Helsingin Keskusta vaatii loppua valtataistelulle

Helsingin Keskustan mielestä julkisuuteen ilmi tulleet tiedot Helsingin kaupungin johdon keskinäisestä valtataistelusta haittaavat koko kaupungin kehitystä. Keskustalaiset nostavat esille myös hiljattain julkaistun kaupungin tarkastuslautakunnan raportin, jossa ruodittiin johtamisen epäselvyyksiä Helsingissä.

-Keskusta on valmis toimimaan välittäjänä kaupungin johdon keskinäisten kiistojen ratkaisemiseksi. Helsingin ydinongelma ei ole sinänsä johtamisen mallissa, vaan pormestarien keskinäisessä pullistelussa, Helsingin keskustan puheenjohtaja Antti Siika-aho muistuttaa.

-Kaupungin talous tulee supistumaan koronan myötä. Tässä tilanteessa työntekijöiden ja kaupunkilaisten on entistä tärkeämpi tietää, kuka päättää ja mistä. Nykytilanne ei voi jatkua”, toteaa tarkastuslautakunnan keskustalainen jäsen Sanna Lehtinen.

-Keskustalle Helsinki ei ole pikkusieluista puoluepolitikointia, vaan yhteinen kotikaupunki. Me olemme valmiita kutsumaan kaupungin johdon vaikka Apollonkadun puoluetoimistolle ratkomaan riitansa. On äärimmäisen tärkeää, että kaupunki toimii tänä poikkeuksellisena aikana, Siika-aho sanoo.

Kaupungin tarkastuslautakunnan raportissa todettiin muun muassa, että henkilöstölle ei ole selvää, kuka johtaa ja että tavoitteet ja käytännöt ei kohtaa. Toimialojen liika siiloutuminen ja asiantuntijuuden väheksyminen ovat myös ongelmia, jotka nousivat raportissa esille.

-Nyt tarvitaan nopeaa ryhtiliikettä luottamuksen palauttamiseksi. Keskustan mielestä luottamukseen perustuva johtajuus on avainedellytys sille, että esimerkiksi työntekijät voisivat tulevaisuudessa paremmin. Meillä on tuoreessa muistissa esimerkiksi varhaiskasvatuksen henkilöstöpula, ongelma, johon kukaan kaupungin johdosta ei halunnut koskea pitkällä tikullakaan, Siika-aho sanoo.

Helsingin keskustalaiset muistuttaa, että seuraavissa kuntavaaleissa on mahdollisuus parantaa juoksua.

-Keskusta haluaa, että kaupunki voi hyvin. Se tarkoittaa myös henkilöstön hyvinvointia ja selkeämpää johtajuutta, Siika-aho summaa.

Lisätiedot: Antti Siika-aho, puheenjohtaja Helsingin Keskusta, puhelin 050 575 4118

Eeva Kärkkäinen: Korvaamaton lähiluonto
Kuluneena keväänä monen helsinkiläisen harrastaminen on ollut tavallisesta poikkeavaa. Sisäliikunnan ja jumppatuntien sijaan olemme löytäneet itsemme normaalia useammin kävelemästä ja juoksemasta lähiluonnossa.
24.6.2020 / Uutiset
Helsingin Keskusta: Pirkkolan urheiluhalli uuteen paikkaan, nyt!
Helsingin Keskusta puolustaa sekä nuorten liikuntamahdollisuuksia että Keskuspuistoa ja kehottaa kaupunkia ja halliyhtiötä rakentamaan hallin pikaisella järjestelyllä esimerkiksi Pirkkolantien varteen sen sijaan, että riidellään ja odotellaan ratkaisua valitukseen.
17.6.2020 / Uutiset
Laura Kolbe - Hyvää ja terveellistä elämää tulevaisuuden Helsingissä
Helsingin Keskustan valtuustoryhmän budjettipuhe 17.6.2020 Kevät 2020 on ollut monenlaisten profetioiden aikaa. Mennään, aivan aiheellisesti, kriisitietoisuus ja talous edellä, eikä hyvältä näytä maailmanlaajuisestikaan. Nyt ja tulevaisuudessa siintää pelkkiä synkkiä aikoja: huonoja talouslukuja, kasvun pysähtymistä, taloudellista lamaa, toimettomuutta ja mahdollista työttömyyttä. Saamamme taustamateriaali osoittaa, että numerot ovat synkkiä ja vertailu ei ole armollinen Suomelle, eikä Helsingille.
17.6.2020 / Uutiset
EtusivuUutisetHelsingin Keskusta vaatii loppua valtataistelulle