Keskustan mielestä jokaiselle kaupunkilaiselle pitää turvata välitön pääsy koronatestaukseen. Tällä hetkellä testaukseen pääseminen on ei ole johdonmukaista ja jonot ovat pitkät. Räikeimmissä tapauksissa esimerkiksi Espoossa terveyskeskusten takaisinsoittojärjestelmät on puhdistettu ja aloitettu alusta. Silti ajanvaraus koronatestaukseen tulisi olla mahdollista myös netin kautta.

Helsingin Keskusta muistuttaa, että testauksen ongelmat johtuvat resurssi- ja organisointipulasta. Ratkaisuksi ongelmaan Keskusta esittää, että Helsingin kaupunginhallituksen käyttövaroja lisätään, jotta kuntalaisten testaaminen voidaan turvata.

Helsingin Keskusta ehdottaa, että HUS-alueella otetaan käyttöön lapsiperheiden vanhemmille suunnattu oma yleinen koronapalvelunumero. Tämän palvelunumeron kautta päiväkotilasten ja koululaisten vanhemmat voivat saada tietoa ja tarvittaessa lapselle lähetteen koronatestaukseen.

Testaamisen turvaamisen lisäksi Keskusta katsoo, että tarvitaan poikkihallinnollinen suunnitelma arjen turvaamiseksi erityisesti pienituloisille ja lapsiperheille. Koronakevään aikana lisääntynyt perheväkivalta, toimeentulo-ongelmat sekä esimerkiksi liikkumisen vaikeutuminen ovat ajaneet monet pienituloiset ja lapsiperheet vaikeuksiin.

Keskusta ehdottaa laaja-alaista oikeudenmukaisuusohjelmaa, jota ryhdytään panemaan toimeen ensi tilassa. Keskusta muistuttaa, että Helsingin kokoisella kaupungilla ei ole varaa päästää sosiaalisia eroja repeämään.

Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ohjelmaa Keskusta toteuttaisi ensi vaiheessa lisäämällä kaupunginhallituksen käyttövaroja. Esimerkiksi kehitysvammaiset ja osatyökykyiset ovat kohdanneet erityisiä haasteita korona-aikana. Helsingin Keskustan mielestä kestävä ratkaisu on turvata muun muassa sosiaalisektorin riittävä rahoitus kaupungin talousarvioissa.

Antti Siika-aho, Helsingin Keskustan puheenjohtaja, puhelin 050-575 4118

Jukka Männistö - Vielä kerran sotesta
Olen monta kertaa vuosien aikana todennut, että en enää kirjoita sotesta, en enää seuraa sotea, en enää pohdi sotea. Mutta kyse kuitenkin on meitä kaikkia koskettavasta asiasta, joten sote…vielä kerran.
16.10.2020 / Uutiset
Pidetään kouluterveydenhoitajat kouluissa ja laajennetaan ennaltaehkäisevien terveyspalveluiden tarjontaa
Helsingin kaupunki on ilmoittanut siirtävänsä osan kouluterveydenhoitajista osa- ja kokopäiväisesti koronaviruksen jäljitystehtäviin. Osa kouluista on jäämässä kokonaan ilman kouluterveydenhoitajia jopa kahdeksaksi viikoksi. Tehty ratkaisu ei ole kestävä lasten ja nuorten edun kannalta. Kouluterveydenhoitajat tarvitaan kouluilla.
15.10.2020 / Uutiset
SOSTER-SEURA: Sote-palveluiden saatavuus ja turvallisuus on taattava myös korona-aikana
Korona-epidemia jyllää kautta maapallon. Suomi on onnistunut tähän asti hyvin pandemian hoidossa. Se on vaatinut valmiuslain käyttöönottoa ja antanut mahdollisuuden poikkeamaan hoitotakuusta ja käyttää erikoistoimenpiteitä yhteiskunnassa. Tehokkaalla hoidolla on vakavia sekä taloudellisia että terveydellisiä vaikutuksia, joita voimme tällä hetkellä vain arvailla.
17.8.2020 / Uutiset
EtusivuUutisetHelsingin Keskusta vaatii määrätietoisia toimia koronatestaamisen turvaamiseksi ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistamiseksi