Kirsi Koppinen: Ihmisen kokoista palvelua, lähellä ihmistä

Ihmisen kokoista palvelua, lähellä ihmistä

Kun ikäihminen kaipaa puhekaveria ja tuntee suunnatonta yksinäisyyttä, on hänelle pystyttävä tarjoamaan kattavaa kotihoidonpalvelua. Ikäihmisten kotona asumisen palveluja on selvitetty suhteessa ympärivuorokautiseen asumispalveluun. Jos ikäihmisen kotona tarvitsee käydä kolme–neljä kertaa päivässä, ollaan lähellä tilannetta, jossa palvelu ei toimi ikäihmisen kannalta. Ympärivuorokautisessa asumispalvelussa ikäihmiset tarvitsevat keskimäärin kolme vuorokautta sairaalahoitoa vuodessa. Kotona asuvat ikäihmiset tarvitsevat keskimäärin 30 vuorokautta sairaalahoitoa vuodessa. Silloin kun ikäihminen tarvitsee runsaasti kotikäyntejä, myös sairaalahoidon suuri tarve on todennäköistä. Kustannuksia lisää ambulanssiralli kodin ja sairaalapäivystyksen välillä.

Kun näen keskittymishaasteellisen lapsen toiminnan haavoittuvuuden “levottomien jalkojen” johdosta ja tiedän pitkät jonotusvuodet tutkimuksiin ja avun saantiin, on olo avuton. Tarvitsemme ammattiapua koulupsykologin muodossa.

Kun näen huolen vanhemman silmistä, haluan antaa tukea ja ohjata hänet avun piiriin tukeakseni vanhemmuutta. Kouluympäristöissä ja opiskeluympäristöissä tarvitaan vahvaa tukea sosiaali- ja terveyspalveluista. Lasten ja nuorten mielenterveyden tukea tulee olla saatavilla kouluilla eli siellä missä lapset ja nuoret ovat. Opettajiakaan ei pidä tässä jättää yksin.

Peruspalveluita ja erilaisia ehkäiseviä palveluita on vahvistettava ja niiden tarjonnan äärelle on oltava helppoa hakeutua. Lähipalvelut tuovat sopivan tuen oikeaan aikaan ihmisten kokoisiin tarpeisiin. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen on yhdessä monien paikallisten toimijoiden kanssa edistettävä hyvinvointia ja terveyttä monipuolisella tarjonnalla. Mitä vähemmän on yksinäisyyttä, kiusaamista tai syrjään jäämistä, sitä vähemmän on myös tarpeita mielenterveyden palveluille.

Kirsi Koppinen

Piirihallituksen jäsen 2021