Helsingin kaupunki on ilmoittanut siirtävänsä osan kouluterveydenhoitajista osa- ja kokopäiväisesti koronaviruksen jäljitystehtäviin. Osa kouluista on jäämässä kokonaan ilman kouluterveydenhoitajia jopa kahdeksaksi viikoksi. Tehty ratkaisu ei ole kestävä lasten ja nuorten edun kannalta. Kouluterveydenhoitajat tarvitaan kouluilla.

Keskustan mielestä koronaviruksen jäljityksen on toimittava ja tehtävässä on oltava riittävästi henkilöstöä. Koronaviruksen jäljitykseen tarvittavaa henkilöstöä voisi muun muassa ostaa yksityisiä terveyspalveja tuottavilta, tehostaa kaupungin rekrytoinnin mainontaa sekä hyödyntää enemmän TE- toimiston kanssa tehtävää yhteistyötä.

Kouluterveydenhoitajat huolehtivat terveystarkastuksista ja rokotuksista. Siirtojen takia ne viivästyvät. Lapsilla ja nuorilla ei ole käytettävissään hoitotyön ammattilaisen apua, jolle käydä purkamassa omia tai perhettä koskevia huolia. Huolet ja ongelmat tulevat usein ilmi terveystarkastusten kautta, oma-aloitteisesti vastaanotolle tulevilta, opettajilta ja muulta henkilökunnalta sekä vanhemmilta. Erityisesti mielenterveys-, kiusaamis- ja päihdeongelmiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tärkeää. Nyt näihin asioihin puuttuminen viivästyy ja hidastaa hoitoon pääsyä entisestään.

Helsingin Keskustan mielestä ennaltaehkäisevään terveystyöhön pitää satsata jatkossa nykyistä enemmän, koska varhainen puuttuminen vähentää muita terveysongelmia ja syrjäytymistä. Myöhemmin tämä tulee vielä kalliimmaksi yhteiskunnalle. Jokaiseen kouluun tarvitaan kokoaikaisia terveydenhoitajia. Tarvitaan lisää matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita ja perheiden palveluita tulee lisätä.

On tärkeää, että Helsingin kaupunki on hyvä ja kiinnostava työnantaja, joka tarjoaa hyvää johtamista, tarvittaessa kohdennettuja palkankorotuksia, lisäkoulutusta työntekijöille ja työsuhdeasuntoja.

Lisätiedot:
Antti Siika-aho, puhelin 050 575 4118, Helsingin Keskustan puheenjohtaja
Jade Myllykangas, puhelin 045 130 4533, Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja

Jukka Männistö - Vielä kerran sotesta
Olen monta kertaa vuosien aikana todennut, että en enää kirjoita sotesta, en enää seuraa sotea, en enää pohdi sotea. Mutta kyse kuitenkin on meitä kaikkia koskettavasta asiasta, joten sote…vielä kerran.
16.10.2020 / Uutiset
SOSTER-SEURA: Sote-palveluiden saatavuus ja turvallisuus on taattava myös korona-aikana
Korona-epidemia jyllää kautta maapallon. Suomi on onnistunut tähän asti hyvin pandemian hoidossa. Se on vaatinut valmiuslain käyttöönottoa ja antanut mahdollisuuden poikkeamaan hoitotakuusta ja käyttää erikoistoimenpiteitä yhteiskunnassa. Tehokkaalla hoidolla on vakavia sekä taloudellisia että terveydellisiä vaikutuksia, joita voimme tällä hetkellä vain arvailla.
17.8.2020 / Uutiset
Helsingin Keskusta ja Helsingin Keskustanuoret: Tartuntatautipäivärahaa ei tule kustantaa matkustussuositusten laiminlyömistä
Kelan maksama tartuntatautipäiväraha on tarkoitettu kaikille niille työntekijöille, joille aiheutuu ansionmenetystä työstä karanteenin johdosta. Korvaus kattaa palkanmenetyksen 100 %, mikäli henkilö ei pysty tekemään etätöitä.
12.8.2020 / Uutiset
EtusivuUutisetPidetään kouluterveydenhoitajat kouluissa ja laajennetaan ennaltaehkäisevien terveyspalveluiden tarjontaa