Aluevaltuustoaloite omaishoidon neuvottelukunnan perustamisesta

Omaishoidolla tarkoitetaan vanhuksen, vammaisen tai sairaan henkilön hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön avulla.

Omaishoidossa hoivan tarve perustuu hoidettavan henkilön terveydentilan tai toimintakyvyn heikentymiseen tai vammaisuuteen ja se koskettaa kaikenikäisiä henkilöitä. Omaishoito on laitoshoitoon verrattuna merkityksellinen ja kustannustehokas vaihtoehto huolehtia läheisestä.

Aloitteessa esitettiin, että hyvinvointialueelle perustetaan omaishoidon neuvottelukunta, johon kuuluisi hyvinvointialueen omaishoitoyhdistysten edustus, virkamiesedustus, valtuutettuja omaishoidosta vastaavasta lautakunnasta ja tarvittaessa muita tahoja.
Lohjalla on toiminut Suomen ensimmäinen omaishoitajien neuvottelukunta jo vuodesta 2009 lähtien. Espoossa on ollut toiminnassa omaishoitajaverkosto.

Neuvottelukunnan toiminnalla olisi ollut tarkoitus kehittää omaishoidon kokonaisuutta, edistää asiakaslähtöisyyttä ja tukea omaishoitoperheiden jaksamista ja hyvinvointia. Näin palvelujärjestelmää olisi voitu kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita sekä toimimaan ennaltaehkäisevästi ja kustannustehokkaasti.
Tavoitteena oli myös tiedonkulun ja vuoropuhelun vahvistaminen. Neuvottelukunnan toiminnalla olisi turvattu koko maakunnan alueella tasapuolinen kohtelu.

Keskusta peräänkuuluttaa aloitteessaan selkeää tavoitteellista omaishoitostrategiaa, jolla parannetaan ja yhtenäistetään omaishoitajien asemaa. Strategian tulee huomioida alueen omaishoidon kokonaistilanne, tuen ja palveluiden tarpeet sekä kehittämiskohteet, jotta palvelut vastaavat joustavasti omaishoitoperheiden erilaisiin tilanteisiin.

Taloudellinen tuki ja palvelut pitää olla oikeassa suhteessa hoivan sitovuuteen ja vaativuuteen.

12.12.2023 aluevaltuusto päätti, ettei hyvinvointialueelle ole tällä hetkellä tarkoituksenmukaista perustaa yksittäisten asiakas- tai asukasryhmien, kuten omaishoitajien neuvottelukuntia. Perusteluna lausuttiin, että ”uusien rakenteiden luominen johtaisi helposti päällekkäisyyteen ja nykyisessä taloustilanteessa hyvinvointialueiden rakenteita on arvioitava myös niiden tuomien kustannusten näkökulmasta. Jo nykyisellään omaishoitoperheiden ja järjestöjen osallistuminen palvelujen kehittämiseen mahdollistuu olemassa olevien rakenteiden ja kumppanuuksien kautta”.

Käsittelyn aikana Lotta Paakkunainen esitti aluehallitukselle toivomuksen: ”Aluevaltuusto toivoo omaishoitajayhdistysten huomioimisen selvittämistä valmisteilla olevassa osallisuusohjelmassa”. Eerikki Viljanen kannatti esitystä. Keskustelun päätteeksi toivomus lisättiin hallintosäännön 25 § mukaisesti yksimielisenä pöytäkirjaan.

Lue tästä aloite:
Aloite omaishoidon neuvottelukunnan perustamisesta

Lue tästä päätös:
Vastaus aloitteeseen

Lue seuraavaksi

Vaikea vuosi, mutta paljon myös onnistumisia
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuosi 2025 oli taloudellisesti vaikea. Alijäämä kasvoi ennakoitua suuremmaksi ja alue joutui arviointimenettelyyn. Samalla arviointikertomus ja tilinpäätös osoittavat, että palvelut toimivat pääosin hyvin, hoidon jatkuvuudessa ja digipalveluissa edistyttiin sekä toimintakulujen kasvu saatiin pidettyä poikkeuksellisen maltillisena. Keskustan aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Kristian Forsman korosti kesäkuun aluevaltuuston ryhmäpuheenvuorossaan, että tulevien vuosien suurin haaste on yhdistää talouden tasapainottaminen toimiviin palveluihin ja vahvaan perusterveydenhuoltoon.
24.6.2026 / Itä-Uusimaa
Arviointikertomus muistuttaa: palvelujen kehittämistyö ei ole vielä valmis
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ensimmäinen valtuustokausi on ollut suurten muutosten aikaa. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus osoittaa, että talouden vakauttamisessa ja organisaation rakentamisessa on onnistuttu, mutta samalla se muistuttaa, että palvelujen saatavuuden, henkilöstön hyvinvoinnin ja asukkaiden arjessa näkyvien parannusten eteen on tehtävä edelleen määrätietoista työtä.
24.6.2026 / Länsi-Uusimaa
Lakisääteinen minimi ei saa olla tosiasiallinen maksimi hoitajamitoituksessa
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuustossa käytiin keskustelua ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksesta. Keskustan aluevaltuutettu Terhi Tikkala käytti asiasta puheenvuoron, jossa hän korosti riittävän henkilöstömäärän merkitystä niin hoivan laadulle, asiakasturvallisuudelle kuin henkilöstön työssä jaksamiselle.
23.6.2026 / Itä-Uusimaa
EtusivuLänsi-UusimaaAluevaltuustoaloite omaishoidon neuvottelukunnan perustamisesta