Kokoomus, vihreät ja sosialidemokraatit ovat medioiden mukaan tuomassa Helsingin valtuustoon budjettiehdotuksen, joka käytännössä lähes hävittäisi kotihoidon tuen Helsinki-lisän.

Helsinki-lisä on mahdollistanut lapsen hoitamisen kotona vanhempainvapaan jälkeen 2-vuotiaaksi asti. Kuntalisää olisi mahdollista saada jatkossa vain alle 1-vuotiaan lapsen hoitamiseen. Tämä tarkoittaa useimmissa perheissä vain parin kuukauden pituista aikaa vanhempainvapaiden jälkeen.

Ilman kuntalisää hoitovapaalle jääminen on mahdollista lähinnä hyvätuloisille perheille korkeiden asumiskustannusten Helsingissä.

Lasten kotihoitoa ja päiväkodeissa annettavaa varhaiskasvatusta ei tule asettaa vastakkain. Useimmat perheet käyttävät lapsen eri elämänvaiheissa niistä molempia. Harva lapsi menee päiväkotiin alle 1-vuotiaana heti vanhempainvapaan päätyttyä. Lähes 90 % perheistä käyttää Suomessa kotihoidon tukea. Vähän yli 10 prosentissa perheistä kotihoidon tukea käytetään vain 1-4 kuukautta.

Helsingin taloustilanne on vaikea koronaepidemian vuoksi. Lapsiperheisiin rajusti kohdistuvaa kotihoidon tuen kuntalisän leikkaamista ei voi perustella säästötoimena.

Tutkimusten mukaan kotihoidon tuen taso vaikuttaa siihen, miten pitkään perhe hoitaa lastaan kotona kotihoidon tuella. Kuntalisän leikkaus kasvattaisi merkittävästi varhaiskasvatuspaikkojen kysyntää ja kustannuksia. Leikkaus lisännee myös toimeentulotuki- ja asumistukimenoja.

Helsingissä on ollut suuria vaikeuksia vastata perheiden palvelutarpeisiin viime vuosina. Yhä useampi vanhempi on joutunut siirtämään töihin paluuta, koska lapselle on osoitettu päiväkotipaikka kohtuuttoman kaukaa kotoa. Tavoite lähipäiväkotiperiaatteen noudattamisesta on jäänyt puheiden tasolle.

Helsingin varhaiskasvatus on suurissa ongelmissa ensi vuonna, jos vanhemmat ajetaan tukileikkauksilla hakemaan 1-vuotiaille lapsilleen paikkaa päiväkodista.

Keskustan valtuustoryhmä ei tule kannattamaan Helsinki-lisän leikkaamista. Leikkauksen toteutuessa kaupungin budjetissa olisi osoitettava merkittävä lisärahoitus varhaiskasvatuspaikkojen lisäämiseen ja uusien päiväkotien rakentamiseen.

Terhi Peltokorpi
Sivistys- ja sosiaalipolitiikan asiantuntija, kätilö (AMK)
Kaupunginvaltuutettu, valtuustoryhmän puheenjohtaja (Kesk)

SOSTER: Kalle Laaksonen - Seuraako koronaa talouden näivettymistauti?
Kun ihmisiltä kysytään, mikä heille on tärkeää, useimmat vastaavat: ”Kunhan pysyisi terveenä.” On tietysti monia muitakin tärkeitä asioita, mutta useimmiten oma terveys sijoittuu aivan kärkisijoille. Se on ymmärrettävää, koska terveys on hyvinvoinnin keskeisiä edellytyksiä. Sairaudet tai muut terveyden ongelmat rajoittavat olennaisesti sitä, mitä elämässä voi tehdä tai miten toimia. Ihmisten ja väestön terveys ei ole vain keskeinen toive tai tavoite, se on myös olennainen tavoiteltaessa hyvää kansantalouden kehitystä, sekä elintason että hyvinvoinnin kohoamista pitkällä aikavälillä.
30.11.2020 / Uutiset
Terhi Peltokorpi: Lasten kotihoidon Helsinki-lisä on säilytettävä
Keskustan valtuustoryhmän puheenvuoro vuoden 2021 budjetista kaupunginvaltuuston kokouksessa 25.11.2020. Keskustan valtuustoryhmä tunnistaa hyvin, miten hanakalassa tilanteessa valtuuston käsittelyssä olevaa ensi vuoden budjettiesitystä on jouduttu laatimaan. Viime keväästä lähtien elämäämme ja taloutta erittäin voimakkaasti mullistanut koronapandemia ei ole ainut epävarmuutta aiheuttava tekijä tämänhetkisessä maailmassa.
25.11.2020 / Uutiset
Arjen palvelut 15 minuutin etäisyydelle Helsingissä
Keskusta puhuu ensi kevään kuntavaaleissa toimivan ja sujuvan arjen sekä vireän, vihreän ja kestävän Helsingin puolesta.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuUutisetTerhi Peltokorpi: Lasten kotihoidon Helsinki-lisän romuttaminen on leikkaus perheiltä