea toteutuakseen.

Elinvoiman ja työntekijöiden liikkuvuuden ehtona ovat toimivat yhteydet. Keskustalle on elintärkeää, että koko Suomi pidetään mukana. Nyt on oikea hetki käynnistää Turku-Uusikaupunki-radan peruskorjaus ja henkilöjunaliikenteen pilottikokeilu. Lähijuna avaisi seudun työssäkäyntialueen aivan uudella tavalla ja tukisi työntekijöiden uudelleensijoittumista.

Uudenkaupungin tehtaalla on ainutlaatuista osaamista, jota Suomella ei ole varaa menettää. Vetoamme hallitukseen, että se kantaa vastuunsa sekä alueen ihmisistä, että valtion omistamista yhtiöistä.

EtusivuUutisetHallituksen on kannettava vastuunsa sekä omistajana että aluekehittäjänä Vakka-Suomessa