Minne jäivät Varsinais-Suomen tierahat?

Varsinais-Suomen Keskusta on pettynyt hallituksen budjettiriihipäätöksiin. Riihestä odotettiin rahoitusta E18-tien Raision keskustan osuudelle, ja paineita lisäsi Meyerin sataman saama jättimäinen laivatilaus. Haaveet jäivät kuitenkin turhiksi. Minne Varsinais-Suomen edunvalvonta jäi?

Varsinais-Suomen Keskusta näkee, että tiehankkeella on valtavan suuri merkitys Varsinais-Suomen elinvoimalle, elinkeinoelämälle ja aluetaloudelle. Budjettiriihipäätöksistä päätellen koko maakunnan etu ei näytä kiinnostavan liioin pääministeri Petteri Orpoa tai varsinaissuomalaisia kokoomuksen ja perussuomalaisten kansanedustajia.

Turun kehätie on äärimmäisen kriittinen Turun ja Naantalin satamille, Turun telakalle sekä koko maakunnan liikenteelle. Suomi on lisäksi sitoutunut EU:n direktiivin nojalla toteuttamaan E18-tien parantamisen vuoteen 2030 mennessä. On käsittämätöntä, että rahat jäivät budjettiriihestä saamatta siitä huolimatta, että hanke on Väyläviraston kärkihanke kaikista Suomen tiehankkeista.

Länsiratahanke kaikesta muusta huolimatta puksuttaa eteenpäin. Hankkeen on todettu olevan liiketaloudellisesti kannattamaton, se ei siis tulisi kattamaan investointikuluja. E18-tiehankkeen Raision keskustan kohdalla taas on arvioitu maksavan itsensä takaisin 1,3 kertaisesti. Tärkeysjärjestys vaikuttaa olevan pahasti hukassa hallituspuolueiden sisällä.

Erityisesti varsinaissuomalaisten hallituspuolueiden kansanedustajien on ryhdistäydyttävä oman maakuntansa edunvalvonnassa. Varsinais-Suomen Keskusta painottaa, että tiehankkeelle tulisi löytyä valtionrahoitus eduskunnan budjettikäsittelyn yhteydessä, jotta hankkeen tulevaisuus saadaan turvattua.

 

Lisätietoja:

 

Pekka Kuusisto

Varsinais-Suomen Keskustan puheenjohtaja

040 7443663

 

Henna Takatalo

Toiminnanjohtaja

050 5539620

 

EtusivuUutisetMinne jäivät Varsinais-Suomen tierahat?