Varsinais-Suomen Keskustan varapuheenjohtaja Arttu Laaksosen mielipidekirjoitus Salon Seudun Sanomissa 12.8: Posketon junahanke – Keskustaa on turha syyttää raidepopulismista
Päätoimittaja Rami Nieminen tarttui kolumnissaan (6.8.2024) poskettomaan junakeskusteluun sekä vaatii salolaisten heräämistä. Länsiradan (”tunnin junan”) kannattajien raidepopulismiin olisikin syytä herätä!
Länsiratahankkeen kritisoiminen on hyvinkin perusteltua. Pelkästään raidehankkeen hintalappu on valtava. Viimeisimmät hinta-arviot ratahankkeelle – noin 3 miljardia euroa – tarkoittaisivat sitä, että suoran Turku-Helsinki junayhteyden kaavaillun 30 minuutin matka-ajan säästö maksaisi 100 000 000 euroa per minuutti.
Länsiradan kalliit minuutit eivät näytä heijastuvan valtion tiukkaan taloustilanteeseen, vaikka junien käsittämättömän heikkoja nettiyhteyksiä parantavan hankkeen rahoitus (5 milj. €) lakkautettiinkin ja joukkoliikenteen arvonlisäveroa korotetaan 10 %:sta 14 %:iin.
Ainakin minä aktiivisena junamatkustajana valitsisin huomattavasti mieluummin edullisemmat junaliput, luotettavat aikataulut sekä toimivan nettiyhteyden kuin nopeamman matka-ajan yhdistettynä nykyiseen nettiyhteyteen ja epävarmoihin aikatauluihin.
Kaiken lisäksi Euroopan unionin kesäinen ilmoitus jättää hanke ilman EU-rahaa tarkoittaa kustannusten kaatumista kuntien, kuten Salon, niskoille. Kaupungin heikentyvässä taloustilanteessa tämä tarkoittanee raidehankkeen kustantamista kasvavalla velalla tai merkittävillä sopeutustoimilla.
Keskustaa on turha syyttää raidepopulismista: se on suhtautunut kriittisesti rakentamiseen ja esittänyt johdonmukaisesti vaihtoehtoja. Keskusta jatkaa koko maakunnan edun ajamista.
Esimerkiksi Varsinais-Suomen Keskusta on esittänyt, että valtion rahoja tulisi Länsiradan sijasta ohjata maakunnan tiehankeinvestointeihin. Toimivalla ja turvallisella tiestöllä turvataan ihmisten liikkuminen ja mahdollistetaan elinvoimainen yritystoiminta sekä luodaan edellytyksiä maakunnan kehittymiselle ja kasvamiselle.
Valitettavasti Länsirata on jyrännyt koko muun Varsinais-Suomen infrakehittämisen. Näin ollen merkittävistä maakuntaa hyödyttävistä vaihtoehtoista ei pystytä käymään keskustelua.
Arttu Laaksonen
Varsinais-Suomen Keskustan varapuheenjohtaja, Salo
Kuva: VR group