Keskustan Helsingin piiri nimesi kaksi uutta ehdokasta eduskuntavaaleihin

Kuvassa vasemmalta ehdokkaat Sonja Lautamatti, Taneli Suomala ja Mikko Kärnä

Helsingin Keskusta on nimennyt eduskuntavaaliehdokkaiksi sivistyspoliittisena asiantuntijana työskentelevän Sonja Lautamatin, 27 ja strategiapäällikkö Taneli Suomalan, 35. Uusien ehdokkaiden myötä Helsingin Keskustalla on nyt yhteensä kahdeksan nimettyä ehdokasta kevään vaaleihin.

Politiikan taustajoukoissa työskentelevä Lautamatti kertoo päätöksen ehdokkuudesta kypsyneen jo jonkin aikaa.

”Kansanedustajien ja ministerin työtä läheltä seuranneena tiedän käsitykseni politiikasta olevan realistinen. Haluan olla kantamassa korteni kekoon paremman huomisen puolesta.”

Nuoresta iästään huolimatta Lautamatti on työskennellyt eduskunnassa kahdella eri vaalikaudella, kansanedustajan avustajana ja nyt sivistyspoliittisena asiantuntija Keskustan eduskuntaryhmässä. Lautamatti on työskennellyt myös opetus- ja kulttuuriministeriössä. Haagassa asuva Lautamatti viimeistelee töidensä ohella poliittisen historian maisterinopintojaan Helsingin yliopistossa.

Lautamatti kertoo vahvuuksikseen erityisesti poliittisen järjestelmän tuntemuksen sekä leipälajinsa sivistys- ja koulutuspolitiikan.

”Tasa-arvoinen ja ajassaan kulkeva sivistyspolitiikka on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan. Sivistys ja koulutus ovat talouskasvun edellytyksiä, mutta mikä tärkeintä, ne luovat yhteiskuntaamme inhimillistä pääomaa ja lisäävät kriisinkestävyyttä. Jos haluamme ylläpitää vaurautta, meillä pitää olla malttia panostaa sivistykseen.”

Suomala kertoo tunnistavansa hyvin sen, että on asettunut ehdolle aikana, jolloin elämme Suomessa ja Euroopassa poikkeuksellisia aikoja.

”Lyhyessä ajassa olemme kohdanneet useita kriisejä ja edessämme on epävarmuutta luovia uhkakuvia erityisesti talouteen ja turvallisuuteen liittyen. Samanaikaisesti tiedostamme yhteiskuntamme pitkän aikavälin rakenteellisten uudistusten välttämättömyyden. Ympäröivät muutokset tuntuvat tapahtuvan nopeammin kuin ehdimme reagoida niihin”, kuvaa Suomala.

Hän uskoo, että Suomen menestys riippuu viime kädessä siitä, millainen on yhteiskunnassamme vallalla oleva henki. Mitä pidämme arvokkaana, merkityksellisenä ja tärkeänä. Mikä on tavoittelemisen arvoista ja minkä puolesta olemme valmiita näkemään vaivaa.

Strategiapäällikkönä työskentelevä munkkiniemeläinen Suomala kertoo vahvuudekseen laaja-alaisen liike-elämän ja talouden tuntemuksen sekä perehtyneisyytensä energia-alaan ja pohjoismaiseen sähkömarkkinaan.

”Tunnen hyvin energiamarkkinoiden toimintaan vaikuttavat perusfundamentit sekä toimialan muutosta pidemmällä aikavälillä ajavaa pyrkimystä irtaantua fossiilisista polttoaineista. Ehdokkuuden myötä haluan olla antamassa oman panokseni kestävien ratkaisujen löytämiseen yhteiskuntamme kriittisiin haasteisiin ja luodaksemme suomalaisille menestymisen edellytyksiä pitkälle tulevaisuuteen”

Keskustan Helsingin piiri ry on nimennyt eduskuntavaaliehdokkaiksi tähän mennessä kahdeksan yhdestätoista nimettävästä eduskuntavaaliehdokkaasta.

Helsingin Keskustan nimeämät ehdokkaat:

Sami Helle, muusikko
Juha Hyrkäs, väitöskirjatutkija
Mikko Kärnä, kansanedustaja, kapteeni evp
Sonja Lautamatti, sivistyspoliittinen asiantuntija ja maisteriopiskelija
Tuomas Meriniemi, erityisasiantuntija
Päivi Mononen-Mikkilä, viestintäyrittäjä
Taneli Suomala, strategiapäällikkö
Eemeli Valli, opiskelija

EtusivuUutisetKeskustan Helsingin piiri nimesi kaksi uutta ehdokasta eduskuntavaaleihin