Varsinais-Suomen Keskusta: Vain kotimaista ruokaa kunnissa

Varsinais-Suomen Keskusta vaatii kuntien käyttävän kotimaisia raaka-aineita aina kun se on mahdollista. Lisäksi sesongin mukaista lähiruokaa tulisi tarjota mahdollisimman paljon. Varsinais-Suomessa on erinomaiset edellytykset panostaa lähiruokaan – maakuntahan tunnetaan Suomen ruoka-aittana.

”Kotimaista ja lähiruokaa suosimalla parannetaan ruoan terveellisyyttä ja turvallisuutta, tuetaan paikallista yrittäjyyttä sekä torjutaan ilmastonmuutosta”, linjaa Varsinais-Suomen Keskustan puheenjohtaja Satu Simelius.

Lähiruoka on aito ilmastoteko. Toiselta puolelta maailmaa rahdattu soija, riisi tai avokado eivät ole kestäviä valintoja. Kaikkiin ruokavalioihin löytyy vastuullisia vaihtoehtoja kotimaisesta ruuantuotannosta.

Kun panostetaan hankintaosaamiseen kunnissa, kotimaiset vaihtoehdot ruokahankinnoissa eivät rajaudu pois. Hinta ei siten saa olla ainoa peruste kunnan hankinnoissa, vaan myös vastuullisuuden ja paikallisuuden pitää painaa vaakakupissa.

”Keskusta puolustaa kotimaista ruokaa myös kuntatasolla. Se on arvovalinta”, jatkaa puheenjohtaja Simelius. ”Näitä arvovalintoja tekemään valitaan uudet päättäjät kesäkuun kuntavaaleissa.”

🍀 Varsinais-Suomen Keskustan aluevaaliehdokkaat 🍀 Varsinais-Suomen Keskusta lähtee tammikuussa käytäviin historiallisiin aluevaaleihin täydellä 98 ehdokkaan listalla. Jokaisessa maakuntamme 27 kunnassa on keskustalainen ehdokas. Mukana on niin nuoria kuin konkareitakin ja monipuolisesti eri ammattialojen edustajia. Mukana on myös paljon sote-alan ammattilaisia ja pelastusalan asiantuntijoita.
15.12.2021 / Uutiset
Varsinais-Suomen Keskustan piirihallitus kokoontui Laitilan kaupungintalolla torstaina 9.12. ja päätti 21 ehdokkaan asettamisesta tammikuussa käytäviin, historiallisiin aluevaaleihin. Piirikokous asetti jo aiemmin 77 ehdokasta, joten Keskustan 98 ehdokkaan lista on nyt täynnä.
9.12.2021 / Uutiset
Lauantaina kokoontunut Varsinais-Suomen Keskustan piirikokous hyväksyi myös piirille oman aluevaaliohjelman. Puolueen valtakunnallisen ohjelman lisäksi tehtiin piirille oma alueellinen ohjelma, jossa on huomioitu maakunnan erityisiä ominaisuuksia, kuten saariston haasteisiin vastaamista ja alueellisten lähisairaaloiden toiminnan vahvistamista. Ohjelmaa on työstetty syksyn laajasti erilaisilla työpajoilla sekä sote-ammattilaisten ja päättäjien kuulemisilla.
15.11.2021 / Uutiset
EtusivuUutisetVarsinais-Suomen Keskusta: Vain kotimaista ruokaa kunnissa