Piirin puheenvuoro yleiskeskustelussa 26.11.2022. Puhe kokonaisuudessaan:

Hyvä puoluevaltuustoväki,

Helsingin keskustan piirihallitus linjasi strategiatyönsä visioksi syksyllä 2021 olla Helsingin rakastetuin ja vihatuin puolue vuonna 2030. Kuulostaako hurjalta? Politiikan pitää herättää tunteita, siinä pitää olla ihmisillä tarttumapintaa. Mutta tämänkin tunteikkaan politiikan pitää perustua oikealle tiedolle. Tässä on huomionarvoinen ero perussuomalaisten harjoittamaan populistiseen politiikkaan nähden.

Strategiasta taktiikkaan ja toteutukseen:
Helsingin keskusta tekee työtä alueiden Helsingin puolesta, yhdenvertaisuuden, hyvinvoinnin, lähiluonnon, työn ja yrittäjyyden puolesta, pitkäjänteisesti. Emme listaa uhkia vaan etsimme ratkaisuja.

Kaupunkipolitiikassa meidän on löydyttävä liikkuville äänestäjille. Kaikki eivät näet vielä tiedä olevansa keskustalaisia!

Helsingin tulevaisuusillat ovat olleet yksi keinomme tähän. Olemme kutsuneet keskusteluun asiantuntijoita erilaisista ajankohtaisista aiheista: huumepolitiikan, sukupuolten moninaisuuden, toimeentulon, maahanmuuton ja ruuan tulevaisuudesta.

Tavoittelemme politiikan tekemiseen korkeakouluista tuttua ’flipped classroom’ mallia. Tässä ajattelussa poliitikko ei tule kertomaan yhtä valmisteltua viisautta vaan kuuntelemaan ja keskustelemaan yhdessä muiden kanssa, miten asioita voitaisiin ratkoa parhaiten. Uskomme, että tällainen toimintamalli on hyödyllinen vaalityöhön kaikille kaupunkiseuduille metropolialueelta maakunta- ja seutukeskuksiin!

Menestystä vaalityöhön!

Puheenvuoron piti piirin puheenjohtaja Harriet Lonka

EtusivuUutisetHelsingin Keskustan puheenvuoro puoluevaltuuston kokouksessa 26.11.2022 Kuopiossa