Lähipalveluiden saavutettavuus ja monimuotoisuus tulevaisuudessa

Palveluverkkoa kehittäessä laadukkaista lähipalveluista on erittäin tärkeää huolehtia myös täällä pääkaupunkiseudulla, jossa välimatkat ovat useimmiten lyhyempiä kuin muualla Suomessa. Täällä monet elävät julkisen liikenteen varassa ja vaikka matkat voivat olla kilometreissä lyhyitä, siirtymät voivat olla minuuteissa pitkiäkin ja palveluilla on paljon käyttäjiä. Matkoja ja saavutettavuutta ei siis mitata ja arvioida täällä niinkään kilometreissä, vaan pikemminkin ajassa eli siinä, kuinka kauan palveluun siirtyminen kotoa kestää ja kauanko joutuu jonottamaan.

Erityisesti sellaiset peruspalvelut, joita tarvitaan usein tai joita useimmat meistä joskus tarvitsevat ja jotka eivät vaadi vaativaa erikoisosaamista ja välineistöä, pitäisi pystyä toteuttamaan niin, että niiden saavutettavuus on hyvä. Näiden palveluiden on siis oltava lähellä ihmisiä ja niihin hakeutumisen on oltava helppoa. Osa saavutettavuutta on sekin, miten pystymme turvaamaan sujuvat palvelut alueellamme eri kielisille henkilöille, kun alueemme erityispiirre on varsin suuri ja edelleen kasvava muun kuin suomen ja ruotsinkielisten henkilöiden määrä.

Lähipalveluita voidaan toteuttaa myös liikkuvien palveluiden ja pop-up-hoitoyksiköiden avulla sekä digipalveluita kehittämällä. Parhaimmillaan digipalvelut voivat tuoda yhä laajemman skaalan palveluita ihmisten koteihin, mahdollistaa nopeamman hoitoon pääsyn ja samalla tuottaa palvelut entistä kustannustehokkaammin. Toisaalta digipalveluiden lisäämisessä haasteena voi olla se, ettei kaikilla ole digipalveluiden käyttämiseen tarvittavia taitoja, tietoturvaan liittyy omat erityiskysymyksensä ja inhimillinen kohtaaminen saattaa jäädä vähäisemmäksi. Pidän digipalveluita osana laadukasta lähipalveluverkkoa kuitenkin suurena mahdollisuutena. Digipalveluiden ja liikkuvien palveluiden kehittäminen ei saa jäädä pelkiksi puheiksi.

Keskustan ryhmä on molempien muutosesitysten kannalla.

Lue seuraavaksi

Yhteistyötä, vaikuttamista ja työtä arvot edellä – Keskustan aluevaltuustoryhmät Uudellamaalla
Kulunut syksy on ollut Uudenmaan Keskustan aluevaltuustoryhmille uuden rakentamisen, tiivistyvän yhteistyön ja vaikuttamistyön aikaa. Aluevaltuustokauden aikana on vahvistettu ryhmien välistä yhteistyötä, lisätty näkyvyyttä viestinnän, markkinoinnin ja tapahtumien kautta sekä tehty pitkäjänteistä, usein jopa näkymätöntä työtä alueiden asukkaiden palvelujen ja hyvinvoinnin puolesta. Keskustan arvot – ihmislähtöisyys, läheisyys ja tasa-arvo – ohjaavat tätä työtä myös tulevaisuuden haasteiden edessä.
22.12.2025 / Itä-Uusimaa
Arvopohjaista vaikuttamista Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella
Olemme haastatelleet kaikkien neljän Uudenmaan hyvinvointialueen Keskustan aluevaltuustoryhmien puheenjohtajat ensimmäisen aluevaltuustokauden jälkeen. Tavoitteena on ollut saada kokonaiskuva siitä, millaisena puheenjohtajat ovat kokeneet uuden aluevaltuustotyön käynnistymisen, ryhmien johtamisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet. Tällä kertaa haastattelun kohde on Itä-Uudenmaan Keskustan aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Kristian Forsman.
22.12.2025 / Itä-Uusimaa
Keskustan ryhmäpuheenvuoro, muutosesitykset ja kannatuspuheenvuorot Itä-Uudenmaan aluevaltuustossa 17.12.2025
Itä-Uudenmaan aluevaltuusto kokoontui 17.12.2025 käsittelemään hyvinvointialueen talousarviota ja taloussuunnitelmaa. Kokouksessa Keskustan aluevaltuutetut käyttivät ryhmäpuheenvuoron sekä esittivät muutosesityksiä ja kannatuspuheenvuoroja. Lisäksi Keskustan aluevaltuutetut käyttivät yksittäisiä puheenvuoroja muun muassa palveluverkon, tietojärjestelmien sekä automaation ja tekoälyn investointien näkökulmista. Keskustan Itä-Uudenmaan aluevaltuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti ryhmän puheenjohtaja Kristian Forsman. Puheenvuoroja käyttivät myös aluevaltuutetut Terhi Tikkala, Markus Pietikäinen, Outi Lankia ja Terhi Tikkanen.
19.12.2025 / Itä-Uusimaa
EtusivuUutisetLähipalveluiden saavutettavuus ja monimuotoisuus tulevaisuudessa