Keskustan aluevaltuustoryhmä tutustuu Vantaan ja Keravan palveluyksiköihin

Ruusuhakaan tutustuivat vasemmalta lukien Timo Laaninen, Pirjo Luokkala, Marja-Leena Sonninen ja Aila Murtomäki. Asumisyksikön toimintaa esittelivät Sanna Misukka ja Terhi Hinttaniemi.

(Kuva: Kuvassa Pirjo Luokkala, Aila Murtomäki, Marja Leena Sonninen, Willem Nurmiranta, Jenni Takkunen ja Valto Niinisalo.)

Perjantaina 2. päivä syyskuuta Vantaan ja Keravan keskustan aluevaltuustoryhmä vieraili VillaVantaan yksikössä. Viertolassa sijaitseva VillaVantaa on Hoivatien vammaispalvelujen tehostetun palveluasumisen yksikkö. Hoivatie on yksi Suomen suurimmista sosiaalialan toimijoista, jossa työskentelee lähes tuhat ammattilaista 18 paikkakunnalla yli 60 eri yksikössä.

VillaVantaalla toimintaa esittelivät yksikön johtaja Jenni Takkunen ja ohjaaja Wille Nurmiranta. Keskustan puolelta vierailuun osallistuivat valtuustoryhmän puheenjohtaja Pirjo Luokkala sekä keskusta-aktiivit Vaito Niinisalo, Aila Murtomäki ja Marja Leena Sonninen.

VillaVantaa on koti vahvaa tukea ja ohjausta tarvitseville kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Asumispaikkoja on 15 asukkaalle neljässä asuinyksikössä. Jokaisella asukkaalla on oma, viihtyisä yksiö. Asumistilojen sisustamisessa on huomioitu asukkaiden erityistarpeet, kuten tilojen selkeys, esteettömyys ja turvallisuus.

VillaVantaan asukkaat elävät aktiivista elämää ja vaikuttavat sekä osallistuvat asumisyhteisön toimintaan ja sen suunnitteluun. Asukkaiden päätöksentekoa ja arjen valintoja tuetaan heidän itsemääräämisoikeuttaan kunnioittaen.

– Asukkaiden kanssa työskentely perustuu aina yksilöllisyyden kunnioittamiseen, itsemääräämisoikeuteen ja mielekkääseen arkeen. Perheiden kanssa tehdään myös tiivistä yhteistyötä, ohjaaja Wille Nurmiranta kertoo.

VillaVantaalla on onnistuttu erityisesti osaavan ja sitoutuneen henkilöstön rekrytoinnissa. VillaVantaalla henkilöstön vaihtuvuus on vähäistä.

– Henkilöstön jatkuva kouluttaminen sekä työyhteisön vahva tuki edistävät henkilöstön sitoutumista työhönsä. Hoivatiellä on tärkeää, että jokainen työntekijämme voi kehittää omaa osaamistaan ja ottaa haltuun uusia työskentelymenetelmiä, joilla edistämme asukkaidemme arjen sujuvuutta, Jenni Takkunen kertoo.

Jo yli kolme vuotta VillaVantaalla työskennellyt Wille Nurmiranta uskoo, että hyvin suunniteltu kannustinjärjestelmä on keskeinen metodi sosiaalialan henkilöstön saatavuudessa sekä sitouttamisessa. Willen mielestä näitä asioita tulisi pohtia myös Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.

Päättäjiltä VillaVantaan henkilökunta toivoo rohkeutta uudistaa hoivapalveluita. Mielenterveys- ja päihdepalveluja tulisi järjestää myös osana vammaispalveluja. Se vaatii asiantuntevaa osaamista palvelujen järjestäjiltä.

– Lisäksi tulisi varmistaa palveluiden tasalaatuisuus koko hyvinvointialueella, yksikön johtaja Jenni Takkunen korostaa.

Vantaa-Kerava: Keskustan valtuustoryhmä tutustui Martinlaaksonkujan asumisyksikköön
Vantaan Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston keskustan valtuustoryhmä tutustui torstaina 8. syyskuuta Martinlaaksonkujan asumisyksikköön, jossa on paikat yhteensä 15 asukkaalle. Valtuustoryhmä tutustuu syksyn aikana Vantaan ja Keravan alueen sosiaalipalveluihin, jotka siirtyvät vuodenvaihteessa hyvinvointialueen vastuulle.
9.9.2022 / Uutiset
Vantaa-Kerava: Keskustan valtuustoryhmä tutustui Koivukodin ja Pikku-Koivun asumisyksiköihin
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Keskustan valtuustoryhmän tutustumiset vanhusten ja vammaisten palveluyksiköihin jatkuvat pitkin syksyä. Keskiviikkona 31.8. kävimme Vantaan kaupungin tehostetun palveluasumisen yksikössä Koivukodissa, lasten- ja nuorten tilapäishoidon yksikössä Pikku-Koivussa sekä palveluasumisen yksikössä Kerokujalla.
2.9.2022 / Uutiset
Vantaa-Kerava: Keskustan aluevaltuustoryhmä tutustuu Vantaan ja Keravan palveluyksiköihin
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Keskustan valtuustoryhmä käy syksyn aikana tutustumassa vanhusten ja vammaisten palveluyksiköihin, joiden toiminta siirtyy vuodenvaihteessa hyvinvointialueen vastuulle. Ensimmäisenä kohteena oli keskiviikkona 24. elokuuta asumisyksikkö Ruusuhaka Vantaan Rekolassa.
26.8.2022 / Uutiset
EtusivuUutisetVantaa-Kerava: Aluevaltuustoryhmän vierailukiertue jatkuu Vantaan ja Keravan alueella