Moniammatillinen tiimityö osaksi lääkehoitoa – valtuustoaloite

Keskustan Itä-Uudenmaan aluevaltuustoryhmä esitti maanantaina 24.1.2023 Sipoossa pidetyssä aluevaltuuston kokouksessa aloitteen, jossa ehdotetaan farmaseutin osallistuvan lääkehoidon kokonaisarviointiin.

Esitetyn aloitteen on tarkoitus tarjota asiakkaalle turvallinen ja tarkoituksenmukainen lääkehoito. Myös hyvinvointialue hyötyy taloudellisesti, kun lääkityksestä johtuvat sairaalakäynnit vähenevät.

Aloitteessa ehdotetaan, että hoitaja tunnistaa lääkityksessä olevat ongelmat ja viestii asiasta eteenpäin. Farmasian ammattilainen selvittää kokonaiskuvan lääkityksestä ja sen tarkoituksenmukaisuudesta, jonka jälkeen lääkärillä on mahdollisuus määrätä asiakkaan kannalta oikea, tarkoituksenmukainen ja turvallinen lääkehoito. Hoitajan tehtäväksi jää lääkehoidon toteutumisen seuranta ja vaikutusten arviointi.

Ikäihmisten lääkehoidossa on toistuvasti ongelmia. Noin neljännes iäkkäiden potilaiden erikoissairaanhoidon päivystyskäynneistä johtuu lääkehaitoista. Aloitteen merkitys elämänlaadun parantamiseen on huomattava. Lääkelista saadaan ajantasaiseksi ja sairauden kuvaan nähden tarkoituksenmukaiseksi.

Moniammatillista arviointia osana lääkehoitoa on kehitetty Lahden seudulla kotihoidossa jo vuodesta 2013 alkaen. Monilla alueilla mallia on testattu, käytännön jääminen osaksi prosessia ei ole yleensä onnistunut.

Kokeilut ovat kuitenkin kaikissa tapauksissa osoittaneet, että moniammatillisen tiimin käyttö vapautti lääkäreiden ja hoitajien aikaa perustyön tekemiseen lääkeongelmien selvittelyn sijaan.  Hoitajien huomioiden mukaan asiakkaiden vointi parani ja kunnon heikkeneminen hidastui. Lääkärit pystyivät toimintamallin avulla paremmin hahmottamaan lääkehoidon kokonaiskuvaa.

Sosiaali- ja terveysministeriö peräänkuuluttaa rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman loppuraportissaan moniammatillisen yhteistyön käynnistämistä. Keskustan aluevaltuustoryhmän jättämä aloite on ohjelman linjauksen mukainen.

Jaakko Haapamäki eduskuntavaaliehdokkaaksi
Hyvinkääläinen Jaakko Haapamäki, 50, lähtee ehdolle eduskuntavaaleihin. HUS-yhtymässä talouspäällikkönä työskentelevä Haapamäki on kolmannen kauden kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Hyvinkäällä sekä aluevaltuutettu Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella.
2.2.2023 / Uutiset
Keskustan Uudenmaan piiri on piirihallituksen kokouksessa keskiviikkona 18.1. nimennyt kuusi uutta ehdokasta vuoden 2023 eduskuntavaaleihin.
19.1.2023 / Uutiset
EtusivuUutisetMoniammatillinen tiimityö osaksi lääkehoitoa – valtuustoaloite