Hallitusyhteistyön sujuminen on pienituloisten ja perheiden etu

Helsingin Keskustan Antti Siika-aho:
Hallitusyhteistyön sujuminen on pienituloisten ja perheiden etu

Helsingin Keskustan puheenjohtaja ja puoluehallituksen jäsen Antti Siika-aho muistuttaa vappuna, että pienituloiset työssäkäyvät ja lapsiperheet kärsivät suhteessa eniten koronakriisistä. Siika-aho peräänkuuluttaa selkeitä toimia ja sitoumusta siitä, ettei pienituloisimpien etuuksia heikennetä:
– 1990-laman jälkeen harjoitetun politiikan suurin virhe oli, että leikattiin perusturvasta. Lipposen sinipunahallituksen politiikka kuritti pienituloisia ja heikoimmassa asemassa olevia sekä itsensä työllistäjiä. Tätä virhettä ei pidä missään nimessä toistaa.

Vakaa valtiontalous on pienituloisen paras ystävä. Me emme voi ottaa loputtomiin velkaa ja jättää sitä nuorten perheiden ja ikäpolvien maksettavaksi.

Nyt pitää elvyttää sitoutumalla sovittuihin perheiden etuuksien parannuksiin ja pienyrittäjien byrokratian helpotuksiin. Niiden rinnalla tarvitaan myös uusia tukitoimia. Hallituksen sopima väliaikainen koronatuki palkatta kotiin jääville vanhemmille on hyvä esimerkki halusta satsata huolenpitämiseen.

Antti Siika-aho muistuttaa, että hallitusyhteistyön sujuminen on sidoksissa pienituloisten ja perheiden tilanteeseen.
-Hallitusyhteistyön pitää sujua kuin rasvattu salama. Erimielisyyksien syntymiselle ei ole varaa. Ensi syksynä pitää olla selvät sävelet siitä, mihin suuntaan Suomea viedään. Jahkailu ja riitely viivästyttäisivät päätöksiä, jotka ovat aivan olennaisia ostovoiman ja useampihenkisten kotitalouksien pärjäämiseksi.

Terhi Peltokorpi: Lasten kotihoidon Helsinki-lisä on säilytettävä
Keskustan valtuustoryhmän puheenvuoro vuoden 2021 budjetista kaupunginvaltuuston kokouksessa 25.11.2020. Keskustan valtuustoryhmä tunnistaa hyvin, miten hanakalassa tilanteessa valtuuston käsittelyssä olevaa ensi vuoden budjettiesitystä on jouduttu laatimaan. Viime keväästä lähtien elämäämme ja taloutta erittäin voimakkaasti mullistanut koronapandemia ei ole ainut epävarmuutta aiheuttava tekijä tämänhetkisessä maailmassa.
25.11.2020 / Uutiset
Arjen palvelut 15 minuutin etäisyydelle Helsingissä
Keskusta puhuu ensi kevään kuntavaaleissa toimivan ja sujuvan arjen sekä vireän, vihreän ja kestävän Helsingin puolesta.
24.11.2020 / Uutiset
Harriet Lonka Helsingin Keskustan puheenjohtajaksi
Keskustan Helsingin piirin uusi puheenjohtaja on Harriet Lonka. Hän on filosofian tohtori ja toimii tutkimus-, kehitys- ja innovaatioasiantuntijana Laurea-ammattikorkeakoulussa. Nykyinen puheenjohtaja Antti Siika-aho luopui tehtävästään.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuUutisetHallitusyhteistyön sujuminen on pienituloisten ja perheiden etu