Keskusta irtautui palvelujen verkoston suunnitelmasta

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen verkoston suunnitelman läpiviemiseen haettiin poliittista yksimielisyyttä. Keskustaryhmä oli mukana viime metreille mutta epäselvät kirjaukset lähipalveluista olivat ryhmälle kynnyskysymys.

Keskusta lähti aluevaaleihin lähipalveluja puolustamaan. Apua on saatava kun sitä tarvitsee, mahdollisimman ketterästi ja läheltä.

Olennaisimmat epävarmuudet hyvinvointialueen palveluverkossa sisältyivät neuvolapalvelujen ja ikäihmisten asumispalveluiden keskittämiseen sekä vuodeosastojen lakkauttamisiin.

Keskustaryhmä ei hyväksy palveluiden rajua keskittämistä, sillä se johtaa väistämättä palvelujen etääntymiseen ja jonojen kasvuun sekä pienemmistä toimivista yksiköistä luopumiseen. Karjalohja-Sammatin terveyspalvelujen jatkoon liittyi myös liian paljon epävarmuustekijöitä.

Palvelujen verkoston suunnitelma ei antanut Keskustaryhmän mielestä riittävästi takuuta siitä, että olemassa olevat palvelut pysyvät, kunnes uudet korvaavat palvelut ovat toiminnassa. Palvelutarve ei katoa. Palvelutarjonnan muutosten vaikutukset on arvioitava kriittisesti. Uusien palveluiden pitää olla käytössä ennen kuin olemassa olevat palvelut voidaan lakkauttaa.

Sopimuksen allekirjoittaminen tuntui mahdottomalta, koska kirjaukset jättivät liikaa tulkinnanvaraa. Asukkailla on oikeus saada selkeä tieto tulevasta palveluverkosta, kun sellainen julkaistaan.

Keskustan aluevaltuustoryhmä

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Lisätietoja antavat:

Keskustan aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Marjut Frantsi-Lankia, p. 050 555 2240

Kansanedustaja, aluevaltuutettu Eerikki Viljanen, p. 050 525 2727

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen arviointikertomus 2023 on valmistunut
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 arviointikertomus on valmistunut. Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Keskustan Matti Korkiakoski avaa kertomuksen tärkeimpiä kohtia. Lue Matin nostot.
13.6.2024 / Uutiset
Keskustan aluevaltuustoryhmä sinnikäs Länsi-Uudellamaalla
Länsi-Uudenmaan aluevaltuusto kokousti 11.6. viimeisen kerran ennen kesätaukoa. Käsittelyssä oli palveluverkoston linjausten hyväksyminen. Keskustan aluevaltuustoryhmä teki useita muutosesityksiä palveluverkkosuunnitelmaan. Kaikki tehdyt esitykset kaatuivat äänestyksissä selvin luvuin, sillä suurimmat valtuustoryhmät olivat sitoutuneet keskinäiseen valtuustosopimukseensa.
13.6.2024 / Uutiset
Keskustalta aloite - vammaisten puhelinpalvelun toimivuus varmistettava
Vantaa-Keravan hyvinvointialueen kevään viimeisessä kokouksessa Keskustan ryhmä toimi aktiivisesti. Hyvinvointialueen talouskehitys huolestuttaa keskustalaisia valtuutettuja. Kokouksen lopuksi jätettiin vammaispalveluiden puhelinpalvelun toimivuuden varmistamista koskeva aloite.
11.6.2024 / Uutiset
EtusivuUutisetKeskusta irtautui palvelujen verkoston suunnitelmasta