Mikko Lasasen puhe puoluevaltuustossa 9.4.2022

Keskustan Uudenmaan piirin varapuheenjohtaja, puoluehallituksen varajäsen Mikko Lasasen puhe puoluevaltuuston kokouksessa 9.4.2022

Kiitos puheenjohtaja, Hyvä puoluejohto, puoluevaltuutetut ja muu kuulijakunta

Tervehdys Uudeltamaalta!

Olemme nyt historiallisessa puoluevaltuuston kokouksessa. Ukrainan tapahtumat ovat muuttaneet tulevaisuudenkuvaamme rajusti. Keskustelu tiivistyy yhteen lyhenteeseen. NATO. Kansalla ja päättäjillä on kasvava konsensus siitä, että meidän tulisi olla Nato -maa. Mutta me emme ole. Joten ainoa tapa ratkaista tämä ongelma, on liittyä Natoon. Nyt on siis kyse ajoituksesta.

Liittymishakemuksen jättämisestä NATO-jäsenyyteen on harmaa aika, joka on meille se kaikkein haastavin ja vaarallisin. Siksi tuleekin selvittää, mitkä ovat ne tavat, joilla tämän harmaan ajan riskejä voidaan minimoida? Prosessin nopeuttaminen? Turvatakuut harmaalle ajalle? Jotain muuta?

Toiseksi tulee huolellisesti analysoida ja käydä kansalaiskeskustelu, mitkä ovat NATO jäsenyyden huonot puolet. Nyt kun julkisuudessa keskustelu on pitkälti tiivistynyt viidennen artiklan ja turvatakuiden ympärille.

Puoluevaltuuston tulee antaa mandaatti poliittisille päättäjille edistää asiaa Suomen edun mukaisesti, kuten puolueemme puheenjohtaja aiemmin linjasikin.

Eli kansankielisesti: Eli hopi hopi Natoon ja länsinaapuri samalla ovenaukaisulla sisään, jottei saranat kulu.

Kiitos!

Inna Kallioisen puhe puoluevaltuustossa 26.11.2022
Huumausainepolitiikan päätavoitteena pitää tulevaisuudessakin olla huumeiden käytön vähentäminen.
29.11.2022 / Uutiset
Vammaisten ihmisoikeuksien toteutuminen on meille sydämen asia
Kansainvälisenä vammaisten oikeuksien päivänä 3.12.2022 nostetaan lippu salkoon. Vammaisten ihmisoikeuskysymys on meille sydämen asia.
28.11.2022 / Uutiset
Valtuustoaloite: Omaishoitajien palvelutarpeiden tunnistaminen ja omaishoitajien jaksamisen tukeminen
Keskustan Vantaan ja Keravan aluevaltuustoryhmä teki valtuustoaloitteen tiistaina 22.11.2022 omaishoitajien palvelutarpeiden tunnistamisesta ja omaishoitajien jaksamisen tukemisesta. Aloite sai tukea kaikista valtuustoryhmistä ja etenee päätösvalmisteluun.
23.11.2022 / Uutiset
EtusivuUutisetMikko Lasasen puhe puoluevaltuustossa 9.4.2022