Koronarokotusjärjestyksessä tarvitaan myös alueellisia painotuksia

Keskustan Peräpohjolan piiri peräänkuuluttaa kansallista koordinaatiota, suunnitelmaa ja siten myös nopeutta koronarokotuksiin. Terveydenhuollon henkilöstön ja riskiryhmiin kuuluvien rokotukset ovat alkaneet hyvin eri tavoin eri puolilla Suomea. Rokotusten läpiviemiseen tarvitaan selkeä suunnitelma, jossa on myös alueellisia painotuksia.
Samaan aikaan kun maailmalla eri maat rokottavat ihmisiä kiihtyvään tahtiin, tulisi rokotetuille antaa rokotustodistus, joka vapauttaisi matkustamista. Uskomme, että korona-ajan jälkeen matkustamisen tarve lisääntyy voimakkaasti. Lappi puolestaan voisi maakuntana toimia terveysturvallisena matkailukohteena, johon olisi helppo tulla rokotustodistuksen turvin. Tämä edellyttää, että lappilaiset olisivat rokotusjärjestyksen kärjessä sen jälkeen kun terveydenhuollon henkilöstö ja riskiryhmäläiset on ensin rokotettu, Keskustan Peräpohjolan piirin kannanotossa todetaan.
Lapin maakunnan sisällä koronaepidemia on koetellut eniten Meri-Lapin seutua. Suurin osa tartunnoista on seurausta rajaliikenteestä. Keskustan Peräpohjolan piirin mukaan on täysin perusteltua saada puskurivyöhyke aikaiseksi länsirajalle, kuten kansanedustajat Kulmuni ja Kärnä ovat esittäneet. Tämä tarkoittaisi ensisijaisesti Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin väestön rokottamista etujoukoissa.

Lisätietoja: piirin pj. Tanja Joona, puh 040 484 4283

Matkalla puoluekokoukseen
1.3.2024 / Uutiset
1.2.2024 / Uutiset