Keskustan mielestä jokaiselle kaupunkilaiselle pitää turvata välitön pääsy koronatestaukseen. Tällä hetkellä testaukseen pääseminen on ei ole johdonmukaista ja jonot ovat pitkät. Räikeimmissä tapauksissa esimerkiksi Espoossa terveyskeskusten takaisinsoittojärjestelmät on puhdistettu ja aloitettu alusta. Silti ajanvaraus koronatestaukseen tulisi olla mahdollista myös netin kautta.

Helsingin Keskusta muistuttaa, että testauksen ongelmat johtuvat resurssi- ja organisointipulasta. Ratkaisuksi ongelmaan Keskusta esittää, että Helsingin kaupunginhallituksen käyttövaroja lisätään, jotta kuntalaisten testaaminen voidaan turvata.

Helsingin Keskusta ehdottaa, että HUS-alueella otetaan käyttöön lapsiperheiden vanhemmille suunnattu oma yleinen koronapalvelunumero. Tämän palvelunumeron kautta päiväkotilasten ja koululaisten vanhemmat voivat saada tietoa ja tarvittaessa lapselle lähetteen koronatestaukseen.

Testaamisen turvaamisen lisäksi Keskusta katsoo, että tarvitaan poikkihallinnollinen suunnitelma arjen turvaamiseksi erityisesti pienituloisille ja lapsiperheille. Koronakevään aikana lisääntynyt perheväkivalta, toimeentulo-ongelmat sekä esimerkiksi liikkumisen vaikeutuminen ovat ajaneet monet pienituloiset ja lapsiperheet vaikeuksiin.

Keskusta ehdottaa laaja-alaista oikeudenmukaisuusohjelmaa, jota ryhdytään panemaan toimeen ensi tilassa. Keskusta muistuttaa, että Helsingin kokoisella kaupungilla ei ole varaa päästää sosiaalisia eroja repeämään.

Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ohjelmaa Keskusta toteuttaisi ensi vaiheessa lisäämällä kaupunginhallituksen käyttövaroja. Esimerkiksi kehitysvammaiset ja osatyökykyiset ovat kohdanneet erityisiä haasteita korona-aikana. Helsingin Keskustan mielestä kestävä ratkaisu on turvata muun muassa sosiaalisektorin riittävä rahoitus kaupungin talousarvioissa.

Antti Siika-aho, Helsingin Keskustan puheenjohtaja, puhelin 050-575 4118

SOSTER: Raimo Ikonen - Aktiivinen ikääntyminen on nyt koetuksella
Korona on koetellut lähes kaikkia ikäryhmiä. Ikääntyneiden tunnot ovat jääneet vähälle ja niitä on tullut ilmi lähinnä kyselyissä ja tutkimuksissa. Tuoreessa THL:n tutkimuksessa todetaan, että ikääntyneet ovat kärsineet eniten eristämisen, kotihoidon rajoitusten, omaishoitajien jaksamisen, vierailukieltojen, yksinäisyyden ja psyykkisten kuormituksen vuoksi. Heiltä puuttuu perheen lähiverkosto, sosiaaliset kontaktit, työkontaktit ja useimmiten digitaidot.
8.1.2021 / Uutiset
Helsingin Keskusta nimesi Eeva Kärkkäisen pormestariehdokkaakseen
Kärkkäisen mielestä Helsingin kaupunginvaltuusto kaipaa keskustalaista linjaa: helsinkiläisten hyvän arjen, työn ja yrittäjyyden sekä lähiluonnon puolustamista.
22.12.2020 / Uutiset
Hae Keskustan Helsingin piirin toiminnanjohtajaksi
Hae Keskustan Helsingin piirin toiminnanjohtajaksi vakituiseen työsuhteeseen 1.2.2021 alkaen tai sopimuksen mukaan.
22.12.2020 / Uutiset
EtusivuUutisetHelsingin Keskusta vaatii määrätietoisia toimia koronatestaamisen turvaamiseksi ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistamiseksi