Kunnallisjärjestön hallitus seuraa aktiivisesti kunnallispolitiikka ja kokoontuu yhdessä valtuustoryhmän kanssa linjaamaan keskustalaisia kannanottoja noin kerran kuukaudessa.

Kokouksissa on usein mukana myös eri lautakuntien keskustalaisia jäseniä.
Kunnallisjärjestö hoitaa kuntavaalikampanjat sekä osallistuu muiden vaalien paikalliseen kampanjointiin (esim. eduskuntavaalit, europarlamenttivaalit, presidentinvaalit,aluevaalit ja kirkollisvaalit).

Kunnallisjärjestöllä ja paikallisosastoilla on edustajat Pirkanmaan piirin yleisissä kokouksissa ja puoluekokouksissa.

Kangasalla toimii muitakin keskustaorganisaation osia; neljä toimivaa paikallisyhdistystä (Kangasala, Kuhmalahti, Raudanmaa ja Sahalahti), sekä keskustanaisten osasto.

Keskustalaiset tapahtumat järjestetään eri yhdistysten yhteistyönä.

Keskusta Kangasala

Pirkanmaan Keskustan  teemat Hyvinvointialueen rakentamiseen

Pirkanmaan Keskusta aloittaa Pirkamaan Hyvinvointialueen rakentamisen kolmella kärkiteemalla:

1. Jokaiseen kuntaan vähintään yksi sosiaali- ja terveysasema.
  2. Yhdellä yhteydenotolla oikea-aikaiseen hoitoon tai pelastus paikalle nopeasti
  3. Parempi työarki ja työpaikka henkilöstölle.

Pirkanmaan Keskustan Aluevaaliohjelma tiivistettynä

Ihminen ensin ja palvelut lähelle

Pirkanmaan Keskusta linjaa, että perusterveydenhuollon sekä sosiaalipalvelut tulee löytyä tulevaisuudessa jokaisesta hyvinvointialueen kunnasta. Pirkanmaan Keskustalle tärkeintä ei ole se, mikä organisaatio palvelun tuottaa. Palvelut turvataan monituottajamallilla julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välisellä yhteistyöllä. Tärkeintä on, että apua saa sujuvasti, nopeasti ja läheltä.

Oikea-aikainen, laadukas ja vaikuttava hoito yhdellä yhteydenotolla

Pirkanmaan Keskustalle tärkeää on se, että jokaisen avuntarve tunnistetaan oikein ja viivytyksettä. Palveluiden pitää olla sujuvia perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa ja sosiaalipalveluissa. Tarvitaan, toimivia tietojärjestelmiä sekä ennen kaikkea tahtoa asettaa ihminen ja hänen avuntarpeensa etusijalle. Tämä edellyttää laadukasta palveluohjausta – sitä, että yhdeltä luukulta päästään sujuvasti tarpeellisten sote-palveluiden piiriin.

Hyvät työolot, parempi työarki

Työolot, johtaminen ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön lisäävät henkilöstön työssä jaksamista ja hyvinvointia sekä alan houkuttelevuutta. Ammattilaisen pitää saada tehdä työnsä hyvin. Pirkanmaan Keskusta arvostaa omaishoitajien tekemää arvokasta ja raskasta työ, ja haluaa tukea heidän jaksamistaan.

Tukea, turvaa ja hyvinvointia

Hyvän hoidon ohella tarvitaan tukea, turvaa ja hoivaa lapsista ikäihmisiin. Ikäihmisten kotona asumisen ja jaksamisen tukeminen on inhimillisesti oikein ja taloudellisesti järkevää. Niille, jotka eivät voi asua kotona, on turvattava palveluasuminen ja hoivapalvelujen saatavuus.

Päätöksenteko lähelle ihmistä

Pirkanmaan Keskusta kannattaa todellista päätöksentekovaltaa luottamushenkilöille ja lautakuntamallia pohjaksi uuden hyvinvointialueen päätöksentekoon. Hyvinvointialue tulee tuottamaan laajat palvelut koko Pirkanmaalla. Niiden toimintaa ei voi luovuttaa kokonaan viranhaltijavetoiseksi ja rajata demokraattista päätöksentekoa ihmisten palveluista vain ylimmälle valtuuston ja hallituksen budjettitasolle.

Löydät koko Aluevaaliohjelman sivun lopusta.

Hyödyllisiä linkkejä hyvinvointialueeseen ja sote-uudistukseen liittyen

Mikäli haluat yleistä tietoa tulevasta muutoksesta, niin tässä koottuna muutama linkki:

Pirkanmaan Liitto – Sote-uudistus

Sairaanhoitopiiri – Pirkanmaan hyvinvointialue

Vaalit.fi – aluevaalit

Tapahtumat

Kangasalan Paikallisyhdistyksen, Kangasalan Keskutanaisten ja Raudanmaan Paikallisyhdistyksen syyskokous maanantaina 20.12.2021 klo 18 alkaen. Paikkana Raudanmaan kylätalo, Ponsantie 1269. Koronatilanteesta johtuen ja AVI:n ohjeistuksen mukaan kokouksen osallistujien on syytä varautua esittämään koronapassi.

Sääntömääräiset syyskokousasiat. Keskustanaisilla lisäksi yhdistyksen lakkauttamisen sääntömääräinen 1. käsittely.

—————————-

Pirkanmaan Keskustan syyskokous 27.11.2021. Paikalla myös Keskustan vpj. Petri Honkonen sekä kansanedustaja Arto Pirttilahti.

—————————-

Pirkanmaan Keskusta osallistuu Hämeenpuiston joulumarkkinoille 26.-28.11.2021. Osastomme on markkinoilla avoinna pe-la 9-18, su 10-16.

———–

Kunnallisjärjestön hallitus 2022

Heikki Lahtinen
s-posti: heikkilahtinen71(at)gmail.com
Eero Ojanen
varapuheenjohtaja
s-posti: eero.ojanen.eo(at)gmail.com

Jäsenet:
Sakari Eerola
Tapani Eerola
Rolf Signel
Helinä Jaakkola

Heikki Lahtinen

Kunnallisjärjestön puheenjohtaja

Kangasala

Valtuustoryhmä 2022

Hanna Holma                                              valtuustoryhmänpj,valtuutettu, SoTe lautakunta, Maakuntavaltuuston jäsen
Simo Arra
valtuutettu, viranomaislautakunta varapj.
Heikki Mäkelä
valtuutettu,  Taloherttuan Hallitus varapj.
Hannu Karppila

Sihteeri
Heidi Lehtiniemi-Eerola,
045 633 6607 – h.lehtiniemi(at)gmail.com

Vuosikokouksen valitsemana edustajana puolue- ja piirikokouksissa toimii Tapani Eerola. Hän on myös kunnallisjärjestön hallituksen jäsen.

Sahalahden paikallisyhdistys

Puheenjohtaja: Heikki Lahtinen,