Kelan maksama tartuntatautipäiväraha on tarkoitettu kaikille niille työntekijöille, joille aiheutuu ansionmenetystä työstä karanteenin johdosta. Korvaus kattaa palkanmenetyksen 100 %, mikäli henkilö ei pysty tekemään etätöitä.

Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä,  joten ei ole oikein, että veronmaksajat maksavat kustannukset matkustussuositusten rikkomisesta ja siitä aiheutuvasta karanteenista. Riskimaihin matkustavat ja sieltä palaavat aiheuttavat meille kaikille terveysriskejä. Riskimaihin lähteneiden tulee kantaa itse kuluriski.

Vaadimme pikaista ongelmaan tarttumista. On ensitilassa selvitettävä voidaanko asia ratkaista laintulkinnalla. Mikäli ongelmaa ei laintulkinnalla voida poistaa, niin vaadimme lainmuutosta, jonka perusteella riskimaihin lähteneille tartuntatautipäiväraha maksettaisiin vain perustellusta syystä. Tavalliset lomamatkat eivät oikeuttaisi korvaukseen.

Lisätiedot:

Antero Alku, Helsingin Keskusta, puhelin 0400-446 841
Jade Myllykangas, Helsingin Keskustanuoret, puhelin 045-130 4533

Jukka Männistö - Vielä kerran sotesta
Olen monta kertaa vuosien aikana todennut, että en enää kirjoita sotesta, en enää seuraa sotea, en enää pohdi sotea. Mutta kyse kuitenkin on meitä kaikkia koskettavasta asiasta, joten sote…vielä kerran.
16.10.2020 / Uutiset
Pidetään kouluterveydenhoitajat kouluissa ja laajennetaan ennaltaehkäisevien terveyspalveluiden tarjontaa
Helsingin kaupunki on ilmoittanut siirtävänsä osan kouluterveydenhoitajista osa- ja kokopäiväisesti koronaviruksen jäljitystehtäviin. Osa kouluista on jäämässä kokonaan ilman kouluterveydenhoitajia jopa kahdeksaksi viikoksi. Tehty ratkaisu ei ole kestävä lasten ja nuorten edun kannalta. Kouluterveydenhoitajat tarvitaan kouluilla.
15.10.2020 / Uutiset
SOSTER-SEURA: Sote-palveluiden saatavuus ja turvallisuus on taattava myös korona-aikana
Korona-epidemia jyllää kautta maapallon. Suomi on onnistunut tähän asti hyvin pandemian hoidossa. Se on vaatinut valmiuslain käyttöönottoa ja antanut mahdollisuuden poikkeamaan hoitotakuusta ja käyttää erikoistoimenpiteitä yhteiskunnassa. Tehokkaalla hoidolla on vakavia sekä taloudellisia että terveydellisiä vaikutuksia, joita voimme tällä hetkellä vain arvailla.
17.8.2020 / Uutiset
EtusivuUutisetHelsingin Keskusta ja Helsingin Keskustanuoret: Tartuntatautipäivärahaa ei tule kustantaa matkustussuositusten laiminlyömistä