Helsingin Keskusta vaatii loppua valtataistelulle

Helsingin Keskustan mielestä julkisuuteen ilmi tulleet tiedot Helsingin kaupungin johdon keskinäisestä valtataistelusta haittaavat koko kaupungin kehitystä. Keskustalaiset nostavat esille myös hiljattain julkaistun kaupungin tarkastuslautakunnan raportin, jossa ruodittiin johtamisen epäselvyyksiä Helsingissä.

-Keskusta on valmis toimimaan välittäjänä kaupungin johdon keskinäisten kiistojen ratkaisemiseksi. Helsingin ydinongelma ei ole sinänsä johtamisen mallissa, vaan pormestarien keskinäisessä pullistelussa, Helsingin keskustan puheenjohtaja Antti Siika-aho muistuttaa.

-Kaupungin talous tulee supistumaan koronan myötä. Tässä tilanteessa työntekijöiden ja kaupunkilaisten on entistä tärkeämpi tietää, kuka päättää ja mistä. Nykytilanne ei voi jatkua”, toteaa tarkastuslautakunnan keskustalainen jäsen Sanna Lehtinen.

-Keskustalle Helsinki ei ole pikkusieluista puoluepolitikointia, vaan yhteinen kotikaupunki. Me olemme valmiita kutsumaan kaupungin johdon vaikka Apollonkadun puoluetoimistolle ratkomaan riitansa. On äärimmäisen tärkeää, että kaupunki toimii tänä poikkeuksellisena aikana, Siika-aho sanoo.

Kaupungin tarkastuslautakunnan raportissa todettiin muun muassa, että henkilöstölle ei ole selvää, kuka johtaa ja että tavoitteet ja käytännöt ei kohtaa. Toimialojen liika siiloutuminen ja asiantuntijuuden väheksyminen ovat myös ongelmia, jotka nousivat raportissa esille.

-Nyt tarvitaan nopeaa ryhtiliikettä luottamuksen palauttamiseksi. Keskustan mielestä luottamukseen perustuva johtajuus on avainedellytys sille, että esimerkiksi työntekijät voisivat tulevaisuudessa paremmin. Meillä on tuoreessa muistissa esimerkiksi varhaiskasvatuksen henkilöstöpula, ongelma, johon kukaan kaupungin johdosta ei halunnut koskea pitkällä tikullakaan, Siika-aho sanoo.

Helsingin keskustalaiset muistuttaa, että seuraavissa kuntavaaleissa on mahdollisuus parantaa juoksua.

-Keskusta haluaa, että kaupunki voi hyvin. Se tarkoittaa myös henkilöstön hyvinvointia ja selkeämpää johtajuutta, Siika-aho summaa.

Lisätiedot: Antti Siika-aho, puheenjohtaja Helsingin Keskusta, puhelin 050 575 4118

SOSTER: Lähipalvelut on turvattava sote-uudistuksessa
Keskustan sosiaali- ja terveyspoliittisen seuran syyskokouksen kannanotto 2020: Lähipalvelut on turvattava sote-uudistuksessa ja verkostomaisessa sote-työssä on tulevaisuus
1.12.2020 / Uutiset
SOSTER: Kalle Laaksonen - Seuraako koronaa talouden näivettymistauti?
Kun ihmisiltä kysytään, mikä heille on tärkeää, useimmat vastaavat: ”Kunhan pysyisi terveenä.” On tietysti monia muitakin tärkeitä asioita, mutta useimmiten oma terveys sijoittuu aivan kärkisijoille. Se on ymmärrettävää, koska terveys on hyvinvoinnin keskeisiä edellytyksiä. Sairaudet tai muut terveyden ongelmat rajoittavat olennaisesti sitä, mitä elämässä voi tehdä tai miten toimia. Ihmisten ja väestön terveys ei ole vain keskeinen toive tai tavoite, se on myös olennainen tavoiteltaessa hyvää kansantalouden kehitystä, sekä elintason että hyvinvoinnin kohoamista pitkällä aikavälillä.
30.11.2020 / Uutiset
Terhi Peltokorpi: Lasten kotihoidon Helsinki-lisä on säilytettävä
Keskustan valtuustoryhmän puheenvuoro vuoden 2021 budjetista kaupunginvaltuuston kokouksessa 25.11.2020. Keskustan valtuustoryhmä tunnistaa hyvin, miten hanakalassa tilanteessa valtuuston käsittelyssä olevaa ensi vuoden budjettiesitystä on jouduttu laatimaan. Viime keväästä lähtien elämäämme ja taloutta erittäin voimakkaasti mullistanut koronapandemia ei ole ainut epävarmuutta aiheuttava tekijä tämänhetkisessä maailmassa.
25.11.2020 / Uutiset
EtusivuUutisetHelsingin Keskusta vaatii loppua valtataistelulle